تبیان، دستیار زندگی
زندگی هم آسان است و هم گاهی سخت می شود. آسان است، چون هنوز برای اداره ی زندگی ات مجبور نیستی کار کنی. آسان است چون همه دوستت دارند؛ چون در گروه دوستانی قرار می گیری که به تو مسئولیت می دهند و پیش آن ها دوست داشتنی و محترم هستی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی سخت، زندگی آسان

نوجوانی

زندگی کردن را هم مانند هر چیز دیگر باید یاد گرفت.

زندگی هم آسان است و هم گاهی سخت می شود. آسان است، چون هنوز برای اداره ی زندگی ات مجبور نیستی کار کنی. آسان است چون همه دوستت دارند؛ چون در گروه دوستانی قرار می گیری که به تو مسئولیت می دهند و پیش آن ها دوست داشتنی و محترم هستی.

گاهی هم زندگی سخت می شود. ممکن است درآمد خانوادگی شما با هزینه های شما جور درنیاید و نتوانی چیزهایی را که دوست داری بخری.

زندگی سخت می شود به این دلیل که تو فکر می کنی هیچ کس دوستت ندارد. سخت می شود چون ممکن است پدر و مادرت اجازه ندهند با بعضی از همکلاسی هایت دوستی کنی. چون بعضی دوستانت از تو چیزهایی می خواهند که دوست نداری یا با ارزش خانوادگی ات مناسب نیست.

سختی زندگی نوجوانی از این جا شروع می شود. چون در این دوره، زندگی اجتماعی ات شکل تازه ای می گیرد. در این سن انتخاب دوست خیلی حساس است و ممکن است در شرایطی قرار بگیری که نتوانی در کلاس دوست مناسبی پیدا کنی.

گاهی ممکن است مجبور شوی با کسی دوست شوی که از تو بخواهد خلاف ارزش خانوادگی ات رفتار کنی. برای مثال شاید ارزش خانوادگی تو در این باشد که از حجاب برتر یعنی چادر استفاده کنی و دوستی داشته باشی که چادرسر کردن تو را مسخره کند. حتی ممکن است به نماز خواندن تو بخندند یا از مهربانی ات انتقاد کنند.

خوب، با توجه به مثال ها به نظرم باید نکته ای را بیاموزی.

باید یاد بگیری به اصول خانوادگی ات احترام بگذاری. اصول خانوادگی تو اگر بر پایه ارزش های دینی و اخلاقی باشد، به نفع توست که به آن ها وفادار باشی. سختی زندگی گاهی همین جا پیدا می شود.

دوستانت ممکن است تو را اذیت کنند و به تو نسبت های نادرست بدهند. تو باید از فکر خودت دفاع کنی و صبور باشی. اگر هم دیدی فایده ای ندارد، می توانی کم کم ارتباطت را با آن ها کم تر کنی. دوست خوب کسی است که به عقاید و اصول  زندگی ما احترام می گذارد. اگر به عقاید و اصول ما بی احترامی می کند او نمی تواند دوست خوبی باشد.

امام صادق (ع) مشخصات دوست خوب را چنین بیان می کنند:

دوستی و رفاقت شرایطی دارد که اگر کسی این شرایط را نداشته باشد دوست خوبی نیست. اوّل آن که ظاهر و باطن رفیقت نسبت به تو یکسان باشد ، دوّم آن که زیبائی و آبروی تو را زیبایی وآبروی خودش ببیند و نازیبائی تو را نازیبائی خود بداند ، سوم دست یافتن به مال یا رسیدن به مقام ، روش دوستانه ی او را نسبت به تو تغییر ندهد ، چهارم در زمینه ی رفاقت از آنچه و هر چه در اختیار دارد نسبت به تو دریغ وکوتاهی نکند ، پنجم تو را در مواقع سختی و ناراحتی ترک نگوید.

منبع : امالی صدوق ،ص397

وقتی کسی به تو پیشنهاد نامناسبی می دهد، باید ببینی این کار با ارزش های درونی ات سازگار است یا نه؟ باید در ذهن خودت تجسم کنی انجام چنین کاری مادر یا پدرت را ناراحت خواهد کرد یا نه؟

گاهی احساس می کنی در برابر فشار گروه دوستانت کم می آوری. درست این جور موقع ها باید مقاومت کنی. باید بدانی که ارزش های زندگی تو مهم تر از این است که در گروه دوستان مورد پذیرش واقع بشوی یا نشوی. نظر آن ها معیار زندگی تو نیست.

بله، سختی زندگی این طور مواقع پیدا می شود. این سختی ها مثل یک حریف هستند که باید با آن ها مبارزه کنی و با تکنیک های مبارزه آشنا باشی.

نوجوانی دوره ای است که باید همه ی حواست را جمع کنی تا از آن لذت ببری.. کاری نکنی که لذت های امروزت باعث تلخی های فردای تو شود.

گفتن یک نه! ممکن است تو را آزار بدهد. وقتی تحمل این آزارها برایت سخت شد، می توانی این موضوع را با خانواده، مشاور مدرسه یا یکی از معلم هایی که رابطه بهتری با دانش آموزان دارد درمیان بگذاری. آن ها تو را راهنمایی خواهند کرد.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:مجله ی رشد،پرشین بلاگ

مطالب مرتبط:

داستان چشمه و خشت

از محبت خارها گل می‌شود

گنجشک و آتش

نماز اول وقت

حکایت چنگیزخان مغول و شاهین

فقط فرشته‌ها اشتباه نمی‌کنند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.