تبیان، دستیار زندگی
از همان اولین لحظاتی که فرهاد مجیدی با استقلالی ها قرارداد بست، هواداران این تیم برای حضور این بازیکن در داربی لحظه شماری می کردند و حالا به نظر می رسد انتظار آبی دوست ها در حال به سر آمدن باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکته هایی از استقلال از شهرآورد 76

استقلال

از همان اولین لحظاتی که فرهاد مجیدی با استقلالی ها قرارداد بست، هواداران این تیم برای حضور این بازیکن در داربی لحظه شماری می کردند و حالا به نظر می رسد انتظار آبی دوست ها در حال به سر آمدن باشد.

مجیدی که برای اولین بار در این فصل در بازی با مس کرمان وارد لیست 18 نفره تیمش شد، حالا خودش را آماده حضور در شهرآورد 76 تهران می کند.

وقتی به آمار نگاه می کنیم، متوجه می شویم که چرا فرهاد برای آبی ها در داربی اینقدر کلیدی است. در واقع از وقتی او رفته، روند پیروزی های استقلال در داربی هم متوقف شده و آن ها متحمل یک شکست و یک تساوی شده اند که این مساوی نیز با خوش اقبالی به دست آمده است. در این شرایط باید تا جمعه صبر کنیم و ببینیم فرهاد چقدر بازی می کند و آیا می تواند انگشت تازه ای به جمع آن چهار انگشت معروفش اضافه کند یا نه؟! البته در این فاصله مجیدی یک بار در لباس الغرافه به جنگ پرسپولیسی ها رفت که یک شکست تمام عیار فنی و یک کارت قرمز خوشرنگ حاصل این تجربه تلخ بود.

و این قلعه نویی که همچنان نمی بازد!

استقلالی ها غیر از حضور مجیدی، برای این داربی یک دلخوشی دیر هم دارند؛ اینکه تیم شان با امیر قلعه نویی هرگز در کسوت مربیگری در داربی به پرسپولیس نباخته است! امیر اصولاً در برابر پرسپولیس مربی مقاومی است. قله نویی از سال 81 و لیگ دوم حرفه ای که با استقلال اهواز به پرسپولیس نباخته است که این یک رکورد به شمار می رود. قلعه نویی این جمعه برای بیستمین بار در دوران مربیگری اش مقابل پرسپولیس قرار می گیرد. او اولین بار در جام حذفی فصل 80 با برق تهران مقابل پرسپولیس 3 بر 2 باخت. وی در لیگ برتر نیز با استقلال اهواز یک تساوی و یک باخت و با مس کرمان نیز یک تساوی به دست آورده است. قلعه نویی با استقلال نیز 9 بار مقابل پرسپولیس قرار گرفته که 3 برد و 6 تساوی کسب کرده است. حالا باید دید سرنوشت بیستمین تقابل امیر با پرسپولیسی ها و دهمین داربی او چه خواهد شد و آیا این مربی می تواند رکورد شکست ناپذیری اش را حفظ کند یا نه؟

ایمان موسوی، فرزاد حاتمی و آرزه سه بازیکنی هستند که کم و بیش به زمین رفته اند و بد هم کار نکرده اند. حالا باید دید قلعه نویی به آن ها در داربی اعتماد می کند یا نه؟ شاید هم امیر ترجیح بدهد بار سنگین این مسابقه را روی دوش باتجربه ترهایی مثل مجیدی، برهانی یا اکبرپور بگذارد. به هر حال هر کدام از این جوانان اگر به میدان بروند و گل بزنند؛ یک شبه راه صد ساله را رفته اند.

رخت داربی بر تن کدام تازه وارد؟

استقلالی ها تعطیلات زمستانی را با هفت خرید جدید به پایان رساندند که در نوع خودش چیزی شبیه به یک رکورد محسوب می شد. در این میان سه عنصر تهاجمی تازه وارد که برای اولین بار است لباس استقلال را به تن می کنند، در بازی های نیم فصل دوم به تناوب از سوی قلعه نویی به بازی گرفته شده اند. ایمان موسوی، فرزاد حاتمی و آرزه سه بازیکنی هستند که کم و بیش به زمین رفته اند و بد هم کار نکرده اند. حالا باید دید قلعه نویی به آن ها در داربی اعتماد می کند یا نه؟ شاید هم امیر ترجیح بدهد بار سنگین این مسابقه را روی دوش باتجربه ترهایی مثل مجیدی، برهانی یا اکبرپور بگذارد. به هر حال هر کدام از این جوانان اگر به میدان بروند و گل بزنند؛ یک شبه راه صد ساله را رفته اند. اشجاری هم دیگر بازیکن جدید آبی هاست که ممکن است در داربی به میدان برود، گرچه او پیش از این زیاد برابر پرسپولیس بازی کرده است.

فتح الله زاده و رویانیان

دوئل مدیرعامل ها

کاملاً واضح است که روابط مدیران عامل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با هم، در تیره ترین وضعیت ممکن به سر می برد. همین دو هفته قبل بود که شعارهای شدید هواداران سرخابی علیه مدیرعامل تیم رقیب در دو روز متوالی و در چارچوب مسابقات جام حذفی خیلی ها را شوکه کرد. به هر حال در وضعیت فعلی و در حالی که طرفین اصرار دارند کدورتی در کار نیست، داربی جمعه می تواند برای رویانیان و فتح ا... زاده حیاتی تر از هر زمان دیگری باشد. پیروزی در این مسابقه، هر یک از دو طرف را در جنگ با جبهه مقابل به عرش خواهد برد. سلاطین مصاحبه در ایران، هرگز علاقه ندارند از خیر این سه امتیاز طلایی بگذرند. جمعه باید منتظر واکنش سکوها هم به این جدال عجیب باشیم البته!

در سوگ آخرین گلزن ها!

این داربی پیش رو البته یک نکته جالب توجه دیگر هم دارد؛ اینکه هر چقدر به اسامی بازیکنان دو تیم نگاه می کنیم، اثری از آثار گلزنان آخرین شهرآورد پیدا نمی کنیم. داربی قبل که صفر- صفر شد به کنار، اما داربی فصل پیش که پنج گل داشت هم به ستاره هایش رحم نکرد و همه شان را قورت داد. برای استقلال در آن بازی میلاد میداوودی گل اول را به زیبایی هر چه تمام تر به ثمر رساند. او بعد از اختلافاتی که از ابتدای فصل با امیر قلعه نویی پیدا کرده بود در نهایت در نقل و انتقالات زمستانی به آلومینیوم هرمزگان منتقل شد. همچنین گل دوم استقلال را در آن مسابقه فریدون زندی وارد دروازه پرسپولیس کرد که او نیز در پایان همان فصل راهی کشورهای حاشیه خلیج فارس شد. در جبهه مقابل هم ایمون زاید که خالق آن حماسه تاریخی بود پرسپولیس را ترک کرد تا او نیز به عنوان شاگرد اکبر میثاقیان، به شکل جالبی هم بازی میداوودی در بندر شود!

بخش ورزشی تبیان


منبع: تماشاگر