تبیان، دستیار زندگی
در این طرح درس، دانش آموزان با یک سری مباحث از سلسله آموزش های نمازخانه ای مقطع راهنمایی مرتبط با دعای ندبه آشنا می شوند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعای ندبه(بخش اول)

دعای ندبه

در این طرح درس، دانش آموزان با یک سری مباحث از سلسله آموزش های نمازخانه ای مقطع راهنمایی مرتبط با دعای ندبه آشنا می شوند.

وسایل لازم:

اتوبوس یا وسایل حمل و نقل دانش آموزان

کسب مجوزهای لازم از آموزش و پرورش جهت بردن دانش آموزان به مسجد مقدس جمکران یا هر ناحیه زیارتی دیگر در روز جمعه

امکانات پخش صوت

جهت دانلود برگه فعالیت کلیک کنید.

مفاتیح به تعداد دانش آموزان ـ چنان چه چنین امکانی در مدرسه شما نیست می توانید روز قبل از همه بخواهید که با خود بیاورند یا این که با استفاده از لینک زیر برگه ی مخصوص دعای ندبه را دانلود و به تعداد دانش آموزان تهیه نمائید ـ

جهت دانلود متن دعای ندبه عهد کلیک کنید.

جهت دانلود فایل صوتی دعای ندبه کلیک کنید.

طرح درس:

در صورتی که بتوانیم این کلاس را روز جمعه در محل مسجد جامع جمکران بر گزار نماییم واقعاً به اثر پذیری و اقبال به دعای ندبه در میان دانش آموزان کمک شایانی نموده ایم. از دانش آموزان بخواهید وضو بگیرند، پس از استقرار در محل مسجد و آشنایی نسبی با محیط و آرام یافتن همه بچه ها جلسه را در حالی که توسل به حضرت حجت علیه السلام را دارید آغاز کنید:

دعا و توسل، دو نیاز آدمی و دو بال پرواز او برای فرار از دل مردگی حاکم بر فضای زندان دنیا هستند. همین امر انسان را بر آن می دارد تا در پی دست یابی به عواملی باشد که او را در راه درک مفاهیم ادعیه و زیارات یاری می رسانند.

در میان این عوامل، دقت در فرازهای دعا، سهم به سزایی در فهم معنای روح بخش آن ایفا می کند؛ یعنی فهم سیر و انتقالاتی که برای تربیت روح انسان ها در نیایش های معصومین علیهم السلام است، همان طور که نیاز به ترجمه و شرح واژگان دارد، محتاج آگاهی از اسرار پنهان در بین فقرات و نظم و سیاق کلی آن ها نیز می باشد؛ زیرا ترکیب کلی و مجموعه ی فرازهای دعا، منظومه به هم پیوسته ای هستند که بر زبان اولیای خدا علیهم السلام، برای رشد و صعود و در نهایت تقرب روح آدمی به معبود یکتا، جاری شده اند. ترتیب و فراز و نشیب دعا با نیازهای پیچیده روح انسانی، هماهنگ است.

دعای ندبه

امام معصوم علیه السلام، با نگاه جامعی که به مجموعه ابعاد وجودی انسان دارد و می خواهد او را به سوی سعادت رهنمایی کند، به یقین با ظرافت و دقت ویژه ای سخن می گوید تا روان آدمی را از مرحله ای به مرحله ی عالی تری حرکت دهد. همین است که نمی توان هیچ کلمه ای را جایگزین کلمه ی دیگری کرد یا فرازها و جملات دعا را با یکدیگر جا به جا کرد .

بنابراین، دقت در کلمات و نوع واژگان، فرازها و فقرات دعا برای فهم بهتر نقل و انتقالاتی که در آن جریان دارد، امری لازم است .

از آن جا که ندبه دعایی بلند بالاست و ما در ادامه آن را طی چهار فقره برای دانش آموزان شرح کرده ایم اکنون تنها سر فصل هر بخش به همراه بچه ها بخوانید و تا آن جا که صلاح می دانید از شرح آورده شده استفاده نمایید.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محمد حسین بنکدار

تنظیم: مریم فروزان کیا