تبیان، دستیار زندگی
اگر مشکل ریزش مو ژنتیکی باشد شانس کمتری برای مقابله با آن وجود دارد. اما با این حال می‌توان کارهایی برای کاهش سرعت ریزش مو انجام داد. با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نباید یه مو از سرتون کم بشه

مواد غذایی مفید برای پیشگیری از ریزش مو


اگر مشکل ریزش مو ژنتیکی باشد شانس کمتری برای مقابله با آن وجود دارد. اما با این حال می‌توان کارهایی برای کاهش سرعت ریزش مو انجام داد. با ما همراه باشید.

مو

بر اساس آمارهای جهانی حدود 40 درصد مردها از سن 35 سالگی و 65 درصد آن‌ها از سن حدود 60 سالگی با مشکل ریزش مو مواجه می‌شوند. با وجود این که خانم‌ها کمتر دچار ریزش مو و به اصطلاح کچلی می‌شوند اما با این حال کم نیست تعداد خانم‌هایی که از این مشکل رنج می‌برند.

بسیاری از مردم زمانی که دچار ریزش مو می‌شوند نمی‌دانند باید چه کار کنند. به عقیده‌ی خیلی‌ها اگر ریزش مو عامل ژنتیکی داشته باشد نمی‌توان کاری در برابر آن کرد. این گفته درست است.

اگر مشکل ریزش مو ژنتیکی باشد شانس کمتری برای مقابله با آن وجود دارد. اما با این حال می‌توان کارهایی برای کاهش سرعت ریزش مو انجام داد. با ما همراه باشید تا بیشتر در این مورد بحث کنیم.

منظورمان از ریزش موی ژنتیکی این نیست که اگر مثلاً پدرتان در سن 40 سالگی موهایش را از دست داده و کچل شده است الزاماً موهای شما هم در همان سن و سال خواهد ریخت. اگر از همین الآن مراقب موهایتان باشد، تغذیه‌ی درست و سالمی داشته باشید و با دیدن اولین علائم ریزش مو تحت درمان قرار بگیرید؛ شانس بیشتری برای حفظ موهایتان خواهید داشت. تغذیه‌ی مناسب را دست کم نگیرید. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تغذیه‌ی سالم به طور موثری جلوی ریزش مو را می‌گیرد. برای همین توصیه می‌کنیم از همین الآن به فکر تغذیه‌ی خود و موهایتان باشید.

ماهی، تخم مرغ، لوبیا، گوشت قرمز کم چرب و گوشت ماکیان

موهای ما از پروتئین ساخته شده‌اند. زمانی که مواد غذایی سرشار از پروتئین میل می‌کنید موهایتان از عناصر ضروری برای رشد و سالم ماندن نهایت استفاده را می‌برند. مصرف پروتئین‌های چرب توصیه نمی‌شود به خاطر اینکه باعث افزایش ترشح تستوسترون می‌شود. ترشح بیش از اندازه‌ی این هورمون باعث ریزش موها خواهد شد.

خرما، کشمش، سبزیجات دارای برگ سبز باز هم گوشت کم چرب و تخم مرغ

مصرف این مواد غذایی آهن کافی را به خونتان خواهد رساند. آهن کافی در خون باعث می‌شود که انتقال اکسیژن به سلول‌های بدن با سرعت بیشتری انجام شود. به این ترتیب راحت‌تر اکسیژن به پوست سرتان می‌رسد. یک پوست سر سالم پوستی است که نمی‌گذارد به این راحتی‌ها موهایش کنده شوند. در نتیجه هرچه جریان اکسیژن در پوست سر بیشتر باشد شانس بیشتری برای حفظ موهایتان خواهید داشت.

زمانی که آهن بدنتان زیاد باشد حمل اکسیژن خون راحت‌تر انجام شده و سرعت ریزش مو کاهش خواهد یافت

مرکبات و توت فرنگی

مرکبات و کلاً مواد غذایی سرشار از ویتامین C باعث جذب آهن بیشتر می‌شود. یعنی اینکه ویتامین C باعث می‌شود آهن مواد غذایی مصرف شده، بیشتر جذب بدن شود. در واقع زمانی که مواد غذایی سرشار از آهن میل می‌کنید اما ویتامین C کافی دریافت نمی‌کنید نباید انتظار داشته باشید که به طور کامل آهن جذب کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید. زمانی که آهن بدنتان زیاد باشد حمل اکسیژن خون راحت‌تر انجام شده و سرعت ریزش مو کاهش خواهد یافت.

غذاهای دریایی، گوشت ماکیان، گردو

کمبود زینک یا همان روی تأثیر زیادی در ریزش مو دارد. به خاطر اینکه فولیکول‌های مو ضعیف می‌شوند. این ماده‌ی غذایی، روی مورد نیاز برای سلامت موها را تأمین می‌کند به خاطر اینکه این ماده‌ی معدنی باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شود.

تغذیه‌ی سالم شرط اصلی

بدن ما باید هر روز به میزان کافی ویتامین و مواد معدنی دریافت کند. مهم نیست که چه نوع کمبودی باعث ریزش مو می‌شود. بهتر است از همان اول یک تغذیه‌ی درست و سالم داشته باشید که موهایتان روی سرتان بمانند.

سخن آخر

سخن آخر با فست‌فودخورهای حرفه‌ای است. بدانید و آگاه باشید مصرف زیاد فست‌فودها باعث تسریع روند ریزش مو می‌شود. خیلی سخت است که بتوان مچ مجرم را گرفت اما به نظر می‌رسد که چربی‌ها یا قند موجود در این مواد غذایی مقصر اصلی باشد. پس چرا خودتان را در معرض خطر قرار می‌دهید. از همین امروز مصرف فست‌فود را کاهش دهید تا هم خودتان سالم بمانید و موهایتان را حفظ کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

تغذیه و سلامت مو: از گفته‌ها تا واقعیت

زیبایی موهایتان را در آشپزخانه بجویید

9 غـذای مـو

نسخه تغذیه‌ای برای پیشگیری از سفیدی مو

موهایی زیبا با 4 ماده‌ی مغذی

نقش تغذیه در پیشگیری از ریزش مو

تاثیر کاهش وزن بر پوست و مو

دلایل تغذیه ای سفید شدن مو(1)

دلایل تغذیه ای سفید شدن مو(2)

8 نکته ی تغذیه ای برای رشد موها

اگر موهای تان نازک شده...

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد؟

ویتامین E ضد موخوره

مواد لازم برای سلامت موها

حفظ سلامت موها

تاثیر میوه‌ها بر سلامت موها

چرا موهایمان سفید می شوند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.