تبیان، دستیار زندگی
هوش چیست؟ آیا تعریف هوش، استعداد، قوه ابتکار، دانایی، قدرت یادگیری،حافظه قوی برای حفظ کردن شماره تلفن و یا شعر، تواناییِ حل مشکلات و... یک فرد است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شارژ رایگان هوش شما!


هوش چیست؟ آیا تعریف هوش، استعداد، قوه ابتکار، دانایی، قدرت یادگیری،حافظه قوی برای حفظ کردن شماره تلفن و یا شعر، تواناییِ حل مشکلات و... یک فرد است؟


هوش

برخی افراد هوش را این گونه تعریف کرده‏اند: هوش، توانایی ذهنی است و قابلیت‌های متنوعی همچون استدلال، برنامه‌ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان، و یادگیری را در بر می‌گیرد. نظریه‌های هوش در طول تاریخ تغییر کرده‌اند.

اگر می‌خواهید سطح هوش خود را افزایش دهید، روش‌های پیشنهادی ما را امتحان کنید. با استفاده از این روش‌ها که به نوعی بازی هم می‌توان به آن‌ها اطلاق کرد، شما می‌توانید سرعت انتقال ذهن خود را سریع‌تر کنید، پیام را واضح‌تر بشنوید، در عمل خلاق‌تر و در یادگیری پیشروتر باشید.

انجام تمرین‌های ذهنی به صورت مداوم ذهن شما را پویا و فعال‌تر می‌سازد.

نتیجه به دست آمده از تحقیقات و مطالعات حاکی از آن است که افرادی که فعالیت‌های ذهنی انجام می‌دهند، 63 درصد کمتر از افرادی که به ندرت فعالیت‌های فکری انجام می‌دهند، در معرض ابتلا به زوال عقل یا آلزایمر قرار دارند.

این مطالعات که در دانشگاه میشیگان انجام شده است، نشان داد که بزرگ‌سالانی که بازی‌های فکری را به صورت روزانه و به مدت چند هفته انجام می‌دهند، به طور چشمگیری هوش شان افزایش می‌یابد.

روش‌های زیر برای همین منظور طراحی شده‌اند. این روش‌ها جهت بالا بردن قوه ادراک و هوش افراد است. انجام دادن روش‌های زیر، همراه با رعایت رژیم غذایی خوب و ورزش مناسب، می‌تواند قدرت ذهنی و فکری شما را افزایش دهد.

یادداشت برداری را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید. زمانی که اطلاعات مهمی می‌شنوید یا به دست می‌آورید، از آن‌ها یادداشت بردارید.

بازی با کلمات

کلماتی چند بخشی را انتخاب کنید و سعی کنید با برعکس کردن حروف، شبیه‏سازی خوش آهنگ کردن کلمات آن‌ها را در ذهن خود جای دهید. کلماتی که با تلفظ آن‌ها مشکل دارید، برای تمرین شروع خوبی هستند. این یک روش موفق در یادگیری و تقویت هوش شما برای حفظ کلمات سخت است.

رویا و تخیل

برای خود تخیل و رویای زیبایی را با تمام جزئیات و تمام رنگی به وجود بیاورید. این تخیل باید به گونه‏ای باشد که به نظر واقعی و بسیار دقیق و ظریف بیایید. هر زمان که تنها شدید و یا وقت داشتید، وارد این تخیل شده و آن را بازسازی، کامل‌تر و جزئیات آن را رنگ کنید.

رنگ‌ها

توانایی خود را به چالش بکشید تا تمرکز پیدا کنید. رنگ‌ها را با صدای بلند بخوانید و بنویسید. این روش را تکرار کنید.

هوش

هفت کلمه

قوه تخیل خود را با این امتحان شفاهی محک بزنید. یک داستان کوتاه بنویسید. داستانی که فقط از 7 کلمه تشکیل شده باشد. تنها 7 کلمه! می‏توانید همین الان شروع کنید.

تجزیه و تحلیل یک رابطه یا اطلاعات

تجزیه و تحلیل کردن یک رابطه و اطلاعات به دست آمده، ذهن شما را فعال و پویا می‌سازد. یک ورق و خودکار بردارید و یک رابطه و مسائل مربوط به آن را با جزئیات بنویسید و درباره هر کدام نظر و رویای خود را نیز ثبت کنید. خواهید دید که بدین ترتیب، قادر به تغییر و حل بسیاری از مسائل خواهید بود.

تغییر جهت به مخالف

کارهای روزمره خود را با دست مخالف انجام دهید. یعنی اگر راست دست هستید، از دست چپ خود استفاده کنید و بالعکس... این روش باعث می‌شود که بین سلول‌های مغز شما اتصال ایجاد شود. اگر راست دست هستید، از دست چپ خود برای کارهای روزمره مثل مسواک زدن، شانه کردن مو و خوردن استفاده کنید. حتی سعی کنید با دست چپ تان بنویسید. با ادامه و تداوم در این کار اتصال بین سلول‌های مغز را به وجود بیاورید.

کارهای روزمره خود را با دست مخالف انجام دهید. یعنی اگر راست دست هستید، از دست چپ خود استفاده کنید و بالعکس... این روش باعث می‌شود که بین سلول‌های مغز شما اتصال ایجاد شود.

نشانه‌ها

به نشانه‌ها توجه کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا مهارت جستجوی تصویری خود را تقویت کنید. جدولی از نشانه‏های مختلف تهیه کنید. برای هر کدام از این نشانه‌ها 30 ثانیه وقت بگذارید، توجه کنید، نشانه‌هایی که در بالای جدول آمده است، هرکدام چند بار در جدول تکرار شده‌اند.

عکس را در حافظه ثبت کنید

با این تمرین، حافظه تصویری خود را تقویت کنید. یک عکس انتخاب کنید و به مدت یك دقیقه به آن نگاه کنید. سپس عکس را پشت رو کرده و سعی کنید هر آنچه در عکس دیده‌اید را به خاطر آوردید. موارد یادآوری خود را یادداشت کنید.

چند بار این تمرین را انجام دهید. ولی، قبل از شروع تمرین، یک نفس عمیق بکشید و بعد به عکس با دقت خیره شوید. بعد از چند بار تمرین، متوجه خواهید شد که هر بار، از دفعه قبل موارد بیشتری را به خاطر سپرده‌اید.

یادداشت برداری

یادداشت برداری كنید

یادداشت برداری را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید. زمانی که اطلاعات مهمی می‌شنوید یا به دست می‌آورید، از آن‌ها یادداشت بردارید.

مثلاً هنگام مراجعه به یک پزشک، وکیل یا هر موقعیتی که ممکن است، باعث استرس و عصبانیت شما شود، در نتیجه اطلاعات مهم در این میان از ذهن و حافظه شما پاک شود.

یادداشت برداری در این شرایط، کار بسیار مهمی است. همیشه چند برگه سفید و یک خودکار همراه خود داشته باشید. همچنین در زمان برگزاری، سمینارها، جلسه‌ها و... یادداشت برداری فراموش نشود. نکات مهم سمینار یا جلسه را حتماً یادداشت کنید.

شمارش معکوس

یک تمرین خوب که به ذهن شما کمک می‌کند فعال و پویاتر شود. به عنوان مثال، از عدد 200 شروع به شمارش معکوس کنید و از هر شماره 5 عدد کم کنید به عبارت دیگر، با اختلاف 5 عدد شمارش معکوس کنید.

سپس از عدد 150 شروع به شمارش معکوس کنید. این بار با اختلاف 7 شماره، شمارش کنید. یعنی از هر عدد، 7 شماره کم کنید و بعد شمارش معکوس کنید.

آخرین مرحله عدد 100 است که با اختلاف 3 شماره، شروع به شمارش معکوس کنید. یعنی از هر عدد، 3 شماره کم کنید و بعد شمارش معکوس کنید. امتحان کنید تا نتیجه را آشکارا حس کنید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: golabi45

مطالب مرتبط:

شما هم تمرکز ندارید؟

مغز شما چند ساله است؟ (تست جالب)

ذهن شما چگونه حرکت می کند؟

هوش خود را بسنجید (تست هوش)

یک تست هوش جالب!

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن