تبیان، دستیار زندگی
سردار شهید حاج‌احمد سیاف‌زاده در سال 1335 در شهر اهواز در یک خانواده مذهبی و صاحب نام،دیده به جهان گشود. عمده این فعالیت‌های وی، روایتگری در مناطق عملیاتی،مصاحبه در صدا و سیما، همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، ستاد مرکزی راهیان نور، بسیج
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راوی حماسه‌ها


سردار شهید حاج‌احمد سیاف‌زاده در سال 1335 در شهر اهواز در یک خانواده مذهبی و صاحب نام،دیده به جهان گشود. عمده این فعالیت‌های وی، روایتگری در مناطق عملیاتی،مصاحبه در صدا و سیما، همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، ستاد مرکزی راهیان نور، بسیج دانشجویی، بسیج اساتید و... جهت نشر فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال تجربیات و ارزشهای دوران طلایی دفاع‌مقدس به نسل سوم انقلاب ازافسران جنگ نرم بود

راوی حماسه‌ها

از سال 1344 فعالیت‌های احمد به عنوان یک نوجوان متعهد در قالب کلاسهای قرآن و سخنرانی‌ها رونق بیشتری گرفت.

با شروع مبارزات انقلابی در شهر اهواز، به خیل مردم فهیم و مبارز خوزستان پیوست و با شرکت در جلسات ضد رژیم شاهنشاهی و گروه‌های مبارز فعالیت خود را آغاز نمود. او با فعالیت‌ بارزی که در این زمینه داشت، توسط اداره ساواک خوزستان مورد نظر قرار گرفت و به همین دلیل به مشهد مقدس هجرت و فعالیت‌های چریکی خود را ادامه داد.

حاج احمد ازجمله فرماندهانی بود که بعد ازپایان جنگ تحمیلی دائما به مناطق عملیاتی سرکشی می‌كردند و باحضور در مناطق عملیاتی جنوب و غرب به تشریح 8 سال دفاع‌مقدس پرداخت.

عمده این فعالیت‌های وی، روایتگری در مناطق عملیاتی،مصاحبه در صدا و سیما، همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، ستاد مرکزی راهیان نور، بسیج دانشجویی، بسیج اساتید و... جهت نشر فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال تجربیات و ارزشهای دوران طلایی دفاع‌مقدس به نسل سوم انقلاب ازافسران جنگ نرم بود.با شروع جنگ تحمیلی با وجود اینکه مسئولین جای او را در سپاه خوزستان خالی می‌دانستند بعد از یک ساماندهی کلی و ایجاد فضا جهت جایگزینی مناسب در این مسئولیت، با شوقی فراوان به سوی جبهه‌های حق علیه باطل شتافت.

اولین مسئولیت سیاف‌زاده در جنگ‌ تحمیلی، مسئول واحد طرح و عملیات قرارگاه قدس بود كه بعد از تغییرات در نام‌گذاری قرارگاه‌ها و چینش‌های تاکتیکی در رزم سپاه به عنوان مسئولیت طرح و عملیات قرارگاه کربلا منصوب شد. وقتی در سن 26 سالگی این مسئولیت بزرگ را در جنگ بر عهده گرفت با طرح‌های بکر و یگانه‌ای که به مسئولین جنگ ارائه نمود صاحب سبک ویژه‌ای در طرح و عملیات جنگ شد. وجود وی در کنار شهیدانی مانند سردار سرلشکر حسن باقری به عنوان مبتکر و طراح درجنگ تحمیلی از تکمیل صاحب‌نظران دوران دفاع‌مقدس بود. نقطه عطف او در عملیات خیبر بود که از طرف فرمانده کل سپاه ماموریت روشن نمودن هور برای هدایت هلی‌کوپترها را داشت که این حرکت احمد سیاف‌زاده، مورد تحسین همگان قرار گرفت و به همین دلیل موفق به اخذ مدال فتح شد. با اتمام جنگ تا چند ماه طبق دستور فرمانده کل قوا، در قرارگاه مقدم جنوب ایفای نقش کرد تا یگان‌ها از خطر حمله احتمالی مصون بمانند. بعد از نائل شدن به اخذ درجه، ازسوی مقام معظم رهبری در سال 1369، در ادامه فعالیت‌های خود به تهران فراخوانده شد و به سمت مسئول معاونت عملیات اداره عملیات ستاد مشترک سپاه منصوب شد.

او بارها در اوج عملیات ها با رشادت و خستگی ناپذیری و زیر آتش، به استقبال شهادت رفت، چندین مرتبه مجروح و مصدوم شیمیایی گردید اما بدون خستگی و با انگیزش پرشور به کار خود ادامه داد.

، احمد سیاف زاده در سال 1335 در منزلی محقر در محله مستضعف نشین باغ شیخ اهواز در خانواده ای مومن و متدین چشم به جهان گشود.

پدرش از متدینین معروفی بود که با زحمت و مشقت فراوانی در کار بنایی ساختمان، مخارج زندگی حلال عائله اش را تأمین می کرد تا بتواند بر سر سفره توسل و ولایت در زندگی، لقمه حلال را توشه عشق فرزندانش به اهل بیت علیهم السلام سازد.

احمد بر سر سفره پدر، بزرگ شد و از همان کودکی از نمازگزاران دائم مسجد محل بود و در کنار فراگیری درس و مدرسه از معارف و تعالیم مذهبی و جلسات قرآن بهره می برد.

نوای خوش و صوت دلنشین اذان و قرآن که هنر ذاتی همه فرزندان این خانواده بود آرامبخش مومنین و اهالی مسجد و محله بود. احمد نیز از این نعمت برخوردار بود.

بینش انقلابی و روحیه عمیق مذهبی احمد که با شرکت در جلسات وعظ و تفسیر قرآن در مساجد و هیأت های مذهبی شکل گرفته بود او را به صف مبارزان و تشکل های مخفی و انقلابی در قبل از انقلاب سوق داد. و با پیوستن به گروهی از مبارزان مسلمان و انقلابی در کوی طلاب مشهد که در ارتباط با روحانیونی چون شهید هاشمی نژاد و شهید آیت الله مطهری بود. مشی چریکی و انقلابی خود را در مسیر نهضت امام خمینی(ره) با آموزش ها و اقدامات انقلابی از جمله پخش اعلامیه های افشاگرانه و تکثیر سخنرانی های امام خمینی (ره) بر علیه نظام ستمشاهی استحکام بخشید.

بینش انقلابی و روحیه عمیق مذهبی احمد که با شرکت در جلسات وعظ و تفسیر قرآن در مساجد و هیأت های مذهبی شکل گرفته بود او را به صف مبارزان و تشکل های مخفی و انقلابی در قبل از انقلاب سوق داد. و با پیوستن به گروهی از مبارزان مسلمان و انقلابی در کوی طلاب مشهد که در ارتباط با روحانیونی چون شهید هاشمی نژاد و شهید آیت الله مطهری بود. مشی چریکی و انقلابی خود را در مسیر نهضت امام خمینی(ره) با آموزش ها و اقدامات انقلابی از جمله پخش اعلامیه های افشاگرانه و تکثیر سخنرانی های امام خمینی (ره) بر علیه نظام ستمشاهی استحکام بخشید

از معروف ترین این مبارزان که احمد در کنار آنان فعالیت داشت شهدای گرانقدر خانواده شهید فاضل الحسینی اند که سه تن از عزیزان خود را به نام های سید هادی، سید مهدی و سید حسن فاضل الحسینی را تقدیم امام و انقلاب اسلامی کردند.

با ورود احمد به خدمت سربازی نیز فعالیت های مذهبی و انقلابی احمد در محیط پادگان نیز ادامه داشت اما با اوج گرفتن انقلاب اسلامی و فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر ترک پادگان ها احمد بی درنگ و علنی به همراه تعدادی از دوستانش پادگان را ترک کرده به گونه ای که دائماً از سوی مأموران امنیتی تحت تعقیب بود و از این بابت مزاحمت های فراوانی برای خانواده اش بوجود آمد

با پیروزی انقلاب اسلامی احمد جزء اولین افراد مومن و متعهدی بود که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اهواز پیوست و پس از یک دوره فشرده چریکی در شکل گیری سپاه اهواز نقش فعال و اساسی ایفا نمود و به دلیل شایستگی علمی و عملی اش از همان ابتدا مسئولیت طرح و عملیات سپاه خوزستان را به وی محول کردند.

احمد از بنیان گذاران واحد طرح و عملیات سپاه بود و در سازماندهی و نقش آفرینی موثر آن به پشتوانه قدرت طراحی و تدبیر علمی و عملیاتی اش جایگاه موثر و بی بدیل آن را در نظام تصمیم سازی فرماندهی جنگ ارتقاء بخشید .

هرچه تنور جنگ گرمتر شد پختگی و قدرت طراحی عملیاتی احمد در عین جوانی برای برنامه ریزی راهبردی جنگ بیش از پیش افزون می شد. به گونه ای که شایستگی و صلاحیت کاری او از اولین شبیه خون های ابتدای جنگ با گروهی معدود از پاسداران سپاه اهواز به فرماندهی برادر شمخانی تا عملیات های سازماندهی شده طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس و در ادامه آن عملیات های رمضان، خیبر و بدر و طراحی عملیات های برجسته والفجر 8 و کربلای 5 همپای ارتقای سازمان رزم سپاه تا پایان جنگ شایستگی و صلاحیت مدیریتی احمد به اثبات رسید و کارنامه سراسر موفق او را در امتداد مردان بزرگ جنگ قرار داد .

سردار احمد سیاف زاده در طی سال های دفاع مقدس با اخلاص و لیاقت در عمل، مسئولیت های متعددی را تجربه کرد.

مسئولیت عملیات سپاه اهواز.

مسئولیت عملیات سپاه خوزستان.

مسئولیت طرح و عملیات قرارگاه های نجف و کربلا.

فرمانده دافوس سپاه  .

راوی حماسه‌ها

او بارها در اوج عملیات ها با رشادت و خستگی ناپذیری و زیر آتش، به استقبال شهادت رفت، چندین مرتبه مجروح و مصدوم شیمیایی گردید اما بدون خستگی و با انگیزش پرشور و سینه ای پر از عطش شهادت به امید وصل به یاران و رفقایش، بی صبرانه علیرغم قابلیت های به ظهور رسانده بی ادعا و عاشقانه (پس از دوران رسمی خدمتش) به توجیه و هدایت کاروان ها و اردو های راهیان نور مشغول شد و بی قرار وصل شهدا و در آرزوی جان باختن در راه خدا که همواره در دلش شعله می کشید به هر بها و بهانه ای خود را به مناطق جنگی می رساند تا شاید شرمنده رفقای شهیدش هچون شهیدان غیور اصلی، حسین علم الهدی، حسن باقری جواد داغری و علی هاشمی نباشد.

و عاقبت با همان احرام همیشگی عشق و با کوله باری از اخلاص و عشق در حالیکه آماده رفتن به این مناطق بود در شب رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت حسن مجتبی(ع) معراج معبود را آرام و مطمئن و بی هیچ درنگی در آغوش کشید و به ملکوت اعلی عروج کرد ، و این سردار بی‌ادعای، شهید حاج‌احمد سیا‌ف‌زاده در اول بهمن 1390 در شب شهادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) به علت عارضه‌های شیمیایی و ایست قلبی دعوت حق و یاران شهیدش را لبیک گفت و به درجه رفیع شهادت نائل گشت و در کنار گلزار شهدای گمنام بهشت‌زهرا به خاک سپرده شد .

دعایش که همیشه در قنوت دل می خواند:

الهم الحقنی بالشهداء والصدیقین والصالحین و حسن اولئک رفیقا

حاج احمد نیز رفت و به خیل رفقای شهیدش پیوست.

عاش سعیداً و مات سعیدا

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

فرآوری: عاطفه مژده

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: پایگاه خبری شهدای ایران، سایست نامه ،‌ گروه «حماسه و مقاومت» خبرگزاری فارس