تبیان، دستیار زندگی
دیروز برای بانك مركزی و رئیس كل آن محمود بهمنی روز ویژه‌ای بود؛ ابتدا خبر تصویب تحقیق و تفحص از بانك مركزی در مجلس شورای اسلامی به ساختمان بلند بانك مركزی در خیابان میرداماد رسید و چند ساعت بعد اخباری در مورد بازنشستگی بهمنی منتشر شد كه برخی آن را نوعی بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزپرماجرای بانک مرکزی


دیروز برای بانك مركزی و رئیس كل آن محمود بهمنی روز ویژه‌ای بود؛ ابتدا خبر تصویب تحقیق و تفحص از بانك مركزی در مجلس شورای اسلامی به ساختمان بلند بانك مركزی در خیابان میرداماد رسید و چند ساعت بعد اخباری در مورد بازنشستگی بهمنی منتشر شد كه برخی آن را نوعی بركناری دانستند.

بانک مرکزی-بهمنی

البته ساعتی بعد فارس و ایسنا در خبرهای جداگانه از قول مدیران بلندپایه بانك مركزی كه نخواستند نام‌شان فاش شود، نوشتند كه «موضوع بازنشستگی بهمنی تازگی نداشته و هیچ ربطی هم با تحقیق و تفحص ندارد و تا زمانی كه احمدی‌نژاد آن را تایید نكند او رئیس كل باقی می‌ماند.» این در حالی است كه اواخر وقت دیروز خبرگزاری مهر به نقل از ابراهیم درویشی، معاون نظارتی بانك مركزی خبر داد كه رئیس‌‌جمهور با تقاضای بازنشستگی بهمنی مخالفت كرده است. حسینی، وزیر اقتصاد با محمود بهمنی برگزار شده هم در انتشار خبر بازنشستگی رئیس‌كل بانك مركزی نقش داشته است چرا كه در ماه‌های گذشته اظهارنظرهای متناقض این دو نفر درخصوص مسائلی واحد اختلافات آنها را علنی كرده‌است. جلسه‌ای كه اعلام شد در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه بوده است؛ آن هم تنها چند ساعت بعد از اعلام تحقیق و تفحص از بانك مركزی. در طول چهار سالی كه این مدیر 65 ساله بانكی، ریاست مهم‌ترین نهاد پولی كشور را بر عهده دارد، بارها خبر استعفا و بركناری او به گوش رسیده است؛ هر چند همه آنها مانند خبر دیروز قطعی نبوده‌اند. مدیریت ضعیف بانك مركزی در موضوعاتی مانند برداشت شبانه از حساب بانك‌ها در اسفندماه سال گذشته و عملكرد ضعیف او در كنترل بازار ارز، سقوط ارزش پول ملی و شائبه فروش ارز در بازار آزاد برای پرداخت یارانه نقدی از مهم‌ترین انتقادهایی بود كه به بهمنی و عملكردش وارد بود.

بهمنی: می مانم!

ئیس کل بانک مرکزی در ارتباط با تقاضای بازنشستگی از سوی وی، گفت: در بانک مرکزی خواهم ماند.

محمود بهمنی در گفتگوی کوتاه با مهر در خصوص مباحث مطرح شده در رابطه با تقاضای بازنشستگی وی، گفت: فعلا قصد جدا شدن از دولت را ندارم و بر همین اساس در بانک مرکزی خواهم ماند.

ابراهیم درویشی نیز در گفتگو با مهر از مخالفت رئیس جمهور با بازنشستگی رئیس کل بانک مرکزی خبر داد و گفت: تقاضای بازنشستگی محمود بهمنی مورد موافقت رئیس جمهور قرار نگرفت.

معاون نظارتی بانک مرکزی، در زمینه ارتباط بین تقاضای بازنشستگی بهمنی با موضوع تحقیق و تفحص از بانک مرکزی، تاکید کرد: تقاضای بازنشستگی از سوی بهمنی ارتباطی به تحقیق و تفحص بانک مرکزی از سوی نمایندگان مجلس ندارد.

گفتنی است، پیش از این نیز رئیس کل بانک مرکزی در زمستان سال گذشته به دلیل فشارهای زیاد درباره مصوبه دولت برای برداشت شبانه از حساب بانک ها استعفا کرده بود، ولی دولت در آن زمان نیز با این استعفا موافقت نکرده بود.

بهمنی از کارکنان رسمی بانک ملی ایران بوده و هم اکنون مامور به خدمت در بانک مرکزی است

محمود بهمنی در گفتگوی کوتاه با مهر در خصوص مباحث مطرح شده در رابطه با تقاضای بازنشستگی وی، گفت: فعلا قصد جدا شدن از دولت را ندارم و بر همین اساس در بانک مرکزی خواهم ماند

ماجرای عجیب تحقیق و تفحص  مجلس از بانک مرکزی

اینکه همزمانی تصویب طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی و اعلام تقاضای بازنشستگی رئیس بانک مرکزی در معادلات سیاسی مرتبط به یکدیگر خوانده شده و شائبه هایی پیرامون آن مطرح شود، به نظر برای کسی عجیب نیست اما زمانی که بشنویم این سخنان در کمتر از نیم روز به «تهدید» ختم شده است، قطعا ماجرا رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت!

به گزارش «تابناک»، پیش از ظهر امروز، زمانی که ساکنان هرم بهارستان با مجموع 171 رای موافق طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را تصویب کردند، اعلام خبر درخواست بازنشستگی محمود بهمنی از سکان داری این نهاد مهم، به سرعت بر بازار شایعات پشت پرده این دو اتفاق دامن زد تا جایی که نخستین واکنش به ماجرا از زبان یک مقام آگاه بیان شده و درخواست بازنشستگی رئیس کل بانک مرکزی را دو هفته پیش اعلام می کرد تا شاید با رفع همزمانی این دو رویداد، شایعه شانه خالی کردن دولت مردان در مقابل ذره بین تفحص مجلس رد شده و ماجرا کمی عادی تر جلوه کند!

اظهار نظرهایی از این دست در حالی مطرح می شد که نیم نگاهی به اظهار نظرهای بهمنی در چند وقت اخیر، حکایت از رویکرد منتقدانه او به مسائل داشته و بحران های ارزی رخ داده، عملا موجب تحت فشار قرار گرفتن وی و مجموعه تحت امرش از هر سو شده بود تا جایی که نمایندگان مجلس خواستار تحقیق و تفحص از بانک مرکزی شده و برخلاف تحقیق های مشابه، این طرح امروز با کمترین حاشیه ای به تصویب مجلس رسید.

بدین ترتیب واکنش مجلسیان که ظاهرا مدت ها این طرح را سبک سنگین کرده و به مدد بحث های ارزی اخیر، بر زیر و بم ماجرا احاطه داشتند، در آرامش خاصی بروز کرد تا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تابناک» تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را نه قائم به شخص، که در خصوص سیاست‌های اعمالی این بانک دانسته و بگوید: این طرح بر اساس قانون اساسی و برای شفاف‌سازی کارکرد بانک مرکزی است و اگر در این راستا برایمان معلوم شود که رئیس کل بانک مرکزی تخلفی از قانون صورت داده، حتی اگر بازنشسته شده یا استعفا دهد، باید در برابر مجلس پاسخگو باشد.

مجلس

برکناری من و صدور مجوز یک صندوق ربوی دلیل تحقیق و تفحص بود!

اینگونه با رد شائبه تاثیر گذاری بازنشستگی رئیس کل بر ماجرای تحقیق مجلس، در شرایطی که ماجرا به آرامش رهنمون می‌شد، به ناگاه ابراهیم درویشی، معاون نظارتی بانک مرکزی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری از اصرار جمعی از نمایندگان استان‌های آذربایجان غربی و شرقی درباره دریافت مجوز فعالیت یک صندوق -که زعم این مقام، فعالیت ربوی دارد!- سخن به میان آورده و صراحتا تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را حاصل گروکشی نمایندگان در این باره خواند!

سخنان درویشی که تلویحا در برگیرنده عدم صدور مجوز این صندوق است، زمانی اوج می گیرد که وی از گفتن هیچ حرفی ابا نکرده و می گوید: برخی نمایندگان قبلی و فعلی آذربایجان شرقی و غربی عضو هیئت مدیره این صندوق بوده‌اند و یکی از نمایندگان به بنده گفت ما خود را به خواب زده‌ایم، شما نمی‌توانید ما را بیدار کنید مگر اینکه مجوز فعالیت این صندوق را بدهید.

و می افزاید: این نماینده مجلس گفت یا مجوز صندوق را می‌دهید یا اینکه تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را پیگیری می‌کنیم که بانک مرکزی تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را پذیرفت.

و از این قسمت ماجرا به بعد، تحقیق و تفحص مجلس را به شخص خود مرتبط دانسته و می گوید: به تازگی این چند نماینده به ما گفتند در صورتی که معاون نظارتی بانک مرکزی (گوینده) برکنار و مجوز صندوق جوانان خیر [که ظاهرا ترکیبی از موسسه مولی‌الموحدین و صندوق خیر مرند است] صادر شود، تحقیق و تفحص از بانک مرکزی لغو خواهد شد.

معاون نظارتی بانک مرکزی در ادامه نقبی هم به ماجرای دو شغله ها زده و می گوید: یکی از نمایندگان این استان طی نامه‌ای به بانک مرکزی اعلام کرد از عضویت هیئت مدیره این صندوق به دلیل ممنوعیت دارا بودن بیش از دو شغل خارج شده است؛ در صورتی که براساس استعلام بانک مرکزی از اداره ثبت استان آذربایجان‌ شرقی در تاریخ 10 تیر ماه سال جاری، این نماینده کماکان عضو هیئت مدیره این صندوق است.

و در پایان با وعده انتشار اسناد دریافت منابع مالی توسط برخی نمایندگان، می گوید: امیدواریم این تحقیق و تفحص در صحن علنی مطرح شود تا نمایندگان مجلس و مردم از ماهیت این صندوق و حمایت برخی نمایندگان حامی آن مشخص شود. همه نمایندگان محترم هستند و به نظر می‌رسد واقعیت به گونه دیگری برای آنها جلوه داده شده و آنها هم به تحقیق و تفحصی رای دادند که گروکشی است.

معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: «لازم به توضیح است که تعدادی از نمایندگان دور قبل و این دور مجلس كه عضو هیات مدیره این صندوق بوده و حقوق هم دریافت می نمودند، همواره از بانک مرکزی می‌خواستند که به‌رغم تخلفات این صندوق مجوز فعالیت به صندوق اعطا کند.» او اضافه کرد: «بانک مرکزی صرفا مجری ضوابط، مقررات و قوانین مصوب مجلس است و هرگز به خواسته‌های غیرقانونی تن درنمی‌دهد.»

این سخنان قابل پیگرد قضایی است

پر واضح است که چنین سخنان تند و آتشین مزاجی از طرف معاون نظارتی بانک مرکزی، آن هم در شرایطی که خبر مخالفت رئیس جمهور با بازنشستگی بهمنی توسط وی رسانه ای شده، واکنش های متقابل و شدیدی از جانب نمایندگان مجلس به همراه خواهد آورد.

بدین ترتیب، امیر خجسته، نماینده مردم همدان و رئیس کمیسیون امور شوراهای مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات درویشی، شدیدا از ادبیات گفتاری وی انتقاد کرده و به فارس گفت: مجلس در هیچ دوره‌ای تسلیم به تهدیدها و شایعه‌پراکنی‌های عده‌ای از افراد نخواهد شد.

وی افزود:‌ مجلس نهم یکی از پاکترین مجالس جمهوری اسلامی ایران است. چنانچه ادعای معاون نظارتی بانک مرکزی صحیح باشد، منتظر دریافت اسناد و مدارک مورد ادعایی هستیم،‌ در غیر این صورت مجلس به صورت ویژه و قاطع نسبت به پیگیری موضوع از طرق مختلف و دستگاه قضایی اقدام خواهد کرد.

بدین ترتیب در شرایطی که دو طرف یکدیگر را تهدید به افشای مدارک و شکایت به مقامات قضایی می کنند، به نظر می رسد که حاشیه دیگری برای بانک مرکزی رقم خورده و ابعاد آن طی روزهای آینده، با واکنش طرفین به اتهامات و ادبیات یکدیگر، گسترده تر شود؛ به ویژه اگر بدانیم پرونده قطور معوقات بانکی، سخنان پر آب و تاب رئیس جمهور، دفاع رئیس دستگاه قضا و واکنش هرباره سخنگوی این قوه، اظهارات نمایندگان و سایر مسئولان در این باره، به موازات سایر بررسی ها روی میز کمیسیون اصل نود مجلس هم قرار و بر اساس گفته های سخنگوی این کمیسیون، با عملکرد نظارتی بانک مرکزی هم تلاقی دارد!

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان

 


منابع: مهر، تابناک، تهران امروز