تبیان، دستیار زندگی
زمانی كه دولت بودجه را در زمان قانونی آن تحویل مجلس نمی‌دهد در تمام مسائل اقتصادی كشور سنگ‌اندازی می‌شود و همین امر سرعت‌گیر اقتصاد كشور می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی بودجه زیر سایه سنگین انتخابات


زمانی كه دولت بودجه را در زمان قانونی آن تحویل مجلس نمی‌دهد در تمام مسائل اقتصادی كشور سنگ‌اندازی می‌شود و همین امر سرعت‌گیر اقتصاد كشور می‌شود

با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 بالتبع وضعیت اقتصادی متفاوتی را نسبت به سال های گذشته در پیش رو داریم و عدم ارائه لایحه بودجه در عمل باعث می‌شود كار تصویب قانون بودجه به ابتدای سال 92 كشیده شود.

بودجه

اگر چه سال قبل لایحه بودجه دولت به‌موقع به مجلس نرسید ولی با این وجود چون در ابتدای سال‌جاری اتفاق خاصی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش نبود نمایندگان توانستند لایحه بودجه را تا اواخر اردیبهشت ماه آماده كرده و برای اجرا به دولت ابلاغ كنند.

به جرات می توان ادعا کرد تاخیرهای دولت نهم و دهم  در ارائه لایحه بودجه ،موعد  15 آذرماه را از خاطرها برده است.

در نخستین تجربه دولت احمدی نژاد برای ارائه بودجه،لایحه با 40 روز تاخیر در 25 دی ماه به مجلس رسید. بودجه سال 86 هم اول اسفند به مجلس رسید تا تاخیر دولت افزایش یابد در بودجه سال 87 نیزاین روند ادامه داشت و تاخیر به 53 روز رسید و تصویب قانون بودجه را به 26 اسفند ماه کشاند.

در سال 88 روزهای تاخیر بودجه به 49 روز رسید تا مجلس بودجه را 24 اسفندماه تصویب کند.در سال 89 هم بودجه 4 بهمن ماه به مچلس رسید و بودجه سال 90 نیز با تاخیری 75 روزه همراه شد. و اول اسفند ماه به مجلس رسید.

بودجه سال 91 هم در روزهای پایانی مجلس هشتم و در 12 اسفندماه به مجلس ارائه شد؛ درست در زمانی که نمایندگان در اوج فعالیت های انتخاباتی خود بودند که سرانجام در 30 اردیبهشت و در آخرین روزهای کاری مجلس هشتم قانون بودجه از سوی نمایندگان تصویب و پس از تایید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

بررسی میزان تاخیرهای دولت در ارائه بودجه نشان می دهد که دولت جمعا در ارائه بودجه های هشت ساله خود حدود 475 روز تاخیر داشته است که یک رکورد محسوب می شود.

در سال آینده ما با انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر روبه‌روییم و همین موضوع بررسی لایحه بودجه را با مشكل مواجه می‌كند. زیرا نمایندگان در هیات نظارتی انتخابات شورای شهر عضوند و همین موضوع وقت بسیاری از آنها را می‌گیرد

اما به نظر می رسد این امر از سوی مسوولین دولتی جدی گرفته نشده است و چند سالی است که تخلف دولت در ارایه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی، تبدیل به یک بی نظمی شده است. اگر بخواهیم به صورت موردی به آثار این بی نظمی بپردازیم میتوانیم چند نمونه از پیامدهای زیانبار آن را برشماریم:

1- بی‌نظمی در سیستم مالی و برنامه ریزی اقتصادی کشور؛ لایحه بودجه، مهم‌ترین برنامه مالی کشور در طول سال است، تاخیر در ارائه لایحه بودجه موجب ایجاد مشکلات سلسله وار در سیستم مالی و برنامه ریزی اقتصادی کشور ایجاد می‌کند و به نوعی برنامه اقتصادی کشور دچار بی‌نظمی می‌شود.

2- پایین آمدن کیفیت رسیدگی؛ تاخیر دولت در ارسال لایحه بودجه به مجلس باعث کاهش کیفیت رسیدگی به بودجه توسط مجلس می‌شود چون طبق آیین‌نامه مجلس، وقت کافی و آنچه قانون معین کرده نخواهد داشت.

3 – در پیش بودن انتخابات؛ دیر کرد دولت در ارائه لایحه بودجه در سال جاری این پیامد را در پی دارد که انتخابات ریاست جمهوری بررسی این بودجه را تحت الشعاع خود قرار دهد و باید گفت ظاهراً نوع نگاه دولت به مقوله بودجه و سیاست‌های مالی اساساً با آنچه در تمام سه دهه گذشته وجود داشته و البته علم و تجربه اقتصادی در سایر كشورها هم آن را تأیید می‌كند، به كلی متفاوت است. از این رو برخلاف آنچه برخی تحلیلگران می‌گویند و تأخیر در ارائه لوایح بودجه را معلول انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توسط دولت می‌دانند به نظر می‌رسد وجه غالب در دولت‌های نهم و دهم در مورد تدوین لوایح بودجه، "نتوانستن" نیست بلكه "نخواستن" است.

انتخابات

لذا اگر این لایحه دیر به نتیجه برسد به‌ صورت طبیعی امكان رسیدگی به لایحه بودجه در ابتدای سال آینده میسر نیست و ممكن است كه كار تصویب لایحه بودجه به بعد از انتخابات موكول شود .سوال اینجاست كه چه باید كرد و عدم ارائه لایحه بودجه برای سالی كه در سه‌ماهه ابتدایی آن انتخابات حساس ریاست‌جمهوری را در پیش داریم، چه پیامدهایی برای اقتصاد كشور دارد؟

قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال به خبرنگار مشرق گفت :از زمان رسیدن لایحه بودجه توسط دولت خبری ندارم ،ولی اگر بودجه دیر برسد با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در 24 خرداد ،مجبوریم تنخواه دولت در سال 92 را سه، دوازدهم تصویب کنیم .

ملت از تاخیر در ارائه بودجه ضرر می‌كند!

عزت‌الله یوسفیان ملا یكی از نمایندگان مجلس و عضو كمیسیون برنامه‌وبودجه اولین متضرر تاخیر در ارائه بودجه كشور به مجلس را ملت دانست. او با تاكید بر اینكه نمایندگان مجلس و اعضای هیات دولت هیچ‌كدام از این موضوع به اندازه مردم ایران متضرر نمی‌شوند گفت: با وجود اینكه ما در سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر را در پیش داریم اما نمایندگان مسئولند كه هرگاه بودجه تحویل مجلس شد به آن رسیدگی كنند.

دولت نمی‌خواهد مجلس با دقت بودجه را بررسی كند!

مهدی تقوی استاد دانشگاه و اقتصاددان اما در این میان معتقد است كه دولت از روی قصد و منظور لایحه بودجه را دیرهنگام به مجلس ارسال و ارائه می‌كند. او با تاكید بر این مسئله به تهران‌امروز گفت : دولت به دلیل ضعف مالی و عدم انضباط اقتصادی و بودجه‌ای نمی‌خواهد كه مجلسیان به دقت لایحه بودجه سالانه را بررسی كنند و از همین‌رو با ارسال دیرهنگام لایحه بودجه سعی دارد كه در كار تعجیل و بی‌دقتی به وجود بیاورد.

اگر چه سال قبل لایحه بودجه دولت به‌موقع به مجلس نرسید ولی با این وجود چون در ابتدای سال‌جاری اتفاق خاصی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش نبود نمایندگان توانستند لایحه بودجه را تا اواخر اردیبهشت ماه آماده كرده و برای اجرا به دولت ابلاغ كنند

تقوی با اشاره به انتخابات سال آینده و درگیری‌های نمایندگان مجلس و سیاسیون در این مسئله افزود: ما سال آینده با انتخابات روبه‌روییم و همین مسئله دقت بیشتری از نمایندگان و دیگر دست‌اندركاران می‌گیرد.

بررسی بودجه زیر سایه سنگین انتخابات!

ابراهیم نكو یكی از اعضای كمیسیون اقتصادی مجلس هم معتقد است كه بررسی بودجه سال آینده زیر سایه سنگین انتخابات قرار خواهد گرفت. او تاكید كرد: در سال آینده ما با انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر روبه‌روییم و همین موضوع بررسی لایحه بودجه را با مشكل مواجه می‌كند. زیرا نمایندگان در هیات نظارتی انتخابات شورای شهر عضوند و همین موضوع وقت بسیاری از آنها را می‌گیرد.

حال باید منتظر نشست و دید که آیا دولت بودجه 92 را با تاخیر کمتری نسبت به سال قبل ارائه خواهد کرد و یا رکوردی دیگر در این باره از خود به جای می گذارد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: مشرق نیوز

مطالب مرتبط:

کسب و کار از بودجه 92 چه می‌خواهد؟

بودجه باید در حمایت از تولید باشد

چند ایراد کلیدی بودجه دولت

قطار بودجه روی ریل تاخیر؟!