تبیان، دستیار زندگی
کارگردان فیلم سینمایی «خاکستر و برف» درباره فیلمش گفت: کامبیز درباز در این فیلم گریم متفاوتی دارد و برای فیلم 12 تا 15 کیلوگرم به وزن خود اضافه کرده است.روح الله سهرابی؛ کارگردان فیلم «خاکستر و برف» در مصاحبه ای با رد دفاع مقدسی بودن فیلم و آنچه در رسانه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برف و آتش


کارگردان فیلم سینمایی «خاکستر و برف» درباره فیلمش گفت: کامبیز درباز در این فیلم گریم متفاوتی دارد و برای فیلم 12 تا 15 کیلوگرم به وزن خود اضافه کرده است.روح الله سهرابی؛ کارگردان فیلم «خاکستر و برف» در مصاحبه ای با رد دفاع مقدسی بودن فیلم و آنچه در رسانه ها در مورد موضوع فیلمش بیان شده گفت: فیلم من شاید در عمق به عواقبت جنگ بپردازد اما قرار نبوده در مورد موضوع آن از عبارت دفاع مقدسی استفاده شود.

فیلم سینمایی «خاکستر و برف

وی افزود: فیلم «خاکستر و برف» بیشتر سعی دارد نقاط مبهم و پوشیده رابطه بپردازد و مرزهای از این رابطه ها را که بهم ریخته است نشان دهد. به نوعی می توان گفت کسی نمی داند حق را به کدام طیف باید بدهد.

سهرابی در مورد فضای فیلم گفت: فضای خاکستری فیلم به نوعی همان فضایی ست که همه ما در آن به سر می بریم. ما سعی کرده ایم که روند فیلم را به سمتی ببریم که از خاکستری بودن فاصله بگیریم و تا آخر فیلم به جایگاه واقعی هر کسی از لحاظ درونی برسیم و اگر خودمان را به قضاوت بنشینیم بتوانیم در یکی از طیف ها و رنگ های فیلم قرار دهیم.

وی ادامه داد: سعی کرده ایم انتخاب لوکیشن و بازی ها و فضای فیلم همه به این شکل قصه وفادار باشد و در کنار روایت قصه فضای کار و ساختار را در ابهام نگه داریم. مخاطب قرار است در این فیلم دقایقی با خودش بنشیند و فکر کند و به چالش های با درون خود درگیر شود.کارگردان «خاکستر و برف» داستان فیلم را اینگونه توضیح داد: احسان بعد از 25 سال به ایران باز می گردد تا با بهترین دوست خود که زندگی اش را به نوعی به او مدیون است برای آخرین بار تجدید دیدار کند که در همین حین مسیر ماجرا اتفاقات ناخواسته دیگری برایش رقم می خورد...وی در پاسخ به دلایل انتخاب بازیگران اصلی اش که از بازیگران کم کار این سال ها به شمار می روند اظهار داشت: برای کامبیز دیرباز دو سه دلیل داشتم که به سراغش رفتم. یکی استایل بدنی این بازیگر است که به لحاظ تیپ به شخصیت اول فیلم بسیار نزدیک بود.

سهرابی درباره بازی کامبیز دیرباز افزود: یک لطفی که دیرباز به ما کرد این بود که چیزی حدود12-15 کیلو به وزن خود اضافه کرد و به شدت وقت و انرژی گذاشت برای همین فکر می کنم اگر فیلم را ببینید شما هم تصدیق می کنید که بازی حرفه ای داشته است.وی ادامه داد: در شخصیت احسان که بعد از سال ها به ایران بر می گردد نیاز بود گریم منحصر به فردی انجام شود که آقای ملکان کاری کرده بودند که گریم بر روی صورت دیرباز خیلی خوب نشسته است. خیلی از دوستانی که سر صحنه فیلم حضور بهم رساندند هم از گریم دیرباز استقبال کردند.این کارگردان کاراولی درباره حضور میترا حجار در فیلمش گفت: من همیشه معتقد بوده ام که حجار جزو چهره های سینمایی کشور است و عمق خاصی که در چهره اش دارد مار را بر آن داشت که پیش از هر بازیگر دیگری به سمت او برویم. در بحث بازی هم که توانمند است وبا ما همراهی کرد و انرژی گذاشت.وی درباره گریم این بازیگر گفت: میترا حجار هم برای این فیلم 8 تا 9 سال مسن تر از سن واقعی خودش دیده می شود که گریم آقای ملکان توانسته است حق مطلب را در مورد این نقش ادا کند.روح الله سهرابی، درباره عدم وجود حاشیه و سر و صدا در اطراف فیلمش بیان داشت: من خودم زیاد اهل صحبت کردن و حاشیه سازی و .. نیستم. البته اغلب درگیری هایی هم دارم که اگر دوستان هم خواسته اند نتوانسته ام با آن ها صحبت کنم.

فضای خاکستری فیلم به نوعی همان فضایی ست که همه ما در آن به سر می بریم. ما سعی کرده ایم که روند فیلم را به سمتی ببریم که از خاکستری بودن فاصله بگیریم و تا آخر فیلم به جایگاه واقعی هر کسی از لحاظ درونی برسیم و اگر خودمان را به قضاوت بنشینیم بتوانیم در یکی از طیف ها و رنگ های فیلم قرار دهیم.

وی درباره «خاکستر و برف» افزود: فکر می کنم این فیلم از کارهای آبرومند و این دوره از جشنواره است. به عقیده اغلب دوستان هم چیزهایی از سینمای ایران در فیلم هست. ما به آن سمت رفتیم که صرفا برای فیلم ساختن نباشد که فیلم می سازیم بلکه اندیشه ای ارزشمند و به درد بخور را در آن به تصویر بکشیم.وی ادامه داد: در این فیلم ساختار اصولی و قابل دفاعی داریم و سعی کرده ایم ساختار و محتوا را در کنار هم قرار دهیم نه اینکه به خاطر فرم، از موضوع و محتوا دست بکشیم. بازی ها هم یکدست و خوب از آب در آمده اند و امیدوارم مورد استقبال مخاطبان سینما قرار بگیرد.

این کارگردان حاضر در بخش «فیلم های اول» جشنواره فجر سی و یکم درباره گزینش فیلم ها توسط هیئت انتخاب این جشنواره اظهار داشت: طبیعتا نه تنها در سینمای ایران مباحث روی اصول و منطق نیست بلکه در همه فضاهای دیگر هم اینطور است. در سینما هم سلیقه حاکم است و هرساله جشنواره با این معزل رو به روست که باید برای آن یک فکر اساسی کرد.

فیلم سینمایی «خاکستر و برف

وی ادامه داد: از طرف دیگر اما واقعیت همین است و نقد و انتقاد بر نمی دارد. این هیئت انتخاب یا هفت نفر دیگر فرقی نمی کند، همین شرایط باز تکرار می شود. انرژی که این دوستان در یک تایم 1-2 هفته ای نزدیک به 100 فیلم را دیده و بررسی کرده اند ارزشمند و قابل دفاع است.

سهرابی افزود: من در بطن ماجرا و در جریان کم و کیف این انتخاب ها نبوده ام و انصاف نیست در مورد فیلم هایی که کنار گذاشته شده اند قضاوت کنم اما شکل ظاهری جشنواره همین است که باید چند فیلم را انتخاب و تعدادی را کنار گذاشته اند.

وی در پایان تاکید کرد: خود من دوست داشتم فیلمم در بخش مسابقه ایران حضور داشته باشد اما حق اعتراض را برای خودم نمی بینم شاید ملاحظاتی داشته اند که من از آن بی خبرم. در این موارد باید کمی به دوستان حق داد اما امیدوارم حقی از کسی در جشنواره ضایع نشده باشد.

عوامل سازنده این فیلم به شرح زیر است:

کارگردان: روح الله سهرابی

تهیه کننده: فرهاد گلی

فیلمنامه نویسان : روح‌الله سهرابی و سید‌مرتضی مصطفوی

مدیر فیلمبرداری: عارف نامور

صدابردار: ابراهیم ایرج زاد

موسیقی:بهزاد عبدی

چهره پرداز:سعید ملکان

بازیگران: کامبیز دیرباز، میترا حجار، قربان نجفی، سیامک ادیب، محمدباقر صفانور، ژیلا شاهی، نصرت شاه‌نظری‌، وجیهه لقمانی، اسماعیل زنگل گیاه، سید مهدی سجادپور، حسین مسلمی نائینی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:سینما پرس