تبیان، دستیار زندگی
گاهی پیش می‌آید که همه‌ی ما دلی از عزا در میاوریم و خواسته یا ناخواسته پرخوری می‌کنیم. در این مواقع بعضی از کارها را نباید انجام دهید مهم‌ترین آن‌ها این است که روی ترازو نروید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 کاری که نباید بعد از پرخوری انجام دهید


گاهی پیش می‌آید که همه‌ی ما دلی از عزا در میاوریم و خواسته یا ناخواسته پرخوری می‌کنیم. در این مواقع بعضی از کارها را نباید انجام دهید مهم‌ترین آن‌ها این است که روی ترازو نروید.

پرخوری

به مهمانی رفته‌اید، دور هم جمع شده‌اید و یا در هر وضعیت دیگری کمی تا نیمه‌ای پُرخوری کرده‌اید. حالا دچار عذاب وجدان شده‌اید. مدام خودتان را سرزنش می‌کنید که چرا بیشتر از حد معمول غذا خورده‌اید و حالا دنبال راهی می‌گردید که این پرخوری را جبران کنید.

اول از همه یادتان باشد گاهی پیش می‌آید که همه‌ی ما دلی از عزا در میاوریم و خواسته یا ناخواسته بیش از حد معمول غذا می‌خوریم. برای همین لازم نیست خودتان را عذاب دهید. به ویژه این که بعضی از کارها را نباید انجام دهید مهم‌ترین آن‌ها این است که روی ترازو نروید. در این صورت عصبانیتتان چند برابر می‌شود. توصیه می‌کنیم این 5 اشتباه را بعد از شکستن رژیم و پرخوری انجام ندهید.

اشتباه اول: خودتان را وزن می‌کنید

حتماً شما هم می‌دانید که وزن همه‌ی ما هر روز تغییر می‌کند و همیشه ثابت نیست. از این گذشته گاهی وقت‌ها احتباس آب یعنی جمع شدن آب در بافت‌های بدن می‌تواند تا یک کیلو وزن ما را بیشتر نشان دهد. در نتیجه زمانی که برای شام زیاده‌روی می‌کنید و به خصوص غذاهای شور میل می‌کنید کاملاً طبیعی است که فردای آن روز وزنتان بیشتر شده باشد. از استرس و عذاب وجدان بیهوده بپرهیزید و اگر روی وزنتان خیلی حساسید اصلاً دور و بر ترازو نروید. بهتر است 48 ساعت صبر کنید تا اضافه وزن ناشی از پرخوری و احتباس آب از بین برود و بعد خودتان را وزن کنید. اگر بلافاصله بعد از پرخوری خودتان را وزن کنید بدون شک عقربه‌ها بیش از آنچه شما انتظار دارید جلو خواهند رفت و شما را عصبی خواهند کرد.

اشتباه شماره‌ی دو: از خیر صبحانه می‌گذرید

شام را به اصطلاح تا خرخره خورده‌اید و حتی زمانی که از خواب بیدار می‌شوید اشتهای چندانی ندارید. اما باز هم از وعده‌ی صبحانه صرف‌نظر نکنید. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که این وعده نقش زیادی در تنظیم وزن ایفا می‌کند.

افرادی که فقط چهار ساعت در شب می‌خوابند بیشتر به سراغ مصرف مواد غذایی نامناسب و فست‌فودهایی مانند پیتزا، کیک و شیرینی‌جات و هله‌هوله‌ها می‌روند.

اما افرادی که هشت ساعت می‌خوابند از این دردسر دور می‌مانند

محققان معتقدند افرادی که صبحانه میل می‌کنند خوش اندام‌تر و سالم‌تر از افرادی هستند که از خیر این وعده می‌گذرند. لازم نیست زیاده‌روی کنید. یک واحد میوه، هویج، یک برش نان و کمی کره‌ی بادام زمینی یا نان و پنیر کافی است.

اشتباه شماره‌ی سه: خودتان را به باشگاه می‌رسانید

اگر به تناسب اندامتان اهمیت زیادی می‌دهید و حتی نمی‌توانید یک وعده پرخوری و کالری زیاد را تحمل کنید حواستان باشد بعد از پرخوری انجام ورزش‌های سنگین به نفعتان نیست. از انجام ورزش‌های پرتحرک مانند زومبا Zumba و یا انجام حرکات مربوط به شکم خودداری کنید. توجه داشته باشید که با انجام حرکات سنگین و شدید امکان دارد به سلامتیتان آسیب برسانید. با این حال منظورