تبیان، دستیار زندگی
فرامینی مثل چرخش، قرینه‌سازی و آینه‌ای‌كردن ازكاربردی‌ترین فرامین استفاده شده در فتوشاپ است؛ اما استفاده از این فرامین برای تولید تصاویر جدید بسیار جالب توجه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلق خلاقیت در فتوشاپ


فرامینی مثل چرخش، قرینه‌سازی و آینه‌ای‌كردن ازكاربردی‌ترین فرامین استفاده شده در فتوشاپ است؛ اما استفاده از این فرامین برای تولید تصاویر جدید بسیار جالب توجه است.

برای این هدف می‌توانیم از هر نوع تصویری استفاده كنیم؛ امـــا برای به”‹دست آوردن بهترین نتیجه بهتر است تصاویری را كه المان‌های كوتاه كنار دارد، مورد استفاده قرار دهیم. در تصویر انتخاب شده ما، شاخه‌های درخت كمك فراوانی در ایجاد تصویر نهایی خواهدكرد.

خلق خلاقیت در فتوشاپ

برای شروع ابتدا بخش‌های اضافی تصویر را به كمك ابزار Crop حذف می‌كنیم، برای این منظور ابتدا ابزار Crop را از نوار ابزار انتخاب كرده یا دكمه C را از صفحه كلید فشار می‌دهیم، سپس با درگ ماوس كادر مورد نظر خود را برای حذف بخش‌های اضافی تصویر ترسیم می‌كنیم.

در این تصویر از گوشه سمت چپ و بالا عمل درگ ماوس را شروع كرده و تا قسمت انتهایی تنه درخت، آن را ادامه می‌دهیم تا كل درخت و بخش‌های كوچكی از خاك نیز در تصویر دیده شود. پس از ترسیم كادر با زدن دكمه Enter از صفحه كلید كادر را تائید كرده و بخش‌های اضافی تصویر را حذف می‌كنیم.

خلق خلاقیت در فتوشاپ

در ادامه می‌خواهیم یك كپی از تصویر برش خورده را ایجاد كنیم. برای این منظور از منوی Layer گزینه New سپس Layer Via Copy را انتخاب می‌كنیم.

البته می‌توانیم با فشار همزمان Ctrl+J از صفحه كلید نیز یك كپی از تصویر خود ایجاد كنیم.

با این كار تغییر خاصی در تصویر به وجود نخواهد آمد؛ اما با مراجعه به پانل لایه‌ها كه در صورت نبود آن، با دكمه F7 قابل فراخوانی است، خواهیم دید كه علاوه بر لایه اصلی یك كپی از آن نیز در این پانل مشاهده می‌شود.

حال می‌خواهیم فضای مفید پروژه را در جهت عرض افزایش داده و دو لایه موجود را كنار هم قرار دهیم.

با مراجعه به منوی Image گزینه Canvas size را انتخاب می‌كنیم تا پنجره مربوط به آن ظاهر شود.

در این پنجره به كمك جدول پایین پنجره به منظور رشد و بزرگنمایی تصویر و به كمك قسمت بالایی آن مقادیر تغییر اندازه در جهت عرض یا ارتفاع را تعیین خواهیم كرد.

در این تصویر می‌خواهیم فضای مفید در جهت عرض تصویر و به اندازه خود تصویر رشد كند؛ پس ابتدا با انتخاب واحد درصد (percent) و برداشتن تیك قسمت Relative مقدار 200 را برای عرض و مقدار 100 را برای طول تعیین می‌كنیم.

حالت رشد را نیز مطابق شكل به سمت راست تعیین می‌كنیم. با تائید پنجره خواهیم دید در سمت راست تصویر به اندازه خود تصویر فضای خالی ایجاد شده است.

خلق خلاقیت در فتوشاپ

حال با انتخاب ابزار Move یا فشار دكمه Ctrl از صفحه كلید لایه كپی را به سمت راست منتقل می‌كنیم و در منتهی‌الیه تصویر اولیه قرار می‌دهیم.

برای این كه عمل انتقال در مسیر مستقیم انجام گیرد می‌توانیم همزمان با جابه‌جایی، دكمه Shift از صفحه كلید را فشار دهیم.

حال دو تصویر كنار هم قرار گرفته است، برای حفظ یكپارچگی تصویر در محل اتمام اولی و شروع دومی، تصویر دوم را در جهت افق قرینه می‌كنیم تا نقاط مشترك دقیقا كنار هم قرار گیرند.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه بهتر است تصاویری را كه المان‌های كوتاه كنار دارد، مورد استفاده قرار دهیم. در تصویر انتخاب شده ما، شاخه‌های درخت كمك فراوانی در ایجاد تصویر نهایی خواهدكرد

به این منظور با انتخاب تصویر كپی در پانل لایه‌ها، از منوی Edit‌گزینه Transform سپس گزینه Flip Horizontal را انتخاب می‌كنیم تا عمل قرینه‌سازی افق انجام گیرد.

در صورت صحیح انجام دادن مراحل باید تصویری مشابه تصویر زیر به وجود آمده باشد.

حال برای ادامه كار دو لایه موجود را با هم ادغام و به یك لایه تبدیل می‌كنیم. برای این كار از منوی Layer گزینه Merge Down را انتخاب می‌كنیم یا كلیدهای Ctrl+E را از صفحه كلید فشار می‌دهیم تا دو لایه با هم ادغام شود.

البته در ظاهر هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و فقط با دقت به پانل لایه‌ها خواهیم دید دو لایه تبدیل به یك لایه شده است. حال مراحل انجام گرفته را یك بار دیگر تكرار و این بار در جهت عمودی آن را كپی و قرینه می‌كنیم.

خلق خلاقیت در فتوشاپ

پس با فشار دكمه‌های Ctrl+J از لایه موجود یك كپی تهیه می‌كنیم، سپس فرمان Canvas Size را از مسیر Image/Canvas size دوباره اجرا و این بار در جهت ارتفاع تصویر آن را دو برابر می‌كنیم بنابراین مقدار height را برابر 200 درصد و مقدار width را صد‌درصد تنظیم می‌كنیم.

باید دقت كنیم حتما واحد اندازه‌گیری بر مبنای درصد (Percent) بوده و قسمت Relative بدون تیك باشد.

حال حالت گسترش تصویر را مطابق شكل در جهت پایین انتخاب و پنجره Canvas Size را تائید می‌كنیم تا بسته شود.

در این مرحله خواهیم دید در قسمت پایین تصویر یك فضای خالی به ابعاد تصویر ایجاد شد سپس با انتخاب ابزار جابه‌جایی یا فشار دكمه Ctrl لایه كپی‌شده از لایه اصلی را به سمت پایین جابه‌جا می‌كنیم.

اینجا نیز برای حركت در مسیر مستقیم می‌توانیم هنگام جابه‌جایی دكمه Shift را از صفحه كلید فشار دهیم. در این مرحله لایه كپی شده را در جهت محور Y قرینه خواهیم كرد؛ پس از منوی Edit گزینه Transform سپس Flip Vertical را انتخاب می‌كنیم تا این عمل انجام گیرد.

در این مرحله دوباره از تصویر ایجاد شده یك كپی تهیه می‌كنیم و این بار آن را به اندازه 90 درجه دوران می‌دهیم. پس همزمان با فشار دكمه Alt از صفحه كلید گزینه Merge Visible را از منوی Layer انتخاب می‌كنیم تا ادغام صفحه‌های موجود در یك لایه جدید انجام گیرد.

برای این كار می‌توانیم دكمه‌های Alt+Ctrl+Shift+E را نیز همزمان فشار دهیم. برای دوران لایه 3 از منوی Edit گزینه Rotate 90CW را انتخاب می‌كنیم.

خلق خلاقیت در فتوشاپ

پس از چرخش تصویر برای ایجاد حالت قرینگی تصویر بخش‌های اضافی بالایی و پایینی آن را حذف می‌كنیم.

برای حذف این بخش‌ها همزمان با فشار دكمه Ctrl روی تصویرك لایه سوم در پانل لایه‌ها كلیك می‌كنیم تا انتخاب شود سپس از منوی Image گزینه Crop را انتخاب می‌كنیم تا عمل دوربری در حول انتخاب انجام گرفته اعمال شود.

با تغییر حالت تركیب لایه فوقانی با لایه‌های زیرین می‌توانیم به تصاویر جالبی دست یابیم.

در این تصویر در حالت Darken به بهترین نتیجه می‌رسیم؛ بنابراین در پانل لایه‌ها در قسمت حالت تركیبی لایه به جای گزینه Normal گزینه Darken را انتخاب می‌كنیم.

خلق خلاقیت در فتوشاپ

بعد از خارج كردن قسمت انتخاب شده از حالت انتخاب با زدن Ctrl+D دوباره كلیه لایه‌های موجود را در یك لایه جدید ادغام می‌كنیم سپس همزمان دكمه‌های Alt+Ctrl+Shift+E را از صفحه كلید فشار می‌دهیم.

تا لایه 4 در بالای همه لایه‌ها از تركیب لایه‌های زیرین به‌وجود آید.

خلق خلاقیت در فتوشاپ

این لایه را به كمك فرمان Rotate در از مسیر Edit\Transform و تنظیم مقدار 45 درجه در نوار تنظیمات آن، آن را 45 درجه دوران داده و حالت تركیبی آن را به Lighten تغییر می‌دهیم تا به تصویر نهایی دست پیدا كنیم.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک