تبیان، دستیار زندگی
پوشش یكی از شئون انسانی است و این شأن انسان به خصوصیات متفاوت فردی، اجتماعی وی مربوط می شود و می توان گفت كه لباس پرچم وجود آدمی است كه از اعتقادات و فرهنگ و آداب و رسوم وی سخن می گوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه پوشش و حجاب با اخلاق


پوشش یكی از شئون انسانی است و این شأن انسان به خصوصیات متفاوت فردی، اجتماعی وی مربوط می شود و می توان گفت كه لباس پرچم وجود آدمی است كه از اعتقادات و فرهنگ و آداب و رسوم وی سخن می گوید.

پوشش

پیدایش لباس منشأهای گوناگونی دارد، منشأ روانی، امنیتی، اجتماعی، اخلاقی و دینی و به خاطر این منشأها و كاربردهای گوناگون آن به عنوان نعمت از آن یاد می شود كه خداوند مثل بقیه نعمت ها به انسان ارزانی داشته و آن را وسیله ای برای پوشش و زیبایی و حفاظت از سرما و گرما و از همه مهم تر، انجام عبادات خداوند قرارداده است.

قرآن، مبحث پوشش را در لابلای آیاتی كه پیرامون آفرینش انسان اولیه «حضرت آدم» آورده است و آن را به عنوان نعمت الهی از طرف خدا معرفی می كند «یا بنی آدم قد انزلنا علیكم لباساً...» و به خاطر همین اهمیت لباس است كه شیطان با وسوسه هایش می خواهد آن را از تن ارزشمند انسان بكند و جدا كند و اگر در این زمینه موفق نشد تلاش می كند تا انسان از مسیر اصلی استفاده صحیح از لباس منحرف شود و راه افراط و تفریط را بپیماید. سفارش و تأكید قرآن و روایات به استفاده صحیح از این وسیله، به ما یادآوری می كند كه شكر نعمت لباس به استفاده صحیح و مناسب از آن نعمت است تا زمینه رشد شخصیت فردی و اجتماعی انسان را فراهم كند و تأثیر پوشش صحیح را برآرامش و امنیت بیان نماید.

روایات به این نكته اشاره دارند كه لباس، نماد و سمبل اعتقاد انسان است و زبان گویای اوست كه از سردرون انسان، پرده برمی دارد و حتی نسبت به جنس و رنگ و شكل لباس حساسیت نشان می دهد و رهنمود ارایه می نماید تا ما به اهمیت لباس و پوشش برای انسان پی برده و بدانیم كه انسان با پوشیدن لباس، نشانه ها و نمادهای فرهنگی و اعتقادی خود را به نمایش می گذارد.

با این مقدمه روشن شد نوع پوشش ما در واقع نمادی از پایبندی ما به ارزش‌های اخلاقی است. در اسلام به تفصیل در مورد پوشش و حجاب و لباس سخن گفته شده است كه در كتاب‌هایی كه در مورد آداب اسلامی است می‌توانید آنها را ملاحظه كنید.

حجاب باعث ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه است كه بوسیله آن احساسات جنسی تحریك نمی شود ودرمقابل فقدان حجاب وآزادی معاشرتهای بی بند وبارمیان زن ومرد هیجانهای جنسی را بالا می‌برد و زمینه را برای فساد اجتماع مهیا می‌كند حجاب موجب می‌شود كه انسان حفظ شود یعنی حجاب، حفاظ انسان است

حجاب و پوشش در جنبه‌های مختلف دارای آثار و فواید زیادی است كه بعضی از مهم‌ترین آن بیان می‌شود:

فایده حجاب در جنبه فردی: یعنی اینكه حجاب برای خود شخص چه فائده‌ای دارد: حجاب باعث ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه است كه بوسیله آن احساسات جنسی تحریك نمی شود و در مقابل فقدان حجاب وآزادی معاشرتهای بی بند و بار میان زن و مرد هیجانهای جنسی را بالا می‌برد و زمینه را برای فساد اجتماع مهیا می‌كند حجاب موجب می‌شود كه انسان حفظ شود یعنی حجاب، حفاظ انسان است.

چه زیبا فرموده است استاد شهید مرتضی مطهری كه می‌گوید: حجاب مصونیت است نه محدودیت. معنی این جمله این است كه حجاب باعث نمی‌شود كه انسان در محدودیت و اسارت واقع شود بلكه حجاب او را حفظ می‌كند. مثلاً اگر از شما بپرسم كه خانه‌ای كه در آن زندگی می كنید شما را محدود و اسیر كرده است و یا شما را حفظ می‌كند؟ مسلماً می گویید ما در خانه احساس امنیت می كنیم و خانه ما را از شر دزدان یا سرما و گرما و... حفظ می كند.

پس هیچ كس نمی گوید كه من در خانه اسیر هستم و خانه مرا محدود می كند دوست دارم همیشه در خیابان و بیابان زندگی كنم. و همین لباسی كه می پوشیم، هیچ كس نمی گوید این پیراهن یا شلوار مرا محدود كرده، دوست دارم لخت باشم، بلكه می‌گوید این لباس مرا حفظ می كند. پس حجاب هم انسان را از نامحرمان و انسانهای شهوتران و هوسران حفظ می‌كند.

اگر لذت‌های جنسی فقط در محیط خانواده و در چارچوب ازدواج مشروع باشد موجب اتصال و پیوند قوی میان زن و شوهر شده و در نتیجه كانون گرم خانواده مستحكم‌تر می‌شود. و بر عكس حجاب و اینكه زن زینت و زیبایی خود را نثار همه كند موجب انهدام خانواده می شود

مثالی بزنم، تا زمانی كه در شیشه عطر بسته باشد، عطر داخل آن هم محفوظ خواهد بود ولی به محض اینكه چند ساعتی سر شیشه عطر برداشته شود عطر داخل آن می پرد و تنها شیشه خالی بدون عطر می ماند كه كسی بدان میلی ندارد یعنی دیگر از آن استفاده نمی كنند.

و حجاب هم همانند سر شیشه عطر است كه بوی خوش و زیبایی و طراوت زنها را حفظ می كند و با برداشتن حجاب، آن زیبایی هم از بین می رود رمز زیبایی زنهای مسلمان هم همین حجاب است.

حجاب ریشه در عفت و حیا دارد و بروز و ظهور این صفات اخلاقی مهم است لذا فردی كه از حجاب محروم است از دسته‌ای از مهم‌ترین صفات اخلاقی محروم است. عفت و حیا آثار فراوانی در حوزه‌های مختلف زندگی ما دارد چه در ارتباط با خدای متعال چه در ارتباط ما با خودمان و دیگران.

شما می‌توانید در مورد این دو صفت به طور جداگانه مطالعه كنید و نقش هر یك را در وجود ایمانی و اخلاقی فرد بهتر بشناسید.

فایده حجاب در بعد خانوادگی: اگر لذت‌های جنسی فقط در محیط خانواده و در چارچوب ازدواج مشروع باشد موجب اتصال و پیوند قوی میان زن و شوهر شده و در نتیجه كانون گرم خانواده مستحكم‌تر می‌شود. و بر عكس حجاب و اینكه زن زینت و زیبایی خود را نثار همه كند موجب انهدام خانواده می شود.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: سایت پرسمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.