تبیان، دستیار زندگی
آخرین خبرها از جبهه های انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح طلب ها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مظفر: ولایتی هنوز نامزد نهایی نیست


آخرین خبرها از جبهه های انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح طلب ها

مظفر: ولایتی هنوز نامزد نهایی نیست

رئیس ستاد انتخابات ائتلاف سه‌گانه با بیان اینکه این ائتلاف در حال بررسی و ارزیابی است، از تعیین مکانیزمی برای ارائه کاندیدای واحد خبر داد و گفت: این مکانیزم در آینده مشخص می‌شود.

حسین مظفر نماینده مردم تهران و رئیس ستاد انتخابات ائتلاف سه‌گانه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره خبری مبنی بر کاندیداتوری ولایتی از سوی این ائتلاف اظهار داشت: خیر؛ ائتلاف بر مبنای همان تصمیم قبلی است و تصمیم جدیدی نگرفته است و هنوز موضع قبلی خود را دارد.

مظفر با بیان اینکه این ائتلاف در حال بررسی و ارزیابی است، از تعیین مکانیزمی برای معرفی کاندیدای واحد خبر داد و گفت: این مکانیزم در آینده مشخص می‌شود.

ائتلاف سه‌گانه با حضور حداد عادل،‌ولایتی و قالیباف تشکیل شد که حسین مظفر نیز ریاست ستاد انتخابات آن را بر عهده گرفته است.

پیش از این حداد عادل گفته بود از بین ما سه نفر یکی به‌عنوان نامزد نهایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی خواهد شد.

عبدی: هدف اصلاح‌طلبان پیروزی نباشد

یک تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اصلاح طلبان امروز لزوماً رای سال 76 و 80 را ندارند، تاکید کرد که اصلاح طلبان نباید با هدف رای آوری وارد این دوره از انتخابات شوند.

عباس عبدی درباره میزان رای اصلاح طلبان در جامعه امروز ایران گفت : اصلاح طلبان لزوماً رای سال 76 و 80 را ندارند این رای می‌تواند کمتر یا بیشتر شود، چون هیچوقت سبد آرای هیچ گروه سیاسی ثابت نخواهد بود، بطوری که فارغ از عملکرد آن گروه ، این رای ها همیشه در حساب آنها ذخیره شده باشد.

وی ادامه داد: میزان رای اصلاح طلبان بستگی به شعارها ، میزان حضور و وضعیت کلی جامعه و شرایط حضور آنان در انتخابات دارد.

این تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: البته بخشی از آرا اصلاح طلبان ثابت است اما بخش قابل توجهی از آرای آنها به شرایط جامعه و اینکه چقدر امکان طرح و عملیاتی کردن شعارهای خود را داشته باشند دارد.

وی گفت: وقتی که اصلاح طلبان نتوانند وارد انتخابات شوند ممکن است تعدادی از طرفداران آنها به سایر نامزدها رای دهند اما هیچکدام از کاندیداهای موجود نمی توانند رای بخش قابل توجهی از اصلاح طلبان را جذب کنند چون در چارچوب اصلاحات که نماینده بخش مهمی از جامعه است، قرار ندارند .

عبدی گفت: اصلاح طلبان در رقابت با نیروهای مقابل یک حداقل مهمی از رای را دارند که همواره محفوظ است. این افراد کسانی هستند که جناح مقابل قادر به جذب آنها نیست، ولی در کل، میزان رای اصلاح طلبان به قابلیت طرح و اجرایی شدن شعارها و فضای جامعه و انتخابات بستگی دارد .

تا آنجا که من می‌دانم درباره اصل ضرورت شرکت در انتخابات، نظر اصلاح طلبان بسیار نزدیک است ولی درباره جزییات و امکان‌پذیر بودن آن هنوز به جمع بندی روشنی نرسیده اند، اگر از منظر رای آوری بخواهند وارد انتخابات شوند قضیه متفاوت است.

این تحلیلگر سیاسی در مورد نحوه ورود اصلاح طلبان به انتخابات گفت: تا آنجا که من می‌دانم درباره اصل ضرورت شرکت در انتخابات، نظر اصلاح طلبان بسیار نزدیک است ولی درباره جزییات و امکان‌پذیر بودن آن هنوز به جمع بندی روشنی نرسیده اند، اگر از منظر رای آوری بخواهند وارد انتخابات شوند قضیه متفاوت است.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم که نمی توان از منظر رای آوری وارد این دوره از انتخابات شد و اصلاح طلبان نباید از این منظر وارد انتخابات شوند، ولی باید از جهت مشارکت در انتخابات و بسیج نیروهای خود، وارد انتخابات شوند .

عبدی در مورد ورود سید محمد خاتمی به انتخابات گفت: در شرایط فعلی ورود آقای خاتمی به انتخابات معنا ندارد ضمن این که ایشان هم ظاهرا در این مورد به جمع‌بندی روشنی در نفی چنین احتمالی رسیده‌اند.

وی گفت :  آمدن خاتمی مثل این است که بخواهیم یک فیل را از درب یک ساختمان عادی وارد خانه کنیم ، برای این کار یا باید در را بزرگ کنیم و یا بجای آن بچه  فیل وارد آن ساختمان کنیم . مگر اینکه  در اصل نیت ورود به ساختمان را نداشته باشیم یا این که از طریق زور فیل و فشار پشت آن بخواهیم در را بزرگتر کنیم.

عبدی گفت: آن چه روشن است این که هیچ‌کدام از این حالات فعلا امکان‌پذیر نیست مگر این که موجود قابل عبوری معرفی شود حتی اگر درب برای عبور او هم تنگ باشد با قدری چکش‌کاری و اندکی فشار می‌تواند از در عبور کند.

این تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در مورد اصولگرایان و نحوه ورود آنها به انتخابات هم گفت : نمی‌فهمم منظور اصولگرایان از ائتلاف یعنی چه؟ دو نفر پیش هم می نشینند و بعد می گویند ائتلاف کردیم! در صورتی که نه وجه اشتراکات آنها و نه تفاوت های آنها مشخص است و نه اینکه پایگاه اجتماعی معلوم یا متفاوتی دارند . معنای این ائتلاف چیست؟ غالب اصولگرایان دوست دارند رئیس جمهور شوند و این هم در ایران مرسوم است. سنگ مفت و گنجشک مفت.

وی افزود : کسانی برنده انتخابات می شوند که بتوانند از منظر منتقد وضع موجود وارد انتخابات شوند.

عبدی در پایان گفت: اکنون دولت از این منظر وارد انتخابات شده و اگر اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند نامزد دولت اقبال بهتری نسبت به سایر کاندیداها دارد که بتواند خود را منتقد وضع موجود معرفی کند، ولی با حضور اصلاح‌طلبان و البته چگونگی و ابعاد این حضور، شانس نامزد دولت کمتر خواهد شد و انتخابات به احتمال فراوان سه وجهی خواهد شد.

بخش سیاست تبیان


منبع:فارس/ تابناک