تبیان، دستیار زندگی
هنوز جبهه انتخاباتی اصولگرایان با همه ائتلاف ها و افراد مطرح عنوان شده برای حضور در انتخابات شکل نهایی خود را پیدا نکرده است. اینکه آیا کسی به ائتلاف سه گانه اضافه خواهد شد یا اینکه سایر اصولگرایان جدا عمل خواهند کرد خبرهای گوناگونی از این مباحث به گوش م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین مواضع انتخاباتی اصولگرایان


هنوز  جبهه انتخاباتی اصولگرایان با همه ائتلاف ها و افراد مطرح عنوان شده برای حضور در انتخابات شکل نهایی خود را پیدا نکرده است. اینکه آیا کسی به ائتلاف سه گانه اضافه خواهد شد یا اینکه سایر اصولگرایان جدا عمل خواهند کرد خبرهای گوناگونی از این مباحث به گوش می رسد که در زیر چند از آنها را بررسی خواهیم کرد.

جامعه مدرسان هنوز وارد مصادیق نشده است
محمد یزدی

آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسان حوزه علمیه قم با بیان اینكه شرایط نامزد اصلح در قانون اساسی آمده است گفته كه این مسائلی كه در قانون اساسی آمده باید در شورای نگهبان احراز شود و همین جوری كه نمی‌شود فردی بیاید بگوید من چون نماز می‌خوانم و روزه می‌گیرم، مرد مذهبی هستم و به همین دلیل ثبت‌نام كردم بلكه باید این عرفاً صدق كند این فرد از رجال مذهبی است.

آیت‌الله یزدی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سۆال كه آیا جامعه مدرسان حوزه علمیه قم وارد مصادیق انتخاباتی شده است، خبر از بحث‌های كلی در مورد انتخابات در این گروه داده و اعلام كرده كه جامعه مدرسان حوزه علمیه قم هنوز وارد مصادیق انتخاباتی نشده است.

نظر طیف سنتی اصولگرایان

در جلسات مختلف طیف سنتی اصولگرایان زمزمه ها و ادعاهایی در خصوص نظر انتخاباتی آیت الله مهدوی کنی به گوش می رسد.

در جلسات مختلف طیف سنتی اصولگرایان زمزمه ها و ادعاهایی در خصوص نظر انتخاباتی آیت الله مهدوی کنی به گوش می رسد.

شنیده در جلسات این طیف مطرح شده است که آیت الله مهدوی کنی مثل گذشته نظری بر حمایت از محمد باقر قالیباف ندارد.

برخی از افراد شاخص این طیف به نقل از آیت الله مهدوی کنی مطرح می کنند که حضور وی در برخی مراسم ها و پروژه های شهرداری تهران دلیلی بر حمایت از کاندیداتوری قالیباف در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

با توجه به اینكه تشكیل یك هسته اولیه برای این ائتلاف لازم بود ما سه نفر تصمیم گرفتیم ائتلافی را تشکیل بدهیم و از بقیه دوستان هم برای پیوستن به این مجموعه دعوت کنیم لذا امكان وجود افراد متعدد از ابتدا در این ائتلاف ممكن نبود

دکتر ولایتی چه می گوید؟

اما دکتر ولایتی درباره اینکه ائتلاف سه گانه چه نظراتی در اینباره دارد و نحوه ورود سایر اصولگرایان به آن را در مصاحبه ای عنوان کرده است؟

گزیده ای از این مصاحبه را در زیر می خوانید:

با توجه به اظهارنظر برخی از اصولگریان مبنی بر عدم حضور برخی از چهره‌ها در این ائتلاف، چرا در قالب یک گروه سه نفره این کار را شروع كردید؟

ولایتی: با توجه به اینكه تشكیل یك هسته اولیه برای این ائتلاف لازم بود ما سه نفر تصمیم گرفتیم ائتلافی را تشکیل بدهیم و از بقیه دوستان هم برای پیوستن به این مجموعه دعوت کنیم لذا امكان وجود افراد متعدد از ابتدا در این ائتلاف ممكن نبود.

حال با توجه به اینكه ائتلاف شما 3 نفره است امکان گسترش تعداد افراد در این ائتلاف وجود دارد؟

ولایتی: پیوستن به این مجموعه به این معنی نیست که تعداد زیادی از افراد که داعیه حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند می‌توانند در این ائتلاف حضور پیدا کنند، ما در این مجموعه معتقدیم که قوه مجریه نیاز به یک نفر در راس دارد اما این موضوع را نیز باید در نظر گرفت كه  در این قوه  تعداد بسیاری از مشاغل حساس وجود دارد که به داشتن مسئولین و متصدیان کارآمد ، مومن به نظام ، امتحان داده نیاز دارد از این رو این موضوع باید مورد عنایت ویژه قرار بگیرد كه تنها وجود فردی قوی در راس این قوه كفایت نمی‌كند و وجود بدنه‌ای قوی نیز برای تیم دولت ضروری است.

