تبیان، دستیار زندگی
خبری از طیف دولت و خبری را از اصلاح طلبان پیرامون انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را در ادامه بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در خواست دولتی‌ها از الهام


خبری از طیف دولت و خبری را از اصلاح طلبان پیرامون انتخابات  ریاست جمهوری یازدهم را  در ادامه بخوانید.

غلامحسین الهام

یک منبع آگاه در دولت از درخواست دولتی ها از غلامحسین الهام برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: الهام به این درخواست پاسخ رد داده است.

خبرگزاری مهر مدعی شد یک منبع آگاه در دولت در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد کاندیداتوری غلامحسین الهام ، سخنگوی دولت برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، گفت: الهام احتمال نامزدی خود را در انتخابات رد کرده است.

وی افزود: در دولت درخواست های زیادی برای نامزدی وی مطرح شده بود؛ اما الهام این درخواست ها را قبول نکرده و گفته است کاندیدا نمی شود.

غلامحسین الهام در دولت احمدی نژاد  سمت هایی همچون معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، سخنگوی دولت، وزیر دادگستری و مشاور حقوقی رئیس جمهور داشته است و در تازه ترین پست خود در دولت دهم دوباره به عنوان سخنگوی دولت و معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور منصوب شده است.

الهام با برخی از طرفداران دولت در سال  90 جبهه پایداری را در اعتراض به حضور حلقه انحراف در دولت تاسیس کرد و بعد از پیوستن مجددش به کابینه احمدی نژاد از این جبهه جدا شد.

برخی از تحلیل گران سیاسی بعد از پیوستن الهام به تیم دولت ، پیش بینی کردند که الهام به عنوان یکی از کاندیداهای دولت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح خواهد شد.

کواکبیان: دولت وحدت ملی محقق نمی‌شود

دبیرکل جبهه اصلاح طلبان می گوید اگر خاتمی نیاید طرح مناسک اجرایی می شود و این طرح را هم ما نمی خواستیم خودمان اجرا کنیم.

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و دبیرکل جبهه اصلاح طلبان که نام او این روزها به عنوان یکی از کاندیداهای جریان اصلاحات برای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری مطرح است در گفتگویی مشروح با مهر وضعیت جریان اصلاحات را در آستانه انتخابات تشریح کرد.

این کاندیدای احتمالی جریان اصلاحات در واکنش به شروط برخی از اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات اعتقاد دارد: اگر خود اصلاح طلب ها در حاکمیت قرار داشتند و یک حزب اصولگرا می آمد می گفت من به این شرط می آیم در انتخابات شما شرکت می کنم واقعا ما می پذیرفتیم؛ می گفتیم "برو دنبال کارت.هر کس دوست داشت در انتخابات شرکت کند هر کس دوست نداشت شرکت نکند."

بنده شخصا از لحاظ انگیزه شخصی چندان تمایلی برای حضور در انتخابات ندارم نه اینکه بخواهم ناز کنم اما استدلال هایی که برای عدم حضور در انتخابات دارم را در جبهه اصلاح طلبان گفته ام و در جلسه آخر شورای مرکزی هم خواهم گفت. امیدواریم که استدلال ما قبول واقع شود؛ من دلم خوش نیست که نامم کبوتر حرم شود

گزیده اظهارات دبیرکل جبهه اصلاح طلبان در گفت و گو با مهر در ادامه می آید:

• در انتخابات مجلس نهم شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وارد رقابت ها نشد اما این دوستان آمدند در قالب جبهه مردم سالاری فعالیت کردند. یا مثلا در سال 88 تحت عنوان ائتلاف مردمی وارد انتخابات شدند و در انتخابات مجلس هشتم هم با نام جبهه مردمی اصلاحات وارد رقابت ها شدند ؛ بنابراین این احزاب و گروهها همیشه وجود داشتند اما درشورا نبودند. تا اینکه بعد از انتخابات مجلس نهم تصمیم گرفتیم عنوان اصلاح طلبی هم دنبال خودمان داشته باشیم؛ البته ما برای تغییر نام جبهه مردم سالاری خیلی اصرار نداشتیم، اما به خاطر نظر دوستان این نام (جبهه اصلاح طلبان) را برای این جبهه گذاشتیم و در واقع خیلی موافق تغییرنام نبودیم و این تغییر یک امر جبری بود.

• در دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب دو دیدگاه نسبت به حضور اصلاح طلبان در انتخابات وجود دارد. یک طیفی از اصلاح طلبان اعتقاد به عدم حضور در انتخابات دارند و طیف نزدیک به شما می گویند باید در انتخابات شرکت کنیم. در جریان اصولگرا هم عده ای اعتقاد دارند که اصلاح طبان می توانند در انتخابات شرکت کنند و گروهی دیگر اعتقاد دارند بدلیل اینکه اصلاح طلبان درانتخابات قبل شرایط بازی را به هم زدند، دیگر قابل اعتماد نیستند و تضمینی وجود ندارد که درباره انتخابات را زیر سوال را نبردند؟

• یک حزب سیاسی نسبت به انتخابات 5 موضع و رویکرد بیشترنمی تواند داشته باشد ، یا باید بگوید که انتخابات را تحریم می کند یا سکوت می کند و یا اینکه بگوید خودم شرکت نمی کنم ولی تحریم هم نمی کنم و دیگر آنکه کاندیدا بدهد و یا از کاندیدای دیگران حمایت کند . بلاخره باید یکی از این 5 راه را انتخاب کند وهر حزبی می تواند به یکی از این گزینه ها برسد.

• در مورد اصلاح طلبان تا به امروز از هیچ حزب اصلاح طلبی نشنیده ام که گزینه تحریم را انتخاب کند. شنیده ایم که بگویند ما شرکت نمی کنیم اما نگفته اند که تحریم می کنیم.گفته اند که سکوت می کنیم مانند مجلس نهم که خیلی ها سکوت کردند. من معتقدم که دلیل قانع کننده ای برای یک حزب درون نظام وجود ندارد که در انتخابات شرکت نکند.

• یک اتفاقی در سال 88 افتاده که همه می دانیم حالا اگر می خواهیم اپوزیسیون شویم و انقلابی گری کنیم خوب راهش داشتن حزب نیست . راه آن این است که یک گروههای پارتیزانی درست کنیم و زیرزمینی فعالیت های خیلی جدی داشته باشیم و بیافتیم در خط مبارزات مسلحانه. اما وقتی که اسم مان اصلاح طلب شده است یعنی اینکه در درون نظام می خواهیم کار حرفه ای خود را دنبال کنیم و من غیر از این معنای دیگری از اصلاح طلبی نمی فهمم . یعنی با حفظ این ساختار می خواهیم مثلا کچ تابی ها یا مسائل نابسامان را اصلاح کنیم؛ لذا دلیل خیلی قانع کننده ای برای عدم شرکت در انتخابات نمی بینم.

• اگر بخواهیم برای شرکت در انتخابات شرط بگذاریم خوب شرط را که به کسی نمی دهند شرایط را باید خودمان محقق کنیم. خود همین اصلاح طلب ها اگر در حاکمیت قرار داشتند و یک حزب اصولگرا می آمد می گفت من به این شرط ها می آییم در انتخابات شما شرکت می کنم واقعا ما می پذیرفتیم؛ می گفتیم "برو دنبال کارت."هر کس دوست داشت در انتخابات شرکت کند هر کس دوست نداشت شرکت نکند.

• می گویند بیایید توبه کنید یا صحبت های دیگر. من حرفم این است که هر کس که تخلف می کند جلویش را بگیرید و اصلا نگذارند وارد انتخابات شود و تخلف کند. بله اصلاح طلبان در انتخابات 88 بسیار فعال بودند و خیلی از آنها هم بعد از انتخابات آمدند با کلیت نظام هماهنگی کردند. خیلی ها در مجلس هشتم به ما گفتند که بیایید در مراسم تنفیذ شرکت نکنید. بیاید بیانیه بدهید کل سیستم انتخابات غیر قانونی است.

• تعدد کاندیداهای جریان اصولگرایی و عملکرد بد دولت احمدی نژاد دو فرصت برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات است.

• بنده شخصا از لحاظ انگیزه شخصی چندان تمایلی برای حضور در انتخابات ندارم نه اینکه بخواهم ناز کنم اما استدلال هایی که برای عدم حضور در انتخابات دارم را در جبهه اصلاح طلبان گفته ام و در جلسه آخر شورای مرکزی هم خواهم گفت. امیدواریم که استدلال ما قبول واقع شود؛ من دلم خوش نیست که نامم کبوتر حرم شود.

• اگر خاتمی نیاید طرح مناسک اجرایی می شود و این طرح را هم ما نمی خواستیم خودمان اجرا کنیم.از روز اول اعلام کردیم مجمع روحانیون و خاتمی بیایند این کار را در دستشان بگیرند و شخص خود خاتمی پرچمدار آن باشد و با محوریت ایشان این کار صورت بگیرد اما ظاهرا نمی شود و ما هم یک توانی داریم و در یک حدی می توانیم مشورت کنیم.

• معظم رهبری در فرمایشاتشان به انتخابات آزاد اشاره و تاکید داشته اند که" معلوم است که باید انتخابات آزاد باشد. " ولی هشدار مشفقانه ایشان به این دلیل بود که کسانی که نیت خیری دارند مراقب باشند که این مسئله موجب سوءاستفاده نشود و این موضوع القاء نشود که انتخابات 33 سال گذشته غیر آزاد بوده است.

• خیلی از انتخابات ها را اصلاح طلبان برگزار کرده اند بنابراین نمی شود گفت که انتخابات غیر آزادی برگزار شده؛ اما باید مراقب بود استفاده از این لفظ و تکرار این واژه ، این شائبه را در جامعه ایجاد نکند که گویا انتخابات آزاد نیست پس باید انتخابات آزاد برگزار شود.

فراوری:باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: تابناک/ مهر