تبیان، دستیار زندگی
سیروس خسته و ازپاافتاده در حالی كه لخ و لخ پاشنه كفش‌هایش را به زمین می‌كشد بدون این‌كه حال داشته باشد كلیدش را از جیبش در بیاورد به خانه می‌رسد و انگشتش را روی دكمه زنگ فشار می‌دهد. نفسی نمی‌گذرد كه در باز می‌شود و او همان‌طوری كه به خانه رسیده است باز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرد موفق، بابای محبوب و شوهر ایده‌آل


تخصص عبارت است از توانایی شما در به كار بستن استعدادتان آن هم در قسمتی كه برای شركت شما یا مخاطبانتان حیاتی و ارزشمند است.


مرد موفق، بابای محبوب و شوهر ایده‌آل

سیروس خسته و ازپاافتاده در حالی كه لخ و لخ پاشنه كفش‌هایش را به زمین می‌كشد بدون این‌كه حال داشته باشد كلیدش را از جیبش در بیاورد به خانه می‌رسد و انگشتش را روی دكمه زنگ فشار می‌دهد.

نفسی نمی‌گذرد كه در باز می‌شود و او همان‌طوری كه به خانه رسیده است باز لخ و لخ‌كنان خود را به طبقه چهارم می‌رساند و همین كافی است كه توپش پر باشد برای نق‌نق‌كردن.

همسرش در را كه باز می‌كند انگار با طلبكار مواجه شده است. سیروس بی‌حرف و گپ می‌غرد: «مرده‌شور این خانه را ببرد كه نه آسانسور دارد و طبقه همكف‌اش نصیب ما شده است. با این هوای آلوده خیلی نفس دارم 40 كیلو هم لباس به تن كرده‌ام و باید 60 تا پله را هم بیایم بالا تا تازه برسم به چه؟ یه بچه زر زرو و یك خانم غرغرو!»

همسرش كه تا حالا ساكت بوده از توهین او تعجب می‌كند و می‌گوید: «خجالت نمی‌كشی از در تو نیامده توهین می‌كنی؟ من غر می‌زنم یا تو؟ باز كی گفته بالای چشم‌ات ابرو است كه دنیا در نظرت تیره و تار شده است؟»

نسرین، همسر سیروس راست می‌گوید. به خاطر محدود‌شدن سقف اضافه‌كاری ثابتی كه به كارمندان می‌دادند حالا او حقوق كمتری از می‌گیرد و به خاطر همین ناراحت است.

البته هر كسی حق دارد با درد دل و همفكری غصه‌هایش را سبك كند، اما این به آن معنا نیست كه تلافی نامرادی‌ها و شكست‌های خود را سر خانواده درآوریم.

تجربه انسان‌های موفق نشان داده است هر شكستی می‌تواند سرآغاز شروعی دوباره باشد. اگر بعد از هر شكست فكر كنیم كه دنیا به آخر رسیده است با اولین شكست از همه رقبا عقب می‌مانیم و گاه خانواده را نیز از دست می‌دهیم.

پشت هر مرد موفقی زنی موفق ایستاده است و زن در موفقیت و اعتماد به نفس همسرش نقش مهمی دارد و انسان‌های موفق همیشه راه‌های خوبی را در زندگی پیش می‌گیرند و آن راه‌ها مسلما ساده نیست. پس مشكل خود را با ملایمت با همسرتان در میان بگذارید و با چند توصیه در كارهای خود تجدید نظر كنید:

متخصص باشید

مراقبت از خانواده نیاز به درآمد دارد و درآمد بالاتر زحمت بیشتری می‌طلبد اما این به آن معنا نیست كه شما زمان بیشتری كار كنید تا پول بیشتری درآورید. گاه كسانی كه پول بیشتری درمی‌آورند ساعات كمتر اما باكیفیت‌تر كار می‌كنند. در واقع آنان متخصصانی هستند كه هركسی نمی‌تواند جایگزین‌شان شود.

این متخصصان به ازای هر ساعت كاری خود مبلغ بیشتری دریافت می‌كنند.پس اگر به عنوان یك نیروی غیركارآمد و فاقد تخصص استخدام شده‌اید، سعی كنید هرچه سریع‌تر خود را از این وضع خلاص كنید.

اگر می‌خواهید از محدودیتی كه اكنون دچارش شده‌اید خلاص شوید و درهای موفقیت روی شما گشوده شود و همه پذیرای شما باشند باید در مرتبه نخست، تخصص خود را افزایش دهید تا نیاز اداره به شما بیشتر شود.

متخصصان بازار كار و كارآفرینی معتقدند افزایش توانمندی‌های فردی می‌تواند شما را به شخص با ارزش‌تری تبدیل كند و توانایی‌هایتان را به طرز مۆثرتری عرضه كند و شما را در حرفه خود با سرعت بیشتری به موفقیت برساند

حسین توكلی، مدیر یك شركت خصوصی است. او می‌گوید: این روزها همه چیز گران‌ شده است و كارمندان ما كه نان‌آور خانواده‌ هستند توقع دارند حقوقشان افزایش یابد، اما اگر همه چیز گران است كارفرما نیز مشكل دارد. ما ناچاریم كسانی را از اداره خود حذف و سیستم را كوچك‌تر كنیم.

وی كه كارشناس ارشد مدیریت بازرگانی است، می‌گوید: همیشه تعدیل‌ها از كسانی شروع می‌شود كه تخصص كمتری دارند و كم‌سابقه‌تر و كم‌تجربه‌ترند و افراد بیشتری می‌توانند كاری مشابه آنان انجام دهند. بنابراین اگر كارمندی با استعداد و توانمندی خاصی باشد قطعا از تعدیل‌ها در امان می‌ماند. ما معمولا حاضریم به این افراد پول بیشتری بدهیم و در عوض كارهای فنی‌تری به آنان بسپاریم.

می‌بینید كه حتی كارفرما هم چنین كارمندانی را از دست نمی‌دهد و وقتی عرصه به كارمندان فاقد تخصص تنگ می‌شود كارمندان متخصص فرصت بیشتری می‌یابند.

تخصص عبارت است از توانایی شما در به كار بستن استعدادتان آن هم در قسمتی كه برای شركت شما یا مخاطبانتان حیاتی و ارزشمند است.

شاخص باشید

این‌كه دركار خود شاخص باشید به شما كمك می‌كند از دیگران پیشی بگیرید و حتی در اوضاع نابسامان كاری شركت یا سازمان خود از كنار گذاشته شدن یا دستمزد پایین مستثنی شوید.

اگر فكر می‌كنید بهتر است در اداره، توانمندی‌های خود را نشان ندهید و این سبب توقع زیاد دیگران می‌شود و اكنون در معرض تعدیل قرار گرفته‌اید بهتر است این دیدگاه اشتباه را كنار بگذارید.

اگر شما در همه زمینه‌ها شاخص باشید فرزندان شما نیز از شما پیروی می‌كنند.

وقتی تقدیرنامه‌ای دریافت می‌كنید می‌توانید آن را قاب كنید و در اتاق خود نصب كنید و یك نسخه از آن را نیز در خانه به دیوار بیاویزید تا فرزندانتان نیز به موفقیت‌های شما افتخار كنند.

مرد موفق، بابای محبوب و شوهر ایده‌آل

توانایی شما در متمایز كردن خود براساس كیفیت كار بالا بسیار مهم است. شما هم به عنوان یك فرد باید حداقل در یك زمینه كاری برتر باشید. از هم‌اكنون روی این موضوع فكر كند و سعی كنید برتری لازم را به دست آورید.

همان‌گونه كه یك پدر در خانواده برتری‌های لازم را كسب كرده است تا جایگاهی ممتاز داشته باشد در عرصه اجتماع هم باید چنین باشد.

بهترین بودن در یك زمینه مهم از شغل و حرفه بیشتر از هر چیزی به پیشرفت شما كمك می‌كند.

مهم‌ترین‌ها را انتخاب كنید

همسر موفق بودن در مردان به موفقیت شغلی بستگی زیادی دارد بنابراین اگر می‌خواهید موفق باشید امورتان را اولویت‌بندی كنید. اگر شغل فعلی‌تان دیگر سود‌دهی ندارد با كمك همسرتان مخارج را دسته‌بندی كنید و یك جابه‌جایی سرمایه انجام داده و كار دیگری را شروع كنید. اما اگر در همین شغل می‌مانید باید به طور قاطعانه مهم‌ترین اهداف كاری خود را مشخص كنید و برای رسیدن به آن اهداف تصمیم‌گیری كنید.

اگر مخاطبان شما داخل اداره هستند تاثیر‌گذارترین آنها را مد نظر بگیرید و اگر خارج از سازمان هستند پرسودترینشان را در اولویت قرار دهید.

برای این كار نیز وقت خود را اولویت‌بندی كنید. به زودی متوجه می‌شوید كه كارایی شما بالا رفته است.

حالا ناامیدی را از خود دور كنید و با هدف و برنامه‌ریزی دقیق كار خود را دنبال كنید و بدانید حتی اگر اینجا نتوانستید آنچه لایق شماست پیدا كنید كارهایی دیگر وجود دارد كه شما در آن موفق خواهید بود.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.