تبیان، دستیار زندگی
در حالی که مدت هاست وضعیت کل ورزش ایران به سبب بلبشو در کمیته ملی المپیک در خطرتعلیق به سر می برد رسانه های ورزشی بیشتر هوش و حواس خود را به برگزاری داربی سرخابی ها اختصاص دادند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش فدای "داربی"


در حالی که مدت هاست وضعیت کل ورزش ایران به سبب بلبشو در کمیته ملی المپیک در خطرتعلیق به سر می برد رسانه های ورزشی بیشتر هوش و حواس خود را به برگزاری "داربی " سرخابی ها اختصاص دادند.

داربی

این کار باعث شده تا اهالی ورزش نیز بیشتر به موضوعی توجه کنند که در آن یک ، سه امتیاز و مقداری کرکری نهفته است!

در این که فوتبال و به ویژه اخبار مربوط به دو تیم پرسپولیس و استقلال از جذابیت زیادی برخوردار است شکی نداریم. قصد نداریم مثل برخی برای این که خود را تافته جدا بافته معرفی کنیم از این بازی انتقاد نماییم. هدف ما این است که در این شلوغ بازار راه افتاده در باره"داربی" بگوییم که موضوع حساس دیگری درورزش وجود دارد که اگر نه آحاد مردم بلکه آنهایی که دستی به قلم دارند باید به آن توجه لازم را معطوف دارند.

مدت ها ست که در ورزش شاهد انعکاس خبر هایی مبنی بر تعلیق برخی رشته ها هستیم. در این باره علت ماجرا به برخی عزل و نصب ها در فدراسیون های ورزشی برمی گردد. گویا این عمل با منشور المپیک در تضاد است. کمیته بین المللی المپیک این عمل را دخالت دولت در ورزش می داند و به شدت با آن مخالفت می ورزد. این کمیته در پاسخ به این سوال که آیا این قانون در تمامی کشورهای جهان اجرا می شود تلویحا چنین پاسخی می دهد: تا از کشوری به ما اعتراضی نرسد ما پیگیر ماجرا نمی شویم! با رسیدن به این پاسخ باید دریافت که دست هایی در کار است.

در حقیقت ماجرای تعلیق فدراسیون های ورزشی ما از اینجا آب می خورد. عده ای که از مسئولیت برکنار شده اند مستقیم ویا غیر مستقیم در حال تهییج عوامل بین المللی هستند و در این راه بسته به قدرت "لابی" خود ورزش ایران را با دردسر مواجه می کنند. جالب این که این ماجرا به سطح اول مدیریت اجرایی ورزش هم رسیده و جدال پیدا و پنهانی بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در جریان است.

وزارت ورزش چون گذشته با نزدیک شدن به زمان انتخابات کمیته ملی المپیک به این کرسی مهم چشم می دوزد و کمیته ای ها نیز شروع به واکنش می کنند. این بار ماجرا ابعاد گسترده تری نسبت به گذشته دارد. پس از چند تغییر در فدراسیون ها وقتی مسئولان کمیته ملی المپیک بوی تغییرات را احساس کردند دست به کار شدند. از اطلاع رسانی به نهاد های بین المللی گرفته تا همکاری پنهان با برخی رسانه های داخلی اتهامی است که به سوی اعضای بلند پایه کمیته ملی المپیک روانه شده است. در این بین متهمان ردیف اول در هر فرصتی خود را از این اتهام بری می دانند.

به نظر می رسد وقتی ریاست جمهوری در آستانه مسابقات مهم بین المللی با حضور در اردوی تیم های ملی از علاقه و توجه خود به ورزش حکایت می کند در این روزهای مهم و سرنوشت ساز باید نقش نظارتی خود را به خوبی ایفا کند. در این باره رودربایستی با دوستان قدیمی و نیز نیم نگاهی به این روایط  آینده  نباید جایگاهی داشته باشد

از سوی دیگر وزیر ورزش به دلیل این که کل بودجه ورزش از طریق این وزارتخانه تامین می شود همه ارگان های ذیربط ورزش را ملزم به اطاعت از سیاست های خود می داند. گروهی برای فرار از این رویه به حکایت جدایی ورزش از سیاست(!) استناد می کنند. جالب این غالب این افراد کسانی هستند که با استفاده از همین رانت در ورزش برای خود جایگاهی دست و پا کرده اند!!

در یک جمع بندی آنچه امروز نگرانی در خصوص ورزش را به وجود آورده به طور خلاصه در چند مورد است:

-خطر تعلیق در چند فدراسیون و نیز کل ورزش ایران

-ارائه گزارش از سوی برخی مسئولان برکنار شده و یا مسئولانی که در حال از دست دادن جایگاه خود هستند.

-دسته دسته شدن مسئولانی که برای کسب کرسی های ورزش در آینده نقشه می کشند.

-تاخیر در اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک برای وقت کشی در راه انتخابات کمیته ملی المپیک

-نداشتن استراتژی خاص از سوی وزارت ورزش و جوانان

-ایجاد فضای کاذب برای عده ای فرصت طلب که بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

از دست رفتن زمان برای تدارک لازم رشته های ورزشی جهت حضور موفق در عرصه های بین المللی

-ایجاد کشمکش بین افراد مختلف در فدراسیونها به دلیل جابه جایی های پی در پی

-از بین رفتن ماحصل تلاش های صورت گرفته از سوی مسئولان سابق

-ایجاد فضای نا امیدی و یاس در بین قهرمانان ورزش

و...

داربی

چنین شرایطی لزوم توجه حتی رییس جمهوری را به میان می آورد. به نظر می رسد وقتی ریاست جمهوری در آستانه مسابقات مهم بین المللی با حضور در اردوی تیم های ملی از علاقه و توجه خود به ورزش حکایت می کند در این روزهای مهم و سرنوشت ساز باید نقش نظارتی خود را به خوبی ایفا کند. در این باره رودربایستی با دوستان قدیمی و نیز نیم نگاهی به این روایط  آینده  نباید جایگاهی داشته باشد.

متاسفانه در کمیته ملی المپیک که به زعم بسیاری حیاط خلوت ورزش لقب گرفته عده ای جا خوش کرده اند. این گروه این روزها و به دلیل وجود مشکلات پیش روی دولت و عدم توجه به ورزش از برگزاری انتخاباتی که باید تا به امروز صورت گرفته باشد طفره می روند. آنها  در حال وقت تلف کردن هستند تا حکایت از این ستون تا آن ستون فرج است را در اذهان تداعی کنند. آنها مترصدند تا یک فرصت مناسب سناریوی مورد علاقه شان را به اجرا بگذارند تا به این ترتیب با انتخاب مجدد چهار سال دیگر روی این کرسی بنشینند. البته آنچه در این میان بیشتر دل آزار است این که گروه های درگیر در این جدال بیشتر توان خود را به جای صرف کردن در امر پیشبرد ورزش در بگیر و ببند های رایج در کار انتخابات صرف می کنند. اتفاقی که گاه با سابقه این افراد منافات اساسی دارد. رسیدن به این کرسی گرم و نرم از دید برخی، چنان ارزشمند است که حاضرند دست به کارهای عجیب و غریب بزنند. در این باره باز هم خواهیم نوشت.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان