تبیان، دستیار زندگی
عاطفه مطلقاً اهل ریاکاری نیست و کاملاً برخورد احساسی و صادقانه با رویدادهای پیرامونش دارد. او با تمام مخالفت‌های اطرافیان با فتاح ازدواج کرده و رابطه احساسی نزدیک و صادقانه‌ای با هم دارند. احساس فتاح هم با تمام دغل‌کاری‌ها و طماع بودنش نسبت به عاطفه این گ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فن بیان عاطفه

الهام پاوه نژاد از «عاطفه» مجموعه یلدا گفت


عاطفه مطلقاً اهل ریاکاری نیست و کاملاً برخورد احساسی و صادقانه با رویدادهای پیرامونش دارد. او با تمام مخالفت‌های اطرافیان با فتاح ازدواج کرده و رابطه احساسی نزدیک و صادقانه‌ای با هم دارند. احساس فتاح هم با تمام دغل‌کاری‌ها و طماع بودنش نسبت به عاطفه این گونه است. برای همین عاطفه در هیچ لحظه‌ای پشت او را خالی نمی‌کند مگر زمانی که به اعتقاداتش خدشه وارد می‌شود.

سریال  یلدا

تئاتر و حضور روی صحنه بازیگر را می‌سازد در واقع به نوعی توانایی‌های او را زیاد می‌کند. از طرفی بازیگری که تئاتر کار می‌کند حتماً روی صحنه هم موفق عمل می‌کند یا حداقل ضریب خطای کمتری دارد. الهام پاوه‌نژاد شاید نامش با شخصیت مریم نوعروس سریال همسران گره خورده باشد اما تئاتر او را به بازیگری تبدیل کرده که زمانی که بازی می‌کند می‌توانید همه تلاشش را برای نقش ببینید. دختر کوچک خانواده زاهدی یا همان عاطفه در سریال یلدا مخاطب را با خود همراه می‌کند. با این بازیگر به بهانه یلدا به گفت‌و‌گو نشستیم.

شخصیت عاطفه در سریال یلدا دارای دوگانگی جالبی است. مثلاً این‌که علی رغم مهربانی‌هایی که چندان هم از سر ریاکاری نیست اما با همسرش در مقابله با خانواده‌اش همراهی می‌کند. در هر حال آنچه از عاطفه دیدیم ریاکاری مطلق نبوده و شاید حتی کمی از خواهر و برادرانش عاطفی‌تر هم باشد؟

دقیقاً همین طور است. عاطفه مطلقاً اهل ریاکاری نیست و کاملاً برخورد احساسی و صادقانه با رویدادهای پیرامونش دارد. او با تمام مخالفت‌های اطرافیان با فتاح ازدواج کرده و رابطه احساسی نزدیک و صادقانه‌ای با هم دارند. احساس فتاح هم با تمام دغل‌کاری‌ها و طماع بودنش نسبت به عاطفه این گونه است. برای همین عاطفه در هیچ لحظه‌ای پشت او را خالی نمی‌کند مگر زمانی که به اعتقاداتش خدشه وارد می‌شود.

شما بازیگر تئاتر هستید و بخشی از توانایی‌تان در ایفای این نقش به تئاتر برمی‌گردد خصوصاً درباره سکانس درگیری با برادرش علی یا عزاداری برای پدرش. نگاه‌تان نسبت به این موضوع چیست. بازیگران تئاتر را چقدر در عرصه تصویر موفق می‌دانید؟

این لطف شماست. اما واقعیت همین هست که می‌بینید بازیگران تئاتر در عرصه تصویر بسیار موفق عمل کرده و می‌کنند. تئاتر صحنه یکه تازی و پخته شدن بازیگر است و طبیعی است که با تکامل بیشتری بازیگرانش جلوی دوربین حاضر می‌شوند. تجربه تداوم حس در صحنه بشدت به کمک بازیگر برای ارائه سکانس‌های این چنینی می‌آید تا بتواند با توجه به تقطیع‌های متعدد و حتی گرفتن یک صحنه در دو یا چند روز جریان احساسی نقش را حفظ کرده و از دست ندهد.

الهام پاوه‌نژاد شاید نامش با شخصیت مریم نوعروس سریال همسران گره خورده باشد اما تئاتر او را به بازیگری تبدیل کرده که زمانی که بازی می‌کند می‌توانید همه تلاشش را برای نقش ببینید. دختر کوچک خانواده زاهدی یا همان عاطفه در سریال یلدا مخاطب را با خود همراه می‌کند.

نقش مقابل‌تان در سریال آقای آذرنگ هم سابقه تئاتری خوبی دارند. فکر می‌کنم در این سریال تجربه متفاوتی داشتید مثلاً همبازی شدن با یک همکار تئاتری، آن هم در کاری که نام آقای داوود میرباقری را به همراه دارد؟

من و آقای آذرنگ تقریباً سه سال پیش تجربه همکاری در یک اثر صحنه‌ای داشتیم که بسیار تجربه خوب و موفقی بود. نمایش اهل قبور کار حسین کیانی. قطعاً این آشنایی و شناخت ما از همدیگر بسیار مۆثر بود و در این کار یاریمان کرد.

در این سریال عاطفه را یک مادر امروزی نمی‌بینیم مثلاً در سکانسی که رابطه دخترش را با پسردایی مطرح می‌کند. آنجا یلدا دیالوگی دارد که می‌گوید همین حرف‌ها را می‌زنید که آدم راستش را به شما نمی‌گوید. فکر می‌کنید این امروزی نبودن عاطفه و چنین رابطه‌ای با دختر جوانش چقدر توانست بخشی از مشکلات این قشر را در این زمینه مطرح کند؟

مسئله عدم درک بین دو نسل در این سریال به کرات تکرار و گفته می‌شود. این مشکل در خانواده علی بین صادق و مادرش هم وجود دارد. واقعیت این است که والدین باید خود را از هر لحاظ با فرزندان‌شان به روز داشته باشند تا بتوانند ارتباط سالم و دوستانه‌ای با آنها برقرار کنند.

به نظرم صدای رسای شما هم در ایفای این نقش کمک کرد. نظرتان چیست؟

ممنونم از این نگاهتان. بیان به اعتقاد من یکی از مهم‌ترین اسباب و تکنیک‌های بازیگری است و من در این سال‌ها چه در کار و چه در تدریس بسیار بر آن تأکید داشته‌ام.

سریال  یلدا

درباره لهجه عاطفه بگویید. این‌که چه کمک‌هایی در این زمینه گرفته اید؟

تنها کمک من در این زمینه خود آقای داوود میرباقری بودند که تک تک جملات را با گویش برای من اصلاح و با من تمرین می‌کردند. چون میزان لهجه عاطفه باید بسیار سبک و فقط آهنگین می‌بود. البته بودن در فضای شهر مورد نظر خیلی در سرعت کسب آهنگ کمک می‌کند.

خودتان هم برای نقش طراحی داشته‌اید یا این‌که براساس فیلمنامه پیش رفتید؟

خوب طراحی من بر اساس فیلمنامه ارائه شده بود. در زمینه اجرا راجع به روند و نوع چگونگی لحظه‌ها و احساس‌های عاطفه که خیلی متنوع و پرانرژی بودند با آقای میرباقری صحبت و تمرین می‌کردیم.

از این سریال که بگذریم، می‌دانم که شما در زمینه کارگردانی هم تحصیلاتی داشته‌اید اما کارگردانی نکرده‌اید. چرا و آیا به فکر کارگردانی هستید؟

خوب این را بگذارید به حساب کمبود سالن و سیاست‌های مدیریتی! من از اردیبهشت 90 درخواست سالن برای اجرا به تئاترشهر ارائه دادم اما بالاخره بهار امسال به من اعلام شد که بازیگران حرفه‌ای در اولویت کارگردانی نیستند! به هر شکل من فعلاً درخواستم را به فرهنگسرای نیاوران داده‌ام و آنها قول‌های اولیه همکاری را داده‌اند تا ببینم بالاخره سال آینده قسمت خواهد شد یا خیر!

از کارهای جدیدتان چه خبر؟

در حال استراحت و مطالعه و بررسی روی پیشنهادات جدید هستم. هنوز به قطعیت نرسیده‌ام.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:روزنامه ایران