تبیان، دستیار زندگی
مقرر بود، هجدهمین پارلمان اسرائیل تا اكتبر ۲۰۱۳ به کار خود ادامه دهد، اما اختلافات بین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و نمایندگان پارلمان باعث شد، عمر این دوره از پارلمان حدود یك‌سال كمتر تمام شود و نمایندگان ۱۶ اكتبر 2012 رأی به انحلال پارلمان دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخابات سراسری در رژیم صهیونیست


مقرر بود، هجدهمین پارلمان اسرائیل تا اكتبر 2013 به کار خود ادامه دهد، اما اختلافات بین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و نمایندگان پارلمان باعث شد، عمر این دوره از پارلمان حدود یك‌سال كمتر تمام شود و نمایندگان 16 اكتبر 2012 رأی به انحلال پارلمان دهند.
انتخابات اسرائیل

این رأی بعد از بحث و جدل‌هایی گرفته شد كه از ماه‌ها قبل مطرح شده بود و در طول این مدت نیز انحلال پارلمان به عنوان یكی از گزینه‌های پیش‌رو مطرح بود. در ماه می گذشته بود كه نتانیاهو انتخابات پارلمانی زودهنگام را مطرح كرد و علاوه بر این، پاییز را به عنوان تاریخ زمان برگزاری این انتخابات اعلام كرده بود. توافق با حزب مخالف كادیما موجب شد تا نتانیاهو از این موضع خود عقب‌نشینی كند اما ادامه اختلافات در درون كابینه اسرائیل از یك‌سو و اختلافات كابینه با نمایندگان پارلمان از سوی دیگر باعث شد تا در نهایت، كنست با رأی به انحلال خود، راه را برای انتخابات زودهنگام و تشكیل كابینه جدید باز كند.

سه شنبه این هفته برابر با 22 ژانویه 2013 بیش از 5.5 میلیون رای ‌دهنده یهودی ساکن سرزمین‌های اشغالی [اسرائیل] و دارای تابعیت اسرائیلی پای بیش از ده‌ها هزار صندوق رای حضور می‌یابند تا 120 عضو کنست (پارلمان) این رژیم را انتخاب کنند.

این انتخابات را باید نوزدهمین دوره انتخابات سراسری اسرائیل از زمان شکل‌‌گیری این رژیم برشمرد. این انتخابات با رای مستقیم و سیستم نمایندگی نسبی – سراسری برگزار می‌شود رای‌ دهندگان نظامی و غیرنظامی اسرائیلی آرا خود را به صندوق‌های رای خواهند ریخت.

کابینه رژیم صهیونیستی روز برگزاری انتخابات را روز تعطیل رسمی اعلام کرده است تا به این ترتیب رای دهندگان فرصت ریختن آرا خود در صندوق‌های رای را داشته باشند.

این انتخابات را باید نوزدهمین دوره انتخابات سراسری اسرائیل از زمان شکل‌‌گیری این رژیم برشمرد. این انتخابات با رای مستقیم و سیستم نمایندگی نسبی – سراسری برگزار می‌شود رای‌ دهندگان نظامی و غیرنظامی اسرائیلی آرا خود را به صندوق‌های رای خواهند ریخت

براساس قانون انتخابات اسرائیل هر اسرائیلی که سن 18 سال را داشته باشد ، می‌تواند در این انتخابات شرکت کند. انتخابات طی یک روز برگزار می‌‌شود و مراکز اخذ رای روز انتخابات راس ساعت 7 صبح در‌ب‌های خود را به روی رای‌ دهندگان می‌گشایند و در ساعت 22 درب‌های حوزه‌ها بسته خواهد شد.

براساس قانون انتخاباتی اسرائیل، هر رای دهنده رای خود را به صورت شخصی و مخفیانه و با ارائه یکی از مستندات اثبات کننده هویت خود مانند کارت شناسایی یا گذرنامه یا مجوز معتبر اقامت در اسرائیل، در صندوق خواهند انداخت.

شماری از احزاب اسرائیلی شرکت کننده در انتخابات پیش از ارائه فهرست نهایی خود برای شرکت در انتخابات سراسری، انتخاباتی مقدماتی را در داخل حزب خود برگزار می‌کنند تا نمایندگانی که بیشترین آرا در حزب را به دست آورده باشند، به فهرست نهایی حزب راه یابند. بالطبع اعضایی می‌توانند در انتخابات داخلی احزاب شرکت کنند که حداقل 21 سال داشته باشند.

انتخابات اسرائیل

در این انتخابات که در آن رای دهندگان به فهرست حزبی و نه یک فرد خاص رای می‌دهند، هر حزب فهرستی از نامزدهای خود را ارائه می‌دهد که متشکل از چندین نامزد است. همچنین یک فهرست می‌تواند متشکل از ائتلاف چندین حزب باشد.

احزاب به شرطی می‌توانند در انتخابات سراسری اسرائیل شرکت کنند که موجودیت رژیم صهیونیستی به عنوان موجودیتی برای ملت یهودی و همچنین ماهیت و ساختار دمکراتیک رژیم را به رسمیت بشناسند.

پس از پایان انتخابات کار شمارش آرا آغاز خواهد شد تا طی آن هر فهرست انتخاباتی متناسب با آرایی که به دست آورده است بر شماری از کرسی‌های کنست دست یابد.

برای اینکه هر فهرست انتخاباتی بر یک کرسی در کنست دست یابد، باید که دست‌کم 2 درصد آرا را از آن خود کند که به اصطلاح به آن «نسبت قاطع» می‌گویند و هدف از این اقدام ممانعت از ورود جریان‌ها و جناح‌های سیاسی کوچک و خرده به کنست است که گفته می‌شود، موجب عدم ثبات سیاسی در کنست هستند.

قانون انتخابات پارلمانی اسرائیل اجازه ائتلاف فهرست‌های انتخاباتی را هم می‌دهد. به این ترتیب که دو فهرست انتخاباتی برای به دست آوردن کرسی‌های بیشتر در پارلمان با یکدیگر ائتلاف کنند. اما براساس قانون انتخابات اسرائیل این ائتلاف باید به صورت رسمی پیش از انتخابات صورت گرفته و به اطلاع عموم رسیده باشد.

پس از اعلام نتایج انتخابات کنست، رئیس رژیم صهیونیستی از رهبر حزبی که بیشترین آرا و بالطبع کرسی‌ها را در انتخابات به دست آورده است، می‌خواهد تا رایزنی‌های خود را با احزاب دیگر برای تشکیل کابینه ائتلافی آغاز کند.

در اسرائیل که تاکنون در آن قانونی تحت عنوان قانون اساسی به چشم نمی‌خورد، انتخابات کنست به طور معمول هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، اما کنست این اجازه را دارد تا با نظر اکثریت آرا خود را منحل کند و برگزاری انتخابات پارلمانی زود هنگام را اعلام کند.

نكته مهم در این جبهه آن است كه نتوانسته‌اند در میان خود وفاقی برای تشكیل یك ائتلاف رقیب در برابر ائتلاف لیكود- اسرائیل خانه ما ایجاد كنند. این موضوع باعث شده تا تشدد و اختلاف در جبهه مقابل نتانیاهو حاكم شود و اگر مخالفان وی به سرعت راهی برای حل این مشكل پیدا نكنند، شكست آنان در انتخابات محتمل خواهد بود

همچنین نخست وزیر کابینه رژیم صهیونیستی می‌تواند، توصیه‌های خود در خصوص برگزاری انتخابات زود هنگام و پیش از موعد را به رئیس رژیم صهیونیستی ارائه دهد که در صورت کسب موافقت رئیس رژیم صهیونیستی،‌ وی در این خصوص فرمانی مبنی بر برگزاری انتخابات زود هنگام و پیش از موعد را صادر می‌کند. اما در عین حال کنست می‌تواند با این اقدام رئیس رژیم اسرائیل مخالفت کند.

از حیث جبهه بندی سیاسی، می‌توان در یك نگاه كلی گفت كه جبهه‌بندی سیاسی احزاب شرکت‌کننده در انتخابات اسرائیل بین دو گرایش عمده در نوسان است، در یك سو احزاب افراطی قرار دارند و در سوی دیگر احزاب لیبرال و چپ.

حزب "لیكود" اصلی‌ترین حزب در جبهه افراطی است كه ائتلاف آن با حزب لیبرمن به نام "اسرائیل خانه ما" اصلی‌ترین جبهه را در میان احزاب افراطی تشكیل داده و از نظرسنجی‌ها چنین برمی‌آید كه بتواند 38 كرسی از 120 كرسی را به دست آورد. هرچند كه حزب "كادیما" برخلاف انتخابات قبل در ضعف كامل قرار گرفتهآ اما سه حزب "كار"، "یش عتید" (آینده‌ وجود دارد) و "هتنوعا" از احزاب عمده‌ای هستند كه جبهه مقابل افراطی‌ها را تشكیل داده‌اند.

البته نکته مهمی که باید به آن اشاره داشت، این است که احزاب در اسرائیل به شکل صوری و نه آنگونه که در احزاب دیگر کشورها قابل برداشت و عیان است، در طیف‌های راست و چپ و میانه و تندرو و مذهبی قرار می‌گیرند.

انتخابات اسرائیل

چون نگاهی به دیدگاه‌، مواضع و سیاست‌های تمام این احزاب در قبال قضایا و مسائلی چون ایران، اعراب، فلسطینیان، قدس اشغالی، قضیه فلسطینی، آوارگان فلسطینی،‌ مهاجرت یهود و بسیاری قضایای ریشه‌ای و اساسی نشان می‌دهد که هیچ یک از این احزاب اختلاف یا تفاوتی با یکدیگر ندارند، به همین دلیل است که گفته می‌شود،‌ این جناح‌بندی‌ها و طیف‌بندی‌ها صوری است و القا کننده مضمون یا مفهوم خاصی نیست.

نكته مهم در این جبهه آن است كه نتوانسته‌اند در میان خود وفاقی برای تشكیل یك ائتلاف رقیب در برابر ائتلاف لیكود- اسرائیل خانه ما ایجاد كنند. این موضوع باعث شده تا تشدد و اختلاف در جبهه مقابل نتانیاهو حاكم شود و اگر مخالفان وی به سرعت راهی برای حل این مشكل پیدا نكنند، شكست آنان در انتخابات محتمل خواهد بود.

عامل دیگر تعیین‌كننده در این انتخابات مشكلات اقتصادی در اسرائیل است كه نتانیاهو با مانور امنیتی خود سعی دارد تا افكار عمومی را از توجه به این مشكلات دور كند. اصرار نتانیاهو بر ساخت شهرك‌های جدید در كرانه باختری در جهت این سیاست صورت می‌گیرد، چون او می‌داند در قبال مشكلات اقتصادی آسیب‌پذیر است و تنها با پروپاگاندای تبلیغاتی است كه می‌تواند بر این مشكلات سرپوش بگذارد.

در هر صورت، آرایش سیاسی بعد از انحلال كنست در چنان تغییر و تحولی بوده كه می‌توان تغییرات دیگری را نیز انتظار داشت و نتانیاهو نیز برای جلوگیری از تقویت مخالفان خود سعی می‌كند با جنجال‌های تبلیغاتی بر سر مسائل امنیتی همچنان بر مشكلات داخل اسرائیل سرپوش بگذارد تا آنكه موفقیت ائتلاف خود را در انتخابات تضمین كند.

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان