تبیان، دستیار زندگی
در آستانه برگزاری بازی حساس دو تیم پرسپولیس و استقلال قرار داریم. این بازی روز جمعه این هفته در ورزشگاه آزادی در حالی برگزار می شود که بسیاری ار اتفاقات پیرامون آن تکراری خواهند بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملاقات 76،یک مسئولیت بزرگ


در آستانه برگزاری بازی حساس دو تیم پرسپولیس و استقلال قرار داریم. این بازی روز جمعه این هفته در ورزشگاه آزادی در حالی برگزار می شود که بسیاری ار اتفاقات پیرامون آن تکراری خواهند بود.


دیدار استقلال - پرسپولیس

به گزارش گروه ورزشی تبیان؛ به طور قطع و یقین ورزشگاه یکصد هزار نفری پر خواهد شد. برخی از طرفداران سختی طی مسیری طولانی را تحمل خواهند کرد تا از نزدیک شاهد این بازی باشند. از سوی دیگر کرکری های رایج بین بازیکنان به رسانه ها خواهید کشید.

پیشنهادات اخلاقی برای جلوگیری از تنش ها پر تعداد خواهد شد. دور تا دور زمین بازی پر از افرادی خواهد شد که در طول سال اثر چندانی از آنان نیست و تنها روز این بازی رویت می شوند.تماشاگران از روز قبل پیرامون ورزشگاه حضور خواهند داشت و شب سردی را پشت سر می گذارند. 90 دقیقه پر التهاب از همان ثانیه نخست با سوت و هو و سرو صدا سپری خواهد و سرانجام... هیاهو برای هیچ.

اگر چه این تیتر معروف داربی های گذشته خیلی به دل نمی نشیند اما باید با افسوس فراوان گفت در بسیاری از ملاقاتهای گذشته مصداق عینی یافت. در این بین ما باید چه حالی داشته باشیم؟ قبل از بازی باید چه بگوییم جز این که آقایان لطفا خوب و زیبا بازی کنید. تماشاگران را راضی کنید. این مسئولیت بزرگ اعضای دو تیمی است که سرمایه اصلی فوتبال ایران معرفی می شوند. دو تیمی که با سرمایه گذاری فراوان بهترین های فوتبال ایران را در اختیار دارند. توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرد ه اند و قرار است همین بازیکنان به زودی در پیکارهای بین المللی از اعتبار فوتبال ایران دفاع کنند.

این بستر مناسبی است تا بازیکنان توانایی های فنی و ذهنی خود را بیازمایند. این فرصتی نیکوست تا کادر فنی دو تیم بتوانند تدبیری کارگشا ارائه کنند. نشان دهند که مربیان ایرانی به آن حد از بلوغ کاری رسیده اند که نیمکت های مهم فوتبال به آنان اختصاص یابد.

تماشاگر ما بیشتر است. شما از ما کلی عقبید. برای رسیدن به قهرمانی باید این بازی را ببریم. این بازی هم مثل سایر بازی ها سه امتیاز دارد. مواظب مهاجمان ما باشید. حرفم را درون زمین خواهم زد. پاسخ اعتماد مربیان را خواهم داد و...این تنها نمونه ای از حاشیه های تکراری این بازی مهم است.

روز جمعه آنهایی که به فوتبال احساسی نظر نمی کنند نگاهی جدی به این بازی دارند. در این دیدار باید نقطه به نقطه زمین نمایش برنامه داشتن،بدهد. اصولی چون دفاع و حمله رعایت شود. به لحاظ تاکتیکی تیم ها خودی نشان دهند. بازیکنان توان جسمی، فکری و تاکتیک پذیری را به منصه ظهور برسانند و خلاصه کاری کنند که حتی طرفداران دو آتشه تیم حریف از آنها تقدیر کنند. این اتفاق با توجه به شرایط بازیکنان دو خیلی سخت نیست. اغلب این بازیکنان از امکانات لازم برای این بزرگی بهره مند بوده اند. در میدان های مهم آبدیده شده اند . وخلاصه در این روز باید مزد زحمات خود را بگیرند. اگرچه احتیاط وآرامش چون همیشه می تواند از زیبایی های این بازی بکاهد اما بر این باوریم که این عوامل جدایی ناپذیر داربی ها نیز جزیی از تاکتیک کا رآمد است. به عبارتی بازی زیبا و هوشیارانه هیچ منافاتی با این عوامل ندارند. ضمن این که حمله بدون پشتوانه و دفاع بدون منطق نیز ضعف بزرگ در بازی های تاکتیکی به حساب می آید.

دیدار استقلال - پرسپولیس

به هر صورت پیش از آغاز این بازی به صورت خلاصه می توان ازقلعه نویی و گل محمدی انتظار داشت که تیم خود را از هر جهت برای بازی زیبا آماده کنند. اگرچه شرایط جدول حکایت از تفاوت های آشکار  بین دو تیم دارد اما آنهایی که این دیدار را به شکل حرفه ای تعقیب می کنند ، می دانند که این بازی شرایط خاص خود را دارد و نتیجه اش ازقبل قابل پیش بینی نیست. انتظارات بالای تماشاگران پرتعداد سرخابی ها چنان روحیه ای در بازیکنان ایجاد می کند که گاه برای یک توپ جان می دهند!

حاشیه ها چون همیشه قبل از این بازی خودنمایی می کند. کریمی نمی رسد. رحمتی از تیم ملی خداحافظی کرد. فتح الله زاده راهی بیمارستان شد. رویانیان در فکر استعفاء است. مجیدی در ترکیب اصلی نیست. مهدوی کیا از آمادگی مناسب برخوردار نیست. تماشاگر ما بیشتر است. شما از ما کلی عقبید. برای رسیدن به قهرمانی باید این بازی را ببریم. این بازی هم مثل سایر بازی ها سه امتیاز دارد. مواظب مهاجمان ما باشید. حرفم را درون زمین خواهم زد. پاسخ اعتماد مربیان را خواهم داد و...این تنها نمونه ای از حاشیه های تکراری این بازی مهم است. حاشیه هایی که چند ساعت قبل از شروع بازی رنگ می بازد و با توجه به نتیجه رقم خورده مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. جالب این که برخلاف گذشته که حوادث بازی هفته ها و ماهها مورد بحث بود در دوره جدید در فاصله ای کوتاه به فراموشی سپرده می شود و تنها هر از چند گاهی از آن یاد می شود و یا در کرکری های کوچه بازی مورد استناد قرار می گیرد. صد البته در این میان هستند طرفدارانی که به شکال احساسی تا آستانه مرگ هم پیش می روند . امری که نمی توان با گفتن خودتان را کنترل کنید درمانی بر این درد(!) باشد.

بهمن اسدی

 بخش ورزشی تبیان