تبیان، دستیار زندگی
پوست در اثر عوامل مختلفی دچار سوختگی می شود؛ مثل آتش، نور خورشید، مواد شیمیایی سوزاننده، برق، فلزات داغ، مایعات داغ و بخار آب داغ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 نکته درباره تاول سوختگی


پوست در اثر عوامل مختلفی دچار سوختگی می شود؛ مثل آتش، نور خورشید، مواد شیمیایی سوزاننده، برق، فلزات داغ، مایعات داغ و بخار آب داغ. بعد از سوختگی، پوست دچار تاول می شود. این تاول‌ها نیاز به مراقبت دارند تا عفونت نکنند و مشکلات بیشتری برای فرد به وجود نیاورند.


تاول پوست

در این مطلب 8 نکته درباره مراقبت از تاول های سوختگی را برای شما می گوییم.

1- تعیین میزان و درجه سوختگی از نکات اولیه ای است که باید هنگام مواجهه با سوختگی، آن را در نظر گرفت.

سوختگی درجه اول، سوختگی است که فقط سطح پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و تنها به بافت سطحی پوست آسیب می زند. سوختگی درجه دوم، کمی عمیق تر بوده و وارد بخش عمقی پوست می شود و در نتیجه منجر به بروز تاول و درد و قرمزی می شود.

سوختگی درجه سوم بسیار عمیق است و می تواند منجر به سیاه شدن پوست فرد (قانقاریا) شود.

2- بلافاصله پس از سوختگی، باید آن منطقه از پوست را زیر آب سرد بگیرید یا از کمپرس سرد (مثل کیسه حاوی یخ) برای کاهش ورم آن منطقه از پوست استفاده کنید.

توجه داشته باشید که استفاده مستقیم از یخ هرگز پیشنهاد نمی شود، زیرا یخ به پوست سوخته می چسبد و جدا کردن آن منجر به بدتر شدن ناحیه آسیب دیده خواهد شد .

تاول ناشی از سوختگی بهتر است با پانسمان پوشیده شود، زیرا اغلب افراد وسوسه می شوند که آن را دستکاری کنند و یا حتی ممکن است حین کارکردن فشاری به آن وارد شود و منجر به ترکیدن تاول ها شود

3- استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک برای کاهش عفونت احتمالی منطقه سوخته توصیه می شود. استفاده از این پمادها بهتر است با تجویز پزشک باشد. پس از مالیدن پماد در منطقه آسیب دیده، از گاز استریل برای محافظت هر چه بیشتر آن باید استفاده کرد .

4- با پزشک خود تماس بگیرید و اگر درد زیادی در آن منطقه احساس می کنید را برای او بازگو کنید تا به صلاحدید پزشک خود، داروی مخصوص برای شما تجویز گردد.

5- هرگز از مسکن هایی مانند استامینوفن و یا بروفن برای کاهش درد ناشی از سوختگی در کودکان نباید استفاده کرد، زیرا مصرف آن در کودکان، خطر ابتلا به سندرم رای (Reys syndrome) را در آنها افزایش می دهد.

بستن محل سوختگی پوست با گاز استریل

6- اگر بعد از سوختگی، تاول پوستی ایجاد شد، هرگز آن را دستکاری نکنید و از ترکاندن آن اجتناب کنید، زیرا ترکاندن تاول ها سبب تراوش مایع زیر تاول به سایر مناطق پوست شده و احتمال بروز عفونت و ایجاد تاول در مناطق اطراف را افزایش می دهد.

تاول ناشی از سوختگی بهتر است با پانسمان پوشیده شود، زیرا اغلب افراد وسوسه می شوند که آن را دستکاری کنند و یا حتی ممکن است حین کارکردن فشاری به آن وارد شود و منجر به ترکیدن تاول ها شود.

7- اگر تاول سوختگی بسیار گسترده شد و با راه های گفته شده، بهبودی حاصل نشد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

8- اگر نشانه هایی از ترشح چرک و عفونت به دیگر نقاط پوست مشاهده کردید و یا درد آن منطقه زیاد شد و یا رنگ تاول ها تغییر کرد (معمولا به رنگ سبز در می آید)، باید این احتمال را بدهید که عفونت آن زیاد شده و باید فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

موقع سوختگی چه باید کرد؟

روی محل سوختگی خمیردندان نمالید

چگونه با سوختگی مقابله کنیم؟

چند نوع سوختگی داریم؟

چطور تاول پوستی را درمان کنیم؟

سوختگی و تماس با مواد شیمیایی و سوزاننده

سوختگی با آب جوش و مواد شیمیایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.