تبیان، دستیار زندگی
کمبود منیزیم که به واسطه‌ی استرس زیاد ناشی می‌شود باعث تحریک بیش از اندازه و مزمن عضلات و اعصاب می‌شود. برای همین هم آسیب‌پذیرتر و عصبی‌تر می‌شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس، خستگی: شاید کمبود منیزیم دارید!


کمبود منیزیم که به واسطه‌ی استرس زیاد ناشی می‌شود باعث تحریک بیش از اندازه و مزمن عضلات و اعصاب می‌شود. برای همین هم آسیب‌پذیرتر و عصبی‌تر می‌شوید.

استرس

گاهی وقت‌ها پیش می‌آید که آدم بیخود و بی‌دلیل عصبی و بد اخلاق می‌شود، احساس خستگی می‌کند، دچار بی‌خوابی می‌شود، نمی‌تواند درست تمرکز بکند، عضلاتش می‌گیرد و کلی ناخوشی بی دلیل به سراغش می‌آید.

البته استرس و خستگی در دنیای امروزی جزو لاینفک زندگی ما شده است. با این هوای آلوده و تنش‌های روزمره هر کس سالم و شاد و تندرست باشد باید مدال افتخار بگیرد.

اما بعضی وقت‌ها هم این علائم ارتباط مستقیمی با کمبود منیزیم دارد. این ماده‌ی معدنی بدن را در مقابله با استرس و تنش‌های روحی همراهی می‌کند. یعنی از استرس‌هایتان می‌کاهد. ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

استرس و نگرانی: نقش منیزیم چیست؟

تصورش را بکنید می‌خواهید از عرض خیابان عبور کنید. ناگهان صدای بوق ماشینی را می‌شنوید که از دور با سرعت زیاد به شما نزدیک می‌شود. طبیعتاً بلافاصله خود را عقب می‌کشید تا از هر گونه خطر احتمالی دور باشید. در واقع بدون اینکه خودتان متوجه باشید بدنتان یک سری مکانیسم‌های پیچیده را به کار می‌اندازد تا شما هشیاری لازم را برای گرفتن تصمیم درست به دست بیاورید. اگر بخواهید بدانید دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد باید بگوییم که در این شرایط، استرسی که با شنیدن یک صدای ناگهانی ایجاد می‌شود باعث می‌شود که آدرنالین در مغز ترشح شود. ترشح این هورمون که به هورمون استرس نیز شهرت دارد باعث می‌شود که جداره‌ی سلول‌ها نفوذپذیرتر شوند. از طرفی باعث می‌شود که منیزیم از سلول‌ها خارج شود. برای همین هم میزان این ماده‌ی معدنی در سلول‌ها کاهش یافته و باعث بروز یک واکنش روانی و عضلانی می‌شود که بدن را وادار به بروز عکس‌العمل آنی می‌کند.

دو نوع استرس داریم

بله دو نوع استرس داریم: استرس خوب و استرس بد. آزاد شدن آدرنالین و حرکت منیزیم در برخی موارد استرس‌های خوبی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال یک دونده‌ی صد متر را در نظر بگیرید که یک هزارم ثانیه بعد از دریافت علامت حرکت از جایش کنده می‌شود.

اگر راه حلی برای از بین بردن دلایل کمبود منیزیم پیدا نکنید نمی‌توانید این

ماده‌ی معدنی را به میزان کافی ذخیره کنید و با قدرت زیاد در برابر استرس

و فشارهای روحی بایستید

اما اگر این مکانیسم واکنش به استرس همراه با یک واکنش فیزیکی متناسب نباشد می‌تواند باعث بروز مشکل شود. یعنی اگر شما با شنیدن صدای بوق ماشین خودتان را کنار نکشید یا اگر بعد از یک روز پرتنش به پارک نرفته و ندوید هورمون آدرنالین همچنان در بدنتان ترشح می‌شود و سلول‌هایتان را از ذخیره‌ی منیزیم خالی می‌کند.

کمبود منیزیم که به واسطه‌ی استرس زیاد ناشی می‌شود باعث تحریک بیش از اندازه و مزمن عضلات و اعصاب می‌شود. برای همین هم آسیب‌پذیرتر و عصبی‌تر می‌شوید.

استرس و منیزیم

سۆال اینجاست آیا مصرف یک دوره منیزیم برای به دست آوردن تعادل احساسی و روانی کافی است؟ باید بدانید که قضیه به این سادگی‌ها هم نیست. مصرف منیزیم به تنهایی کافی نیست. تصور کنید که در وان حمام هستید و آب را با فشار زیاد باز کرده‌اید. اما دریچه را نبسته‌اید برای همین هم نباید انتظار داشته باشید که وان پر از آب شود. این وضعیت دقیقاً در مورد منیزیم هم اتفاق می‌افتند. اگر راه حلی برای از بین بردن دلایل کمبود منیزیم پیدا نکنید نمی‌توانید این ماده‌ی معدنی را به میزان کافی ذخیره کنید و با قدرت زیاد در برابر استرس و فشارهای روحی بایستید. به کار گرفتن تکنیک‌های ریلکسیشن، یوگا، داشتن یک سبک زندگی مناسب و بدون تنش و مدیریت احساسات، عناصری هستند که دریچه را می‌بندند و نمی‌گذارند که بیخودی باک منیزیمتان خالی شود. به بیان دیگر سعی کنید تا جایی که می‌توانید از استرس‌هایتان کم کنید تا منیزیمتان هدر نرود. وقتی منیزیم بدنتان به اندازه‌ی کافی باشد دیگر به این سادگی‌ها هم دچار تنش‌های روحی نمی‌شوید.

استرس: مجهز شوید تا بهتر مقابله کنید

اگرچه مصرف منیزیم به تنهایی نمی‌تواند به استرس‌هایتان پایان دهد و لازم است که با ایجاد احساس آرامش ذهنی آمادگی‌تان را بالا ببرید اما با این حال شما باید به اندازه‌ی کافی منیزیم دریافت کنید. به عقیده‌ی متخصصان مصرف زیاد منیزیم باعث بروز مشکل نمی‌شود. برای همین متخصصان توصیه می‌کنند که روزانه به طور مداوم و یا در مواردی که دچار استرس شده‌اید 400 میلی‌گرم منیزیم دریافت کنید.

البته همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. به جای این که دچار استرس شدید بشوید و بعد به فکر بالا بردن ذخیره‌ی منیزیم بیافتید از همان ابتدا به فکر تأمین و ذخیره‌ی این ماده‌ی معدنی باشید.

منیزیم در دانه ها، مغزها، آجیل، موز، سبزیجات برگی شکل، برنج قهوه ای، جو، لوبیا و غیره به وفور وجود دارد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

منیزیم؛ ضد سرطان طبیعی

سلامت جسم و روان با منیزیم

منیزیم از سکته‌ی مغزی پیشگیری می‌کند

منیزیم و نقش آن در بدن

کدام غذاها استرس را کم می کنند؟

ارتباط بین تغذیه و خستگی

اگر خستگی رهایتان نمی‌کند این‌ها را بخورید

7 ماده مغذی برای مقابله با خستگی

ویتامین‌ها و املاح رافع خستگی

این 10 ماده‌ی غذایی ضدافسردگی را دریابید

10 خوردنی آرامش‌بخش و ضداسترس

8 ماده‌ی غذایی برای مهار استرس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.