تبیان، دستیار زندگی
متن زیر روند چگونگی آزاد شدن منطقه ماووت را بیان می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتش عراق در منگنه


متن زیر روند چگونگی آزاد شدن منطقه "ماووت" را بیان می کند.

ارتش عراق در منگنه

آغاز عملیات نصر 4

عملیات نصر4 در تاریخ 66/3/31 با رمز مبارك یا امام جعفر صادق(ع)، با هدف آزادسازی شهر ماووت عراق و ارتفاعات منطقه آغاز شد. رزمندگان اسلام پس از شناسایی منطقه، به سمت هدف حركت كرده و به شهر ماووت نزدیك شدند. پس از ساعاتی درگیری، رزمندگان با تثبیت مواضع تصرف شده و به غنیمت گرفتن مهمات دشمن، مقدمات آزادی شهر ماووت رافراهم می‏كنند و این شهر در یك قدمی آزادی قرار گرفت. این عملیات در روزهای بعد نیز ادامه یافت و علی‏رغم مقاومت شدید نیروهای بعث، رزمندگان اسلام با استفاده از شیوه‏های جنگ‏های كوهستانی و تنگ كردن حلقه محاصره، پیروزمندانه وارد ماووت عراق شدند. در این حال دشمن برای باز پس‏گیری ماووت، پاتك‏های سنگینی تدارك دید كه همگی با شكست و عقب‏نشینی آنان مواجه گردید. این عملیات كه در سه مرحله صورت گرفت نتایج ذیل را به همراه داشت: تلفات نیروی انسانی دشمن: 560 نفر اسیر، 3000 نفر كشته و زخمی؛ سایر نتایج: آزاد شدن بخش دیگری از منطقه ماووت از جمله شهر و دشت ماووت و ارتفاعاتی نظیر ژاژیله، شاخ قشنگ، بالوسه و در مجموع، منطقه‏ای به وسعت 50 كیلومتر مربں تجهیزات و امكانات: تانك و نفربر: 8 دستگاه انهدامی و 10 دستگاه اغتنامی، خودرو: 10 دستگاه انهدامی و 20 دستگاه اغتنامی

عملیات بیت المقدس 2

رزمندگان ایرانی حماسه‌ای خلق کردند که امروز از آن به عنوان عملیات بیت المقدس 2 یاد می‌شود. عملیاتی که موجب آزادسازی منطقه ماووت عراق و تحت فشار قرار دادن رژیم بعث برای عقب نشینی شد.

عملیات بیت المقدس دو در فاصله زمانی 25 دیماه تا دوم بهمن ماه سال 66 انجام شد. این عملیات درمنطقه عمومی ارتفاعات قمیش و سلیمانیه انجام شد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرماندهی عملیات را بر عهده داشت. آن روزها مصادف با تعیین قطعنامه 598 شورای امنیت بود که چون در این قطعنامه حقوق ایران تامین نمی شد رزمندگان سعی کردند تا طی یک عملیات گسترده درمنطقه کوهستانی و سرد از خاک دشمن، حزب بعث را درمنگنه جنگی قراردهند.

عملیات بیت المقدس دو در فاصله زمانی 25 دیماه تا دوم بهمن ماه سال 66 انجام شد. این عملیات درمنطقه عمومی ارتفاعات قمیش و سلیمانیه انجام شد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرماندهی عملیات را بر عهده داشت. آن روزها مصادف با تعیین قطعنامه 598 شورای امنیت بود که چون در این قطعنامه حقوق ایران تامین نمی شد رزمندگان سعی کردند تا طی یک عملیات گسترده درمنطقه کوهستانی و سرد از خاک دشمن، حزب بعث را درمنگنه جنگی قراردهند

رسته های پیاده، زرهی و توپخانه ایران دراین عملیات حضور داشتند و عراق هم رسته های پیاده، زرهی، کماندویی و گارد را به همراه داشت.

در این عملیات تعداد 15 تانک و نفربر دشمن منهدم و بیش از 30 تانک و نفربر و همچنین ادوات سنگین و سبک و مهندسی دشمن هم به غنیمت نیروهای اسلام در آمد.

این عملیات دومین عملیات لشکر 10 بعد از عملیات والفجر 4 بود که در طول هشت سال دفاع مقدس در منطقه غرب کشور در فصل زمستان پیشروی کرد، در آن روزها دما به 20 درجه زیر صفر هم می‌رسید. عقبه لشکر در این عملیات از اهواز به سنندج و پادگان امام علی(ع) منتقل شد و گردانها جهت سازماندهی و آموزش به اردوگاه قائم مابین شهر میاندوآب و مهاباد منتقل شدند.

محل عملیات:  شمال سلیمانیه، منطقه عمومی ماووت

رمز عملیات: یا علی ابن ابی طالب

دستاوردها: آزادسازی ارتفاعات مهم ماووت عراق و انهدام و غنیمت گرفتن دهها خودرو نظامی و ادوات جنگی

تلفات جنگی: 2500 کشته عراقی

تعدا اسرای جنگی: 785 نفر

ارتش عراق در منگنه

در ادامه این عملیات بزرگ قرارگاه لشکر در پشت «ارتفاعات قشن» قرار گرفت و شناسایی را شروع کرد. نیروهای لشکر در این عملیات از رودخانه قله چولان عبور کرده و ادامه مسیر تا زیر ارتفاعات قمیش که پوشیده از برف بود را ادامه دادند . با کمک تیم راپل پادگان امام علی(ع) تهران در شرایط بسیار سخت و خطرناک، و بصورت ابتکاری، با سیم بکسل و ابزارهای لازم پلی را بر روی رودخانه خروشان نصب کرده تا به صورت ضربتی به دشمن حمله کنند.

با احداث پل، یکی از یگانهای همجوار لشکر 31 عاشورا عبور کرد و در 2 مرحله وارد عملیات شد. جمعا 11 گردان پیاده و 12 گردان پشتیبانی رزم هم وارد عمل شدند و پس از تصرف منطقه، ‌حدود یک ماه پدآفند منطقه را به عهده داشتند. از شهدای شاخص لشکر در این عملیات می توان به شهید احمد آجرلو، شهید علی اصغر صادقی، شهید محسن درودی و شهید محمد صادق رفعت اشاره کرد.

همچنین گردان حضرت علی اکبر(ع) با 2 گروهان نصر و فجر و دسته ویژه به انتهای ارتفاع "قمیش" تک زده و تامین موقعیت های ظفر را بعهده گرفت. از شهدای شاخص گردان در این عملیات می توان به شهدای سرافراز مهدی عین اللهی، یوسفعلی جلالی، رحمن کیان، مصطفی اعتصامی و.. اشاره کرد. در طی همین عملیات بود که جانباز حسین بخشی زاده قطع نخاع شده و مصطفی بابایی نیز بشدت از ناحیه سر مجروح شده به افتخار جانبازی نایل آمدند.

فرآوری عاطفه مژده

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: خبر گزاری مهر+ سایت دفاع مقدس+ سایت دبیر خانه شورای برنامه ریزی