ولایتی

دولت قدرتمند مجموعه‌ای از افراد توانمند است که توسط یک مدیر مقتدر اداره می‌شود از این رو بنای ما سه نفر در این ائتلاف این است که در انتخابات آینده به صورت یک تیم همراه، هماهنگ و همدل خودمان را عرضه کنیم و در حقیقت مردم را برای رای دادن به یک تیم وارد صحنه انتخابات كنیم.

وجود یک تیم کارآمد در ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان یکی از تفاوت‌های مشخص و چشم‌گیری است كه دراین مجموعه وجود دارد صرف‌نظر از این که هر کدام از ما در دولت آینده شغلی داشته باشیم یا نداشته باشیم به این موضوع اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم.

وقتی سه نفر با هم ائتلافی را ایجاد می‌کنند و از دیگران هم برای پیوستن به آن دعوت به عمل می‌آورند به این معناست که این سه نفر آماده‌اند که به نفع مصالح این ائتلاف حرکت کنند و حتی شغلی در دولت آینده نداشته باشند.

 معیار نظرسنجی ائتلاف سه‌گانه در انتخابات آینده برای معرفی یک گزینه به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به چه شکل خواهد بود؟

ولایتی: رویکرد عامه مردم و خواص جامعه و تمامی كسانی  که در نظام ما شاخص‌اند و نقشی تاثیرگذار دارند برای انتخاب یک گزینه به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و همکارانش موثر خواهد بود.

بیان این موضوع كه این ائتلاف با چه ساز و کاری به گزینه مورد نظر خود برای انتخابات آینده دست پیدا می‌کند ضرورت ندارد به صورت زودرس اعلام شود ولی به طور حتم همه کسانی که در دایره ائتلاف قرار دارند با توجه به خردجمعی در فرآیند انتخابات وارد عمل خواهند شد.

ساز و کاری که برای معرفی یک گزینه در انتخابات آینده در نظر گرفته‌اید چه وقت مطرح می‌شود؟

ولایتی: به اقتضای زمان و با توجه به پیشرفتی که در کار صورت بگیرد این موضوع را مطرح خواهیم کرد اما تاکید من بر این است که در این مجموعه همه چیز براساس مشورت و خردجمعی انجام می‌شود.

عدم حضوربرخی از نامزدهای احتمالی  همچون متکی، پورمحمدی و رضایی در این ائتلاف چیست؟ آیا این ائتلاف به وحدت اصولگریان كمك خواهد كرد؟

ولایتی: ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان برای این که زودتر کار را شروع کند در ابتدا تلاش كرد هسته مرکزی و اولیه را تا آن‌جا که ممکن است محدودتر بگیرد تا امکان توافق در این مجموعه بیشتر باشد این نکته‌ای است که در این ائتلاف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به اقتضای زمان و با توجه به پیشرفتی که در کار صورت بگیرد این موضوع را مطرح خواهیم کرد اما تاکید من بر این است که در این مجموعه همه چیز براساس مشورت و خردجمعی انجام می‌شود

همچنین عدم وابستگی حزبی به جریانات سیاسی  از مهمترین مولفه‌های این ائتلاف است. به طوری كه اگرچه هر کدام از این سه نفر دل بستگی به سلیقه سیاسیون جریان خاصی داشته باشند ولی این موضوع را به ائتلاف راه نداده‌اند.

ساز و کاری که در ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان به کار گرفته شده است ساز و کار حزبی نیست بلکه ساز و کاری مبتنی بر اعتماد فی مابین و متقابل بین پایه‌گذاران این حرکت جمعی است و از نظر هسته اولیه، درِ این ائتلاف در به روی همه کسانی که به نظام پایبند هستند و امتحان خودشان را در طول انقلاب پس داده‌اند باز است.

نحوه بررسی كسانی كه خواهان حضور در این ائتلاف هستند به چه شكلی است؟

ولایتی: هسته مرکزی ائتلاف سه‌گانه با بعضی از افراد دیدار داشته است که بهتر است لفظ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری را به  این افراد اطلاق نکنیم چون اگر قرار باشد این دامنه باز باشد 20 نفر به عنوان گزینه انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شوند در این صورت دیگر ایجاد اتحاد میان افراد مدعی ریاست‌جمهوری کار آسانی نیست به طوری که در گذشته نیز این موضوع اتفاق افتاده و تجربه موفقی نبوده است.

دعوت ما از تمامی افراد مورد اعتماد مردم و نظام که داوطلب مشارکت در دولت آینده هستند این است که با صحبت و رسیدن به تفاهم وارد این ائتلاف شوند.

فرآوری : عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع:  جهان نیوز/ الف