تبیان، دستیار زندگی
امروزه تعداد زیادی داروی سرماخوردگی و ضدسرفه برای کودکان موجود است. مطالعات بسیاری که بر روی این داروها صورت گرفته مشخص کرده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوارض 4 نوع دارویی که به کودکان می‌دهید


امروزه تعداد زیادی داروی سرماخوردگی و ضدسرفه برای کودکان موجود است. مطالعات بسیاری که بر روی این داروها صورت گرفته مشخص کرده است که اثربخشی آنها مورد تردید است و با توجه به عوارض جانبی شدید حاصل از آنها، ارزش ریسک کردن را ندارند.


دارو دادن به کودک

1- داروهای ضد درد و کاهش‌دهنده تب

داروهای ضد درد و کاهش‌دهنده تب در کودکان شامل شربت استامینوفن و ایبوپروفن می باشند.

مصرف آسپرین یا داروهایی که حاوی آسپیرین یا دیگر سالیسیلات ها هستند، در کودکان ممنوع است، زیرا آسپیرین منجر به بروز سندرم ری (Reye syndrome) در کودکان می شود. اگر چه این بیماری نادر است، اما فوق العاده جدی است و می تواند منجر به مرگ شود.

در نتیجه برای کاهش تب در کودک خود از شربت استامینوفن یا ایبوپروفن تحت نظر پزشک متخصص اطفال استفاده نمایید.

مصرف شربت استامینوفن در کودکان بالای دو ماه ایمن می باشد، اما مقدار مصرف باید توسط پزشک تعیین گردد، زیرا ممکن است اثرات زیان بخشی را داشته باشد.

شربت ایبوپروفن برای کودکان بالای شش ماه و به شرط تعیین مقدار مصرف توسط پزشک ایمن است.

از آنجایی که شربت بروفن می تواند باعث ناراحتی معده شود، در صورتی که کودک شما مشکل معده‌ای دارد، از مصرف آن خودداری کنید

2- آنتی هیستامین / ضداحتقان ها(دکونژستانت ها)/ داروهای ضد سرفه

با توجه به هشدارهای اخیر اداره غذا و دارو (FDA)، مصرف آنتی هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین، برم فنیرامین و سیپروهپتادین، و کونژستانت ها مانند سودوافدرین و فنیل افرین، ضدسرفه ها مانند اکسپکتورانت، دکسترومتورفان و خلط آورها مانند گایافنزین در کودکان با سن کمتر از دو سال توصیه نمی شود و در کودکان با سن کمتر از 6 سال باید با احتیاط کامل و رعایت موارد منع مصرف باشد.

* تذکر

- داروهای ذکر شده نباید برای کمک به خواب کودک مصرف شوند.

- داروهای مورد استفاده جهت رفع علایم سرماخوردگی و ضدسرفه، فقط به بهبود علامتی بیماری کمک می نمایند. این داروها علت ایجاد بیماری را رفع می نمایند و در کوتاه نمودن دوره بیماری کودک نیز موثرند.

- به والدین توصیه می شود جهت تنظیم مقدار تجویز شده دارو برای کودک، از پیمانه یا قاشق های مخصوص اندازه گیری دارو در جعبه آن استفاده نمایند و از اندازه گیری مقدار مصرف توسط قاشق های خانگی، به دلیل استاندارد نبودن اندازه آنها خودداری نمایند.

- به والدین تاکید می شود که داروهای مذکور را در محلی دور از دسترس کودکان نگهداری نمایند.

- والدین باید بدانند که مصرف بیش از حد و نادرست این داروها می تواند منجر به بروز عوارض جدی و مرگبار مانند افزایش ضربان قلب، گیجی و تشنج در کودک شود.

داروی کودکان

3- داروهای ضد اسهال و استفراغ

اسهال و استفراغ از علایمی هستند که بیشتر از همه والدین را می ترسانند. بسیاری از والدین فقط به دنبال برطرف نمودن این علایم و بهتر شدن کودک خود هستند، در حالی که اسهال و استفراغ معمولا یک مکانیسم بدنی جهت حذف هر گونه میکروب از بدن می باشند و قطع آنها با دارو می تواند در بعضی مواقع شرایط را بدتر کند.

در این موارد آنچه حایز اهمیت است حفظ تعادل آب و الکترولیت های بدن می باشد (با استفاده از محلول او.آر.اس) و حتما باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمود.

4- آنتی بیوتیک ها

اکثر والدین تصور می کنند که بیماری فرزندشان تنها بعد از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک ها برطرف خواهد شد. در حالی که همیشه اینگونه نیست.

آنتی بیوتیک ها هیچ گونه اثری در درمان و کاهش طول مدت بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلونزا نخواهند داشت

متاسفانه بسیاری از آنتی بیوتیک ها بی رویه مصرف می شوند، زیرا والدین اصرار دارند که با مصرف آنها فرزندشان بهبودی می یابد.

این مصرف خودسرانه تنها منجر به ایجاد مقاومت دارویی برای باکتری ها می شود، در حالی که کوچک ترین کمکی به درمان بیماری ویروسی فرزند شما نمی کند.

بخش سلامت تبیان


منبع: ماهنامه آموزشی کودک شماره 50 - مریم امیری

مطالب مرتبط:

9 دارویی که نباید خودسرانه به فرزندتان بدهید

خودسرانه بچه‌ها را معالجه نكنید

تب کودک خطرناک است؟

دادن داروی مسکن به کودک

معایب کاهش سریع تب کودکان با دارو

داروهای سرماخوردگی برای کودکان زیر 2 سال خطرناکند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.