تبیان، دستیار زندگی
نمایندگان و دولت توافق کرده‌اند با برداشت ۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی نسبت به حمایت غیر‌نقدی اقشار کم درآمد در آستانه سال نو اقدام کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عیدی غیر نقدی در راه است!؟


نمایندگان و دولت توافق کرده‌اند با برداشت 2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی نسبت به حمایت غیر‌نقدی اقشار کم درآمد در آستانه سال نو اقدام کنند.

عیدی غیر نقدی در راه است!؟

در حالی که برخی نمایندگان مجلس متشکل از روسای کمیسیون‌های اقتصادی و امنیت و اعضای هیئت رئیسه ‌با دولتمردان بر سر صدور مجوز برداشت 2 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی توافق کرده‌اند، برخی نمایندگان معتقدند این کار نیاز به ارائه لایحه از سوی دولت و تصویب آن در مجلس دارد.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که باهنر چند روز پیش خطالب به دولت گفته بود: "شاید دولت بخواهد کاغذ چاپ کند و در اختیار مردم قرار دهد که مجلس اجازه این کار را نمی‌‌دهد".

از سوی دیگر کاملاً مغایر با اهداف صندوق توسعه ملی و محل مصارف آن است. با این حال نمی‌توان کاهش قدرت خرید خانوارهای ایرانی و به خصوص اقشار کم‌درآمد را طی یک‌سال اخیر نادیده گرفت.

بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی، هدف از ایجاد این صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی است.

بنابر این گزارش، مصارف صندوق نیز عبارتند از 1- اعطای تسهیلات به بخش‌های خصوصی، تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به مۆسسات عمومی غیردولتی برای تولید و توسعه سرمایه‌گذاری‌های دارای توجیه فنی، مالی و اقتصادی 2- اعطای تسهیلات صادرات خدمات فنی و مهندسی به شرکت‌های خصوصی و تعاونی ایرانی که در مناقصه‌های خارجی برنده می‌شوند از طریق منابع خود یا تسهیلات سندیکایی 3- اعطای تسهیلات خرید به طرف‌های خریدار کالا و خدمات ایرانی در بازارهای هدف صادراتی کشور 4- سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی 5 ـ اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران خارجی با در نظر گرفتن شرایط رقابتی و بازدهی مناسب اقتصادی به منظور جلب و حمایت از سرمایه‌گذاری در ایران با رعایت اصل هشتادم (80) قانون اساسی.

بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی، هدف از ایجاد این صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی است.

همچنین مصارف حتماً باید ارزی باشند.

بنابراین گزارش اما نمایندگان مجلس و دولت که برای بررسی مسائل معیشتی مردم جلسات مشترکی از هفته گذشته آغاز کردند به توافق رسیدند مبلغ 2 میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی برای تأمین سبد حمایتی اقشار کم‌درآمد برداشت شود.

با این حال عبدالکریم رجبی، عضو کمیسیون اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار ما گفته است که: هر گونه برداشت از صندوق توسعه ملی برخلاف اساسنامه نیازمند ارائه لایحه از دولت و تصویب آن در مجلس است.

وی ادامه داده است: با توجه به اینکه مصارف صندوق توسعه ملی مشخص است و حتماً باید به شکل ارزی هزینه شود لذا برداشت از این حساب حتماً باید در قالب لایحه‌ای مشخص به مجلس ارائه شود که در آن منابع، مصارف، جزئیات نحوه مصرف و نحوه تبدیل ارز به ریال ذکر شده باشد و مجلس نیز به عنوان مرجع قانون‌گذاری در این باره تصمیم‌گیری کند.

عیدی غیر نقدی در راه است!؟

نماینده مینودشت در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سۆال که چگونه مجلس با نحوه اجرای گام دوم به شکل مرحله اول مخالف است اما با برداشت 2 میلیارد دلار از محل صندوق مخالفتی ندارد، گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها در گام اول به دلیل مشخص نبودن منابع و نحوه اجرایش باعث شد تا تورم شدیدی به مردم و جامعه تحمیل شود و حمایت از تولید نیز فراموش شد. لذا ما نگران این هستیم که برداشت این مبلغ از صندوق مذکور نیز هیچ فایده‌ای برای گروه هدف نداشته باشد و منابع در محل دیگری خرج شود. وی ادامه داد: از همین‌رو است که دولت باید ایده خود را در نحوه توزیع این کمک به اقشار کم‌درآمد ارائه کند.

عزت الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیز در پاسخ به این سۆال که آیا چنین توافقی مغایر با قانون نیست، گفت: قرار است 2 میلیارد دلار در قالب وام توسط دولت برداشت شود و مجلس می‌تواند این مجوز را در قالب ماده واحده‌ای به منظور حمایت از اقتشار کم‌درآمد به تصویب برساند که در این صورت مغایرتی با قانون نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: این کمک به صورت کالایی و غیر‌نقدی خواهد بود واحتمالاً در قالب سبد حمایتی بین هفت دهک درآمدی جامعه توزیع خواهد شد اما هنوز درباره نحوه اجرا توافق کلی صورت نگرفته است.

در همین حال یکی از اعضای کمیته مشترک اقتصادی مجلس و دولت در گفت و گو با فارس با بیان اینکه دو قوه درباره نفس کمک به دهک‌های پایین جامعه به توافق رسیده‌اند، گفت: به‌زودی درباره روش کمک تصمیم‌گیری نهایی خواهد شد.

کمک به دهک‌های پایین جامعه در جلسات اولیه مورد حمایت شدید آقای احمدی‌نژاد و آقای لاریجانی بوده است؛ این طرح در آستانه سال عید نوروز و قبل از پایان سال انجام خواهد شد.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه مجلس و دولت در جلسات آتی درباره روش کمک به دهک‌های پایین جامعه بحث خواهند کرد، خاطر‌نشان کرد: کمک به دهک‌های پایین جامعه در جلسات اولیه مورد حمایت شدید آقای احمدی‌نژاد و آقای لاریجانی بوده است؛ این طرح در آستانه سال عید نوروز و قبل از پایان سال انجام خواهد شد.

در جلسات مشترک اقتصادی مجلس و دولت که از روز سه‌شنبه هفته پیش با حضور رئیس مجلس و رئیس‌جمهور آغاز شده است مباحث مختلفی درباره مسائل اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش اقتصاد تبیان


منبع:جوان آنلاین