تبیان، دستیار زندگی
از گوشه و کنار کشور خبر می رسد که برنج نایاب و یا کمیاب شده است، مثلا درشهرهایی چون کرمانشاه، اهواز، هندیجان، خرم آباد و...شاهد بازار آشفته برنج هستیم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در بازار برنج چه خبر است؟


از گوشه و کنار کشور خبر می رسد که برنج نایاب و یا کمیاب شده است، مثلا درشهرهایی چون کرمانشاه، اهواز، هندیجان، خرم آباد و...شاهد بازار آشفته برنج هستیم....

برنج

با نزدیک شدن سال نو همواره وضعیت بازار و عرضه کالاهای به اصطلاح اساسی دست خوش تغییرات می شود، مثلا نوروز سال گذشته عرضه مرغ با مشکل مواجه شد و باعث کاهش شیرینی نوروز به کام ایرانیان شد و امسال هم اینطور که از شواهد برمی آید نوبت به جولان دادن برنج در عرصه قیمت و توزیع در ماه های پایانی سال است.

از گوشه و کنار کشور خبر می رسد که برنج نایاب و یا کمیاب شده است، مثلا درشهرهایی چون کرمانشاه، اهواز، هندیجان، خرم آباد و...شاهد بازار آشفته برنج هستیم، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌ها و مغازه‌ها خالی ازبرنج هستند و تنها چند فروشگاه درسطح این شهرها برنج توزیع می‌کنند که این امر سبب شده مردم پیش از طلوع آفتاب، جلوی این فروشگاه‌ها صف ببندند و زمینه سوءاستفاده را برای سودجویان فراهم آورد که با عرضه برنج نامرغوب و یا محلوط کردن برنج مرغوب با نا مرغوب آن از این آب گل آلود ماهی های درشت صید کنند.

اما چرا برنج در بازار به کالایی کمیاب تبدیل شده؟ در این میان هرکس توپ را به زمین دیگری می اندازد واین فقط مردم هستند که باید رنج کمبود برنج را تحمل کنند.

نکته جالب این است بنا بر اظهار مسئولان دولتی ارز مرجع برای برنج وارداتی تعلق گرفته و از این بابت نباید شاهد مشکلی در عرضه و بالا رفتن قیمت باشیم. دراین میان دولت عامل گرانی و کمیابی برنج را دلالان معرفی می کند و عده ای هم معتقدند سیاست‌های دولتی است که کمیابی برنج را در پی داشته است.

حال که اکثر برنج تولید داخل در دست دلالان است و با توجه به نزدیک بودن بازار داغ سال نو به نظر می رسد که شاهد زور آزمایی دولت و دلالان باشیم، سودجویانی قصد ماهیگیری از آبی را دارند که در اثر تصمیم گیری های نادرست گل آلود شده است

چراکه دولت فرایند توزیع برنج دربازار را در دست گرفته تا برنج وارداتی هم مثل برنج داخلی گران نشود! اما اینکه دولت بازرگانان را مجبور می کند که درمقابل ارایه فاکتور خرید و تعیین سود قانونی، ارز مرجع دریافت کنند باعث شده بازرگانان تمایلی به عرضه برنج در بازار رسمی را نداشته باشند و توزیع آن را به صورت غیررسمی ادامه دهند. از طرف دیگر تعیین نرخ پایین خرید برنج از شالیکاران داخلی، سبب شد که برنج کاران داخلی تمایلی به فروش محصول خود به دولت نداشته باشند و فروش محصول شالی های خود را به دلالان ترجیح دهند. و در این میان همین دلالان برنج داخلی را یکجا خریداری کرده و در انبار ها نگهداری می کنند .

برنج

انجمن برنج ایران هم بارها اعلام کرده است که نیازمصرف برنج در کشور هر سال به طور میانگین، 2 میلیون و 900 هزار تُن است. از این مقدار، 2 میلیون و 400 هزار تن در داخل تولید می‌شود و نزدیک به 700 هزار تن نیز از خارج وارد می‌گردد. به گفته‌ی این انجمن از اول سال 91 تاکنون 3 میلیون و یک صد هزار تن برنج خریداری شده است؛ یعنی 200 هزار تن نیز بیشتر از مصرف کشور برنج داریم. ازطرف دیگر، سازمان گمرک ایران اعلام کرده از ابتدای سال 91 تا الان نزدیک به 700 هزار تن برنج خارجی وارد کشور شده است. با این اوصاف پس چرا برنج، کمیاب شده است؟

برخی اظهار می دارند شاید اگر دولت ازهمان ابتدا، خودش مستقیم به واردات برنج می‌پرداخت این مشکلات به وجود نمی‌آمد تا که اگر چند بازرگان نخواستند به دولت فاکتور ارایه کنند این چنین عنان بازار از دست دولت خارج نمی شد و یا اگر نرخ خرید برنج داخلی به صورتی تعیین می شد که هزینه های تولید کشاورزان را پاسخگو بود و قیمت گذاری منصفانه انجام می گرفت حالا شاهد احتکار برنج داخلی توسط دلالان نبودیم.

حال که اکثر برنج تولید داخل در دست دلالان است و با توجه به نزدیک بودن بازار داغ سال نو به نظر می رسد که شاهد زور آزمایی دولت و دلالان باشیم، سودجویانی قصد ماهیگیری از آبی را دارند که در اثر تصمیم گیری های نادرست گل آلود شده است.

بخش اقتصاد تبیان

منبع: افکار نیوز