تبیان، دستیار زندگی
پس از سال‌ها کار کردن احساس می‌کنید که دچار یکنواختی شدیدی شده‌اید و به فکر تغییر شغل خود می‌افتید. در اینجا مسئله‏ ای پیش می‌آید و آن این است که هیچ نوع مدرک دانشگاهی ندارید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجربه یا مدرک، كدام مهم‌تر است؟!

تجربه یا مدرک، كدام مهم‌تر است؟!


پس از سال‌ها کار کردن احساس می‌کنید که دچار یکنواختی شدیدی شده‌اید و به فکر تغییر شغل خود می‌افتید. در اینجا مسئله‏ای پیش می‌آید و آن این است که هیچ نوع مدرک دانشگاهی ندارید.


گاهی هم می‏توان گفت که شما تحصیل‌کرده دانشگاه زندگی هستید، به همراه کوله باری از تجربیات شغلی و حرفه ای، علیرغم این که هیچ گونه مدرک رسمی ندارید. اما بحث بر سر این موضوع است که چه چیزی برای عرضه و ارائه به بازار در اختیار دارید؟

به عنوان نمونه، فردی را مثال می‏زنیم که سال گذشته، در موقعیت مشابهی قرار گرفت. پس از سال‌های متمادی فعالیت به عنوان طراح و مدیر هنری، به دلیل کسری بودجه از شغل خود برکنار شد. از طرف دیگر، شرکت جدیدی نیازمند فردی مشابه بود، چنین به نظر آمد که این فرد مناسب‌ترین گزینه برای شرکت مذکور است، اما این شرکت خواستار فردی با مدرک و تحصیلات دانشگاهی بود. علیرغم تاسف بسیار مسئول استخدام، این فرد برای شغل مذکور پذیرفته نشد.

از بیان و برجسته نمودن توانایی‌های شغلی، مهارت‌های فنی، دست یافته‌ها و دانش حرفه‌ای در رزومه خود اطمینان حاصل نمایید. تمام این کارها برای بیان مهارت‌ها و تخصص شماست.

چند ماه بعد، مسئول استخدام با وی تماس گرفته و بیان داشت که شخص تحصیلکرد و دارای مدرک دانشگاهی که برای شغل مورد نظر استخدام کرده بودند، از توانایی‌های لازم برخوردار نبوده و نتوانسته کار را به نحو احسن انجام دهد، بنابراین، از وی درخواست نمودند تا به صورت آزمایشی با آن‌ها همکاری نماید. هم اکنون این فرد جزو کارمندان تمام وقت و ثابت آن شرکت است.

این احتمال وجود دارد كه شما نیز در موقعیتی مشابه، با کوله باری از تجربه شغلی اما بدون مدرک، قرار داشته باشید. در ذیل به مواردی اشاره می‌شود که به کمک آن‌ها می‌توانید بر نکات قوت و مثبت خود تکیه نمایید:

تجربه یا مدرک، كدام مهم‌تر است؟!

بگذارید تجربیات صحبت کنند

از بیان و برجسته نمودن توانایی‌های شغلی، مهارت‌های فنی، دست یافته‌ها و دانش حرفه‌ای در رزومه خود اطمینان حاصل نمایید. تمام این کارها برای بیان مهارت‌ها و تخصص شماست. همچنین سعی نمایید به تمام سمت‌های مدیریتی که تاکنون داشته‌اید، شامل موارد مرتبط با اجتماع، سازمان‌های دولتی، خصوصی و عامل المنفعه اشاره نمایید.

بیان سوابق درخشان

سوابق می‌تواند شامل سابقه دانشگاهی یا سابقه شغلی باشد. در واقع هدف از این اقدام، بیان شخصیت فردی و تجربه حرفه‌ای است. نباید منتظر بمانید تا شرکتی با شما تماس بگیرد، بلکه باید آن‌ها را در جریان توانایی‌های خود قرار دهید.

بیان آموخته‌های جانبی

تاکید بر این است تا میزان تمایل و علاقه خود به ارتقاء شغلی و تداوم یادگیری را بیان نمایید. هر نوع گواهینامه‌ای که اخذ نموده و یا سمینار شغلی را که گذرانده‌اید را نام ببرید. این مدارک و گواهینامه‌های اضافی بیانگر اراده شما برای به روز نگاهداشتن مهارت و دانش‌تان است.

حضور در فعالیت‌های اجتماعی

از پیشرفت‌های شغلی که به واسطه حضور فعال و مداوم در محیط مربوط به زمینه شغلی خود به دست می‌آید، نهایت استفاده را ببرید. در جلسات محلی حضور یافته و در گروه‌های سرشناس، عضو شوید. این قبیل فعالیت‌ها نه تنها موجب افزایش تجربه و مهارت می‌گردد بلکه موجب سرشناسی در رشته خودتان و ارتقاء قابلیت‌هایتان می‌شود.

ارتباط تجربه به مدرک

در اطراف خود می‌توانید دانشگاه‌ها و موسساتی را بیابید که تدریس برنامه‌های مرتبط با زمینه شغلی شما در آنجا انجام می‌شود. در بسیاری از این مۆسسات، این برنامه‌ها به همراه مدارک و گواهی‌نامه تخصصی در زمینه خاص ارائه می‌گردد. روش فوق برای کسب مدرک رسمی برای تجربه کاری حقیقی فوق‌العاده است.

سوابق می‌تواند شامل سابقه دانشگاهی یا سابقه شغلی باشد. در واقع هدف از این اقدام، بیان شخصیت فردی و تجربه حرفه‌ای است.

کسب مدرک

دستیابی به تحصیلات تکمیلی به راه‌ها و روش‌های گوناگون امکان‌پذیر است. درس‌ها و واحدهایی که به صورت اینترنتی ارائه می‌گردند، امکان کار و تحصیل هم زمان را فراهم می‌آورند. چنین برنامه‌هایی برای بزرگسالان به نحوی طراحی می‌گردد که یا بدون کلاس و یا در حداقل کلاس ممکن و به صورت فشرده و سریع برگزار گردد. در انتها نیز امتحانات ارزیابی در سطح امتحانات دانشگاهی برگزار شده و به افراد برگزیده مدرک اعطا می‌گردد.

اشاره به مدرک

چنان چه مشغول اخذ مدرکی می‌باشید، حتماً در رزومه به آن اشاره نمایید. در صورت امکان، زمان تقریبی اخذ مدرک را نیز ذکر نمایید.

روزنامه پیام استان سمنان


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: nezamehadafmand

برگرفته از انجمن: مدیریت

مطالب مرتبط:

در مصاحبه‌های شغلی، خودتان باشید

راه‌هایی برای موفقیت در استخدام

رزومه کاری را درست بنویس!

رِزومه برجسته‌ای داشته باشیم

چگونه در مصاحبه شغلی قبول شویم؟

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن