تبیان، دستیار زندگی
دیدن و تجربه کردن لذت بخش است. تجربه کردن یکی از روش هایی است که هر شخصی می تواند، به کمک آن بر دانش خود از محیط پیرامونش اضافه کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی های شهر چالدران
شهر چالدران

دیدن و تجربه کردن لذت بخش است.تجربه کردن یکی از روش هایی است که هر شخصی می تواند، به کمک آن بر دانش خود از محیط پیرامونش اضافه کند .

سفر یکی از راه هایی است که می توان در آن تجربه های زیادی به دست آورد؛ و تابستان فرصت خوبی برای کسب تجربه است و البته ثبت کردن این تجربه ها شاید مهم تر باشد، چرا که با ثبت تجربه می توان آن را به دیگران منتقل کرد و لذتش را نیز با دیگران سهیم شد.

تجربه ی دیدن منطقه ای برای اولین بار، هر کسی را به وجد می آورد.

چالدران منطقه ای است که آن را برای اولین بار در این تابستان تجربه کردم و می خواهم لذت این تجربه را با شما تقسیم کنم.

شهرستان چالدران در شمال غربی استان آذربایجان غربی واقع است. می توانید آن را بر روی نقشه در گوش چپ گربه ی ایران پیدا کنید. زبان رایج در این شهرستان ترکی آذربایجانی است؛ شهر چالدران، میان دشتی در منطقه ی کوهستانی شکل گرفته است و با آب و هوای خنکی که دارد، آن را به منطقه ای ییلاقی تبدیل کرده است که ایلات و عشایر در نوارهای مرزی ایران و ترکیه از مراتع غنی آن استفاده می کنند، بر همین اساس بیشتر مردم به کشاورزی و دامپروری مشغولند.

چالدران به دلیل داشتن هوای سرد در فصل زمستان و خنک در فصل گرما، یکی از مناطق گردشگری استان می‌باشد. مرداب‌ها و تالاب‌های متنوع، از جلوه‌های طبیعی این شهرستان است.

سد بارون که به نام سد ماکو شناخته می‌شود در 20 کیلومتری مرکز شهرستان واقع شده‌است. استفاده از ذخایر آب زیرزمینی که در سالهای اخیر آغاز شده از عوامل پیشرفت کشاورزی منطقه بوده‌است.

از مکان های تاریخی و باستانی این شهر می توانیم به قره کلیسا که به کلیسای تادئوس مقدس یا کلیسای طاطاووس نیز مشهور است، از مهم ترین کلیساهای ارامنه است که در استان آذربایجان غربی واقع است. از کلیسای زر زر و مقبره ی سید صدرالدین نیز می توان اشاره کرد. دیگر این که در زمان صفویان جنگی در این شهر اتفاق افتاده که در حافظه ی تاریخی همه ی ما ثبت شده است و آن نبرد بین عثمانی ها و ایرانی هاست که متأسفانه ما در این نبرد شکست خوردیم. جنگ چالدران در 31 مرداد 893 هجری خورشیدی میان سپاه قزلباش ایران به فرماندهی شاه اسماعیل یکم صفوی با ارتش عثمانی به فرماندهی سلطان سلیم یکم رخ داد.

بقایای این جنگ در شهرستان، به صورت مزار شهدای جنگ و چندین مجسمه در محل جنگ و داخل شهر موجود می‌باشد.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:هدهد،ویکیپدیا

مطالب مرتبط:

ارتودنسی چیست؟

شب یلدا یا شب چله چه شبی است؟

معنی اسمت رو میدونی؟

آیا می‌دانید؟

گنبد علویان را می‌شناسید؟

میدونی آش شله‌قلمکار از کجا اومده...؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.