تبیان، دستیار زندگی
گروه قضایی - زهره شریفی: پس از انتشار فیلم زورگیران خشن در فضای مجازی و به دنبال آن برخورد سریع و قاطع دستگاه قضا با این جریان که منجر به اعدام دو نفر از آنان شد، به عقیده بسیاری از کارشناسان این رویه می تواند در کاهش ارتکاب جرایم مربوط به سلاح سرد به ویژ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوانین کاملی برای برخورد با زورگیری


پس از انتشار فیلم زورگیران خشن در فضای مجازی و به دنبال آن برخورد سریع و قاطع دستگاه قضا با این جریان که منجر به اعدام دو نفر از آنان شد، به عقیده بسیاری از کارشناسان این رویه می تواند در کاهش ارتکاب جرایم مربوط به سلاح سرد به ویژه زورگیری بسیار تاثیرگذار باشد. دو تن از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت و گو با "حمایت" ضمن بررسی ابعاد مختلف جرم استفاده از سلاح سرد، تاکید کردند که در حوزه قانونگذاری خلایی در این رابطه وجود ندارد.

زورگیری

نماینده مردم کوهدشت در پاسخ به سوال «حمایت» مبنی بر این که لایحه « ممنوعیت حمل سلاح سرد توسط افراد عادی » که در مجلس هفتم ارایه شد، اکنون در کجا به سر می برد، گفت: لوایح و طرح هایی که در هر دوره مجلس شورای اسلامی ارایه می شود، با خاتمه هر دوره از مجلس، خاتمه پیدا می کنند.

اللهیار ملکشاهی خاطرنشان کرد: این بدین معناست که این طرح ها و لوایح از مجلس شورای اسلامی حذف و بایگانی می شوند و دیگر جزو دستورات قرار نخواهند گرفت و در صورتی که دوباره به صورت لایحه ارایه شوند، مسیر قبلی خود را طی می کنند و از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در نهایت از طریق مجلس به کمیسیون ها ارایه می شوند. وی افزود: در صورت رسیدگی و عدم رسیدگی، چنین لوایحی خاتمه یافته تلقی می شود.

طرح جدید ممنوعیت حمل سلاح سرد

ملکشاهی خاطرنشان کرد: اخیرا یک طرحی در مجلس شورای اسلامی درباره موضوع ممنوعیت حمل سلاح سرد امضاء شده است که وارد کمیسیون حقوقی و قضایی شده و با توجه به نوبت، در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه برخورد با جرایم زورگیری با سلاح اظهار کرد: در حال حاضر قوانین فعلی ما از ظرفیت بالایی در جهت مقابله با جرم زورگیری و حمل چاقو، ایجاد رعب و وحشت و حمل کارد، قمه و امثال آن برخوردار است و نقصی در برخورد با این گونه جرایم در قوانین مشاهده نمی شود.

هم اکنون یک قانون به عنوان قانون ممنوعیت حمل سلاح پیش بینی شده است و در آن، سلاح سرد شامل چاقو و وسایل ایراد ضرب و جرح عمدی می شود. همچنین پیشگیری از حمل این گونه ادوات در قانون پیش بینی شده است. ابوترابی در پایان بیان کرد: این قانون در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نیز ارایه شده که الان با یکسری تغییرات دوباره به مجلس آمده و به کمیسیون ارجاع شده است

وی در ادامه بیان کرد: با قوانین فعلی می توان شدیدترین مجازات را برای افرادی که در جامعه ایجاد رعب و وحشت می کنند، اعمال کرد. یعنی این گروه از افراد محارب محسوب می شوند و می توان توسط محاکم قضایی این مجازات را اجرا کرد.

ملکشاهی خاطرنشان کرد: موضوع محاربه که برای آن مجازات اعدام را انتخاب کرده اند، در صورتی اجرا می شود که حالت رعب و وحشت را به همراه داشته باشد. منظور رییس محترم ‌قوه قضاییه هم این بوده که استفاده از سلاح سرد و گرم، اگر موجب رعب و وحشت مردم شود، مجازاتش اعدام است.وی افزود: درباره حمل یا تولید این قبیل ادوات همچون چاقو، کارد و غیره که هم می تواند کاربرد مشروع و هم غیر مشروع داشته باشد، باید قانونگذاری کرد.

سکوت قانون برای حمل سلاح سرد

ملکشاهی در پاسخ به این سوال که منظور قانونگذار از واژه سلاح، سرد است یا گرم، اظهار داشت: در صورت ارتکاب جرمی با « سلاح » اعم از این که سلاح سرد یا گرم باشد، جرم تحقق پیدا کرده است و شامل مجازات می شود. پس تفاوتی بین نوع سلاح چه گرم باشد یا سرد وجود نخواهد داشت. وی افزود : قانونگذار، ارتکاب جرم توسط سلاح را مستحق مجازات دانسته است. اما اگر صرف حمل سلاح سرد مثلاً چاقو و ... مدنظر باشد، قانون در این خصوص ساکت است. در صورتی که حمل سلاح را وسیله ارتکاب جرم، از قبیل تهدید، ارعاب و غیره بدانیم، حتما جرم شناخته می‌شود و دارای مجازات متناسب با آن است.

حقوق

ایجاد رعب و وحشت نوعی است

ابوالفضل ابوترابی، دیگر عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز در پاسخ به این سوال که برای تحقق عنوان محاربه، باید رعب و وحشت در کل جامعه ایجاد شود یا خیر، گفت: ایجاد رعب و وحشت برای کل جامعه امکان پذیر نیست، چون رعب و وحشت نوعی است و به تبع افراد متفاوت خواهد بود. زورگیری با سلاح سرد که حکم اعدام دارد، باید در گروهی که در صحنه حاضر بوده و یا مطلع شده اند، ایجاد رعب و وحشت کند، به طوری که این رعب و وحشت در جامعه بازتاب بدی به همراه داشته باشد، در این صورت، چنین فردی محارب شناخته می‌شود و مجازات او نیز اعدام خواهد بود.این نماینده مجلس افزود: درباره مجازات این گونه جرایم، قضات تفسیرهای متفاوتی دارند و علت این است که مفاهیم این جرایم مبهم است. در واقع این جرم برای گروهی که در صحنه حضور داشته اند، ایجاد رعب و وحشت دارد، اما برای گروهی که بعدا این صحنه را دیده و یا می شنوند، ایجاد رعب و وحشت نمی کند و قضات در صورتی که «حرمت دماء » را ملاحظه کنند، حکم اعدام را صادر نمی کنند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره این که باید یک قانون مجزایی برای ممنوعیت حمل سلاح سرد تصویب شود، اظهار کرد: هم اکنون یک قانون به عنوان قانون ممنوعیت حمل سلاح پیش بینی شده است و در آن، سلاح سرد شامل چاقو و وسایل ایراد ضرب و جرح عمدی می شود. همچنین پیشگیری از حمل این گونه ادوات در قانون پیش بینی شده است. ابوترابی در پایان بیان کرد: این قانون در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نیز ارایه شده که الان با یکسری تغییرات دوباره به مجلس آمده و به کمیسیون ارجاع شده است.

بخش حقوق تبیان


منبع: حمایت