تبیان، دستیار زندگی
در هنگام بی برقی ممتد، می‌توان آن را به وسیله هندل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موقوفه خاص كوك سازی و صدا پردازی ساعت حرم مطهر رضوی


این ساعت به صورت سه سیستم مجزا دستگاه كوك ساعت، دستگاه زنگ ربع زن و دستگاه زنگ ساعت زن با آهنگی دیگر كه به وسیله سیم بكسل كوك می‌شود، طراحی شده است.


یكی از زیباترین و باشكوه‌ترین اماكن متبركه بارگاه منور رضوی صحن انقلاب اسلامی است كه در این صحن چهار ایوان به نام‌های؛ «ایوان عباسی»، «ایوان طلا»، «ایوان نقاره» و«ایوان ساعت» وجود دارد. در ایوان ساعت،‌ ساعت بزرگی قرارداده شده و اطراف آن نیز با بهترین مصالح هنر معماری آراسته شده است كه این ایوان با گذشته چندین قرن هنوز هم استوار و پابرجاست.

این ساعت به صورت سه سیستم مجزا دستگاه كوك ساعت، دستگاه زنگ ربع زن و دستگاه زنگ ساعت زن با آهنگی دیگر كه به وسیله سیم بكسل كوك می‌شود، طراحی شده است.

موقوفه خاص کوک سازی ساعت حرم

این ساعت با الكترو موتور به صورت خودكار روزی دو بار كوك می‌شود و در زمان خاموشی برق تا 24 ‏ساعت به طور خودكار نیز كوك دارد.

سیستم كوك این ساعت به گونه‌ای است كه در هنگام بی برقی ممتد، می‌توان آن را به وسیله هندل دستی كوك كرد.

از نكات بسیار ظریفی كه از نگاه تیزبین واقفین خیراندیش و نیكوكار پنهان نمانده، موقوفه‌ای جهت مواجب كوك سازی و صدا پردازی ساعت بارگاه ملكوتی حضرت رضا(ع) است تا زائران آن حضرت از بركات و فضایل اوّل وقت نمازهای یومیه بهره‌مند شوند.

میرزا سعدالدین محمّد وزیر در سال 1093 هجری قمری با دو رقبه وقف شامل هفت قطعه باغ و محوطه و عمارات در مزرعه طرق و نه قطعه باغ و محوطه و عمارات در مزرعه گودسلوك را برای كوك‌سازی و صداسازی ساعت حرم مطهر رضوی وقف كرده است.


منبع: سایت آستان قدس رضوی

بخش حریم رضوی