تبیان، دستیار زندگی
امروز «سه شنبه» برابر با سوم بهمن 1391 و دهم ربیع الاول 1434 هجری قمری و بیست و یکم ژانویه سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوم بهمن در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «سه شنبه» برابر با سوم بهمن 1391 و دهم ربیع الاول 1434 هجری قمری و بیست و یکم ژانویه سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

3 بهمن 1357

ستاد ویژه ای توسط روحانیون مبارز تهران، برای تدارك مراسم استقبال از 'امام خمینی'(ره) تشكیل شد.

3 بهمن 1357

كمیته برگزاری استقبال از'امام خمینی'(ره) با انتشار اعلامیه ای، از مردم خواست از هرگونه تشریفات و آذین بندی های تجملی خودداری نمایند.

3 بهمن 1357

نمایندگان دولت فرانسه برای تحویل درخواست شاپور بختیار مبنی بر تاخیر معظم له در بازگشت به میهن با 'امام خمینی'(ره) دیدار كردند.

3 بهمن 1357

شهر قم به طور كامل در دست نیروهای مردمی قرار گرفت و نیروهای نظامی به دلیل عدم توانایی در مقابله با قیام مردم از شهر خارج شدند.

3 بهمن 1357

'آیت الله سید محمود طالقانی' گفت: اگر ارتش دست به كشتار بزند مردم مسلح می شوند.

3 بهمن 1357

در پاریس دانشجویان معترض ایرانی، كنسولگری ایران را به تصرف خود درآوردند.

3 بهمن 1357

كمیته هماهنگی مركزی درتهران تشكیل شد. این كمیته به فرمان 'امام خمینی' (ره) و به منظور ایجاد هماهنگی بین نیروهای انقلابی و جلوگیری از اغتشاش ایجاد شد.

3 بهمن 1357

'امام‌خمینی'(ره) در آخرین مصاحبه خود با تلویزیون فرانسه فرمودند: افكار عمومی و اراده مردم بالاترین قانون است. ما با استناد به همین قانون رژیم موجود را تغییر خواهیم داد. بخشی از ارتش با مردم است و صلاح همه آنها در پیوستن به مردم است ... ما موافق تمدن هستیم ولی نه آن چیزی كه شاه تبلیغ می‌كرد ... راهی را كه باید برویم در بهشت‌زهرا اعلام خواهم كرد.

3 بهمن 1357

'جرالدفورد' رئیس جمهور پیشین آمریكا رهسپار سرزمینهای اشغالی شد و گزارش ملاقات خود با 'محمدرضا پهلوی' و رییس‌جمهوری مصر در ساحل رود نیل را در اختیار 'موشه‌دایان' وزیر خارجه رژیم صهیونیستی قرار داد.

3 بهمن 1345

'محمدرضا پهلوی' كتابی را تحت عنوان 'انقلاب سفید' منتشر كرد. در این كتاب پیرامون اصلاحات ارضی و مسائل مربوط به آن بحث شده بود.

3 بهمن 1341

در حالی كه دولت 'اسدالله علم ' تهدید به سركوب نارضایتی‌ها كرد، تظاهرات ضددولتی كه در مخالفت با لایحه اصلاحات ارضی شكل گرفته بود، در تهران و به ویژه در دانشگاه ادامه یافت. تظاهرات دانش‌آموزان در میدان بهارستان یك شهید و چند زخمی بر جای گذاشت.

3 بهمن 1341

شهر قم در اعتراض به سفر شاه به قم و لایحه اصلاحات ارضی او در یك تظاهرات مردمی طاق‌نصرتی را كه برای استقبال از شاه توسط مأمورین تهیه و نصب شده بود، به آتش كشیدند. نظامیان مدرسه فیضیه را به محاصره در آورده با طلاب و مردم به زد و خورد پرداختند.

3 بهمن 1341

'امام خمینی' (ره) طی دو پیام حمله ماموران ساواك به مدرسه فیضیه و محاصره منازل آقایان خوانساری و بهبهانی را محكوم كردند و خواستارعزل نخست وزیر وقت شدند.

3 بهمن 1341

'امام‌خمینی'(ره) از مردم قم خواستند در روز چهارم بهمن كه روز سفر شاه به قم است از خانه‌‌های خود بیرون نیایند.

3 بهمن 1328

نخستین بانك خصوصی ایران به نام بانك بازرگانی تاسیس شد.

3 بهمن 1312

مذاكرات 'جامعه ملل' برای حل اختلافات ایران و انگلیس آغاز شد.

3 بهمن 1301

روزنامه قیام، 'احمدشاه' و حكومت سلطنتی او را مورد انتقاد شدید قرارداد و بر لزوم بركناری دولت 'احمد قوام'( قوام‌السلطنه) به عنوان راه‌حل بحران‌های كشور تاكید كرد.

3 بهمن 1300

'مشیرالدوله' كابینه خود را به' احمدشاه' معرفی كرد. 'رضاخان' در این كابینه وزیر جنگ است.

3 بهمن 1300

هیأتی به ریاست سید 'حسن تقی‌زاده 'برای انعقاد قراردادهای تجاری بین‌ ایران و اتحاد جماهیر شوروی عازم مسكو شد.

3 بهمن 1294

اولین شماره روزنامه 'كاوه' متعلق به سید 'حسن تقی‌زاده' كه تجدد‌خواهی غربی را تبلیغ می‌كرد، منتشر شد.

تنظیم: هومن بهلولی