تبیان، دستیار زندگی
پرسپولیس و استقلال روز ششم بهمن ماه امسال داربی شماره 76 پایتخت را برگزار خواهند کرد و طبیعتاً از هم اکنون تپش قلب هواداران این دو تیم آغاز شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکته هایی از پرسپولیس در شهرآورد76

پرسپولیس

پرسپولیس و استقلال روز ششم بهمن ماه امسال داربی شماره 76 پایتخت را برگزار خواهند کرد و طبیعتاً از هم اکنون تپش قلب هواداران این دو تیم آغاز شده است. به جدال سنتی سرخابی ها می توان از زوایای مختلفی نگاه کرد، اما این مطلب می کوشد تا با توجه به شرایط موجود، در مورد اتفاقاتی که احتمالاً در این مسابقه برای هر یک از دو تیم رخ خواهد داد دست به گمانه زنی بزند.

یحیی گل محمدی در این بازی اولین داربی خودش را به عنوان سرمربی تجربه خواهد کرد. مدافع سابق سرخپوشان پیش از این حتی به عنوان دستیار یا کمک مربی هم در چنین مسابقه ای روی نیمکت پرسپولیس ننشسته بود، اما حالا و بعد از تحولات کادر فنی پرسپولیس وی فرصت آن را خواهد داشت که هدایت قرمزها را به دست بگیرد. یحیی اما به عنوان بازیکن حضور در چند داربی و برد و باخت در این مسابقه حیاتی را از سر گذرانده است. اتفاقاً یکی از تلخ ترین تجربیات یحیی به عنوان بازیکن مربوط به بازی رفت پرسپولیس و استقلال در لیگ سوم حرفه ای می شود؛ جایی که تیم کهکشانی قرمزها به رغم برتری کیفی در طول بازی با نتیجه دو بر یک مغلوب آبی ها شد و البته در آخرین ثانیه های این مسابقه ضربه سر گل محمدی با بدشانسی به تیر دروازه استقلال برخورد کرد.

با «کیا» چه می کنی؟

یکی از تردیدهای بزرگ پرسپولیسی ها برای این بازی، وضعیت مهدوی کیا خواهد بود. کاپیتان اول سرخ ها که فصل را با نیمکت نشینی آغاز کرد، اتفاقاً از بازی رفت با همین استقلال بود که با تغییر ناگهانی نقش در پست هافبک دفاعی ظاهر شد و جایگاهش را برای مدتی طولانی در ترکیب ثابت پرسپولیس تثبیت کرد. او تا آخرین روز حضور ژوزه در ایران یکی از عناصر مورد اعتماد کادر فنی سرخپوشان بود، اما هجرت مانوئل، اختیار گرفتن یحیی و حضور بازیکنان جدیدی مثل رضا حقیقی و پروویچ کار را برای آقامهدی سخت کرد. غیبت او در ترکیب ابتدایی تیم و همزمانی این اتفاق با آغاز پیروزی های پرگل پرسپولیس باعث شد کادر فنی علاقه ای به تغییر ترکیب تیم برنده نداشته باشد و در نتیجه استفاده از کیا به دقایق آخر هر بازی موکول شود. این رویه تا این اواخر ادامه داشته و حالا باید دید گل محمدی با ستاره باسابقه تیمش چه می کند؟

در مجموع به نظر می رسد مهدی این بازی را هم از روی نیمکت آغاز خواهد کرد؛ به ویژه با توجه به اینکه حضور او در نیمه دوم داربی 74 یک انقلاب تاریخی را رقم زد و ممکن است حالا یحیی هم به استفاده از مهدوی کیا در خلال بازی چشم دوخته باشد.

ماهینی مصاحبه کرد و گفت گل محمدی او را به عنوان پنالتی زن اول تیمش برگزیده است. به نظر شما اگر پرسپولیسی ها در داربی هم صاحب پنالتی شوند، باز ماهینی آن را خواهد زد یا قرعه به نام بازیکن باتجربه تری مثل خود مهدوی کیا درخواهد آمد؟

حسین ماهینی

پنالتی با ماهینی!

در بازی پرسپولیس و نفت تهران در جام حذفی، ضربه پنالتی به دست آمده برای سرخپوشان را حسین ماهینی به سمت دروازه حریف شلیک کرد و برای تیمش گل زد. این اتفاق در حالی رخ داد که علی کریمی در زمین حضور داشت و معمولاً در حضور او، این خود شماره هشت است که پنالتی ها را می زند. بعد از این بازی ماهینی مصاحبه کرد و گفت گل محمدی او را به عنوان پنالتی زن اول تیمش برگزیده است. به نظر شما اگر پرسپولیسی ها در داربی هم صاحب پنالتی شوند، باز ماهینی آن را خواهد زد یا قرعه به نام بازیکن باتجربه تری مثل خود مهدوی کیا درخواهد آمد؟

داوری باز هم به ضرر سرخ ها!

حقیقت جالب توجهی که طی سال های اخیر به ندرت مورد توجه قرار گرفته این است که از زمان تصاحب دوباره سوت داوری داربی توسط قاضیان ایرانی، اشتباهات داوری این مسابقه بیشتر به ضرر پرسپولیس بوده است. می توانید وقایع گل درشت این سال ها را در ذهن تان مرور کنید؛ گل سالم محمد نوری که پذیرفته نشد، پنالتی قطعی روی این بازیکن که گرفته نشد، اخراج مهرداد اولادی که به اشتباه انجام شد، اخراج محمد محمدی بعد از ارتکاب به پنالتی و سلب موقعیت صد در صد گل که انجام نشد و حتی پنالتی جواد نکونام روی محسن بنگر در همین داربی رفت که اعلام نشد از جمله مشکلاتی بوده اند که همگی به تایید کارشناسان داوری رسیده اند و دست بر قضا (!) تمام آن ها هم به ضرر پرسپولیس بوده است. آیا این رویه در داربی 76 هم تکرار می شود؟ فراموش نکنید امیر قلعه نویی استاد تحت تاثیر قرار دادن داورهاست؛ یا با تعریف و تمجیدهایش، یا با ناله و نفرین هایش و یا با داد و فریادهایش!

بخش ورزشی تبیان


منبع: تماشاگر