تبیان، دستیار زندگی
مدتی است کشور آفریقایی مالی پس از شوروش نیروهای به اصطلاح اسلامگرا و در اصل وابسته به القاعده، محل تاخت و تاز نیروهای بین‌المللی شده و این مساله نتیجه‌ای جز آواره شدن میلیون‌ها تن از ساکنان بیگناه این کشور در بر نداشته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مالی و نزاع بر سر جدایی طلبی


مدتی است کشور آفریقایی مالی پس از شوروش نیروهای به اصطلاح اسلامگرا و در اصل وابسته به القاعده، محل تاخت و تاز نیروهای بین‌المللی شده و این مساله نتیجه‌ای جز آواره شدن میلیون‌ها تن از ساکنان بیگناه این کشور در بر نداشته است.

مالی

مالی کشوری است در غرب آفریقا که یکی از فقیر ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. از سال‌ها پیش جدایی طلبانی وابسته به القاعده در پ جدایی شمال این کشور و ایجاد حکومتی برای خود بودند که در سال گذشته میلادی در این راستا گام‌هایی را برداشتند و شمال این کشور را مستقل اعلام کردند. تداوم ین روند سبب شد که دولت مالی و رییس جمهور این کشور از شورای امنیت سازمان ملل متحد بخواهد که برای کمک به دولت وی وارد ماجرا شوند و در این راستا نیورهای فرنسوی با مجوز شورای امنیت اقدام به بمباران مواضع جدایی طلبان در شمال مالی کرده اند. هم اکنون عملیات فرانسویان علیه این جدایی طلبان وارد مرحله جدیدی شده است و در ادامه حملات هوایی، حملات زمینی نیز آغاز شده است. 800 سرباز فرانسوی در خاک مالی مستقر شده‌اند و تعدادشان به 2500 سرباز افزایش خواهد یافت. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، در تشریح اهداف این عملیات گفته است که ماموریت ما به اتمام نرسیده است. یادآوری می‌کنم که ماموریت ما شامل آماده سازی و بکارگیری نیروی آفریقایی است که به کشور مالی امکان می‌دهد تا تمامیت ارضی خود را مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بدست آورد. بر این اساس پاریس بر آن است تا در اسرع وقت فرماندهی عملیات را به یک نیروی آفریقایی که از سوی کشورهای عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا وعده داده شده، واگذار کند. نیرویی مشتمل بر سه هزار سرباز که توسط اتحادیه اروپا آموزش دیده است. این تصمیم در نوامبر گذشته در باماکو اتخاذ شده است.

800 سرباز فرانسوی در خاک مالی مستقر شده‌اند و تعدادشان به 2500 سرباز افزایش خواهد یافت. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، در تشریح اهداف این عملیات گفته است که ماموریت ما به اتمام نرسیده است. یادآوری می‌کنم که ماموریت ما شامل آماده سازی و بکارگیری نیروی آفریقایی است که به کشور مالی امکان می‌دهد تا تمامیت ارضی خود را مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بدست آورد

بنا بر اعلام آمریکایی‌ها، شبکه‌های جدایی طلب وابسته به القاعده د مالی مرکب از هشتصد تا یک هزار و دویست نیرو است که جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا این تعداد را دو برابر اعلام کرده است که در مجموع در سه گروه تعریف می‌شوند: القاعده مغرب اسلامی، انصارالدین که در کیدال مستقر است و جنبش اتحاد و جهاد آفریقای غربی مستقر در شهر گائو. تهاجم هفته گذشته این نیروها که با دفع نیروی هوایی فرانسه روبرو شد حاکی از آن است که این گروه‌ها در برابر تهدیدهای ناشی از مداخله خارجی در کنار یکدیگر خواهند بود. انصارالدین توسط ایاد حاج قالی، رهبر اهل مالی طوارق ایجاد شده است. او در دوران اقامتش در عربستان سعودی گرایش های تندی پیدا کرده و از متحدان سابقش که از جنبش آزادیخواه ازواد جدا شده بودند، فاصله گرفته است.

در این راستا عملیات نیروهای زمینی فرانسوی نیز در مالی آغاز شده و تانکها، خودروها و نیروهای نظامی فرانسه، با پشت سرگذاشتن باماکو، پایتخت مالی، در منطقه میانی این کشور با شورشیان در حال جنگند. نیروهای فرانسوی به همراه نیروهای مالی در شهر دیابالی وارد نبرد خیابانی با شورشیان اسلامگرای منتسب به القاعده شده اند. علاوه بر شهر دیابالی، کونا و فرودگاه سرِاوه نیز روز پنجشنبه صحنه درگیری بوده است. همزمان با عملیات زمینی که از روز چهارشنبه آغاز شد، جنگنده های رافال و میراژ فرانسه، برای هفتمین روز متوالی، مواضع شورشیان را از هوا هدف قرار می دهند.

مالی

در تداوم درگیری‌های مالی، نخستین گروه از نیروهای نظامی غرب آفریقا نیز روز پنجشنبه وارد باماکو، پایتخت مالی شدند. این گروه که شمارشان به صد نفر می رسد عمدتا از دو کشور نیجریه و توگو هستند و در کنار ارتش فرانسه در جنگ علیه شورشیان شرکت خواهند کرد. قرار است هشت کشور غرب آفریقا در مجموع بیش از پنج هزار نیرو به مالی اعزام کنند. در این میان چاد به تنهایی دو هزار نیرو اعزام خواهد کرد.

اما در این میان عاید مردم مالی چیزی جز درد و اندوه و آوارگی نبوده است. ادامه ناآرامیها در مالی بسیاری از مردم این کشور را مجبور به فرار از کشور کرده است. از آغاز درگیریها در سال گذشته تاکنون حدود 150 هزار نفر از اهالی مالی به کشورهای اطراف از جمله موریتانی، نیجر، بورکینافاسو و الجزایر فرار کرده اند. به گفته سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان انتظار می رود سیصدهزار نفر دیگر به شمار آوارگان در داخل مالی و چهارصد هزار نفر به شمار آوارگان در کشورهای همسایه اضافه شود.

تداوم بحران مالی می‌تواند باعث آوارگی تعداد بیشتری از مردم فقیر این کشور شود و دامنه بحران را در منطقه غرب و شمال آفریقا گسترش دهد. در این زمینه مساعدت و مشارکت نیروهای آفریقایی و اتحادیه آفریقا می‌تواند گره‌گشای این مشکل و دفع هرگونه تجاوز و شورشی گردد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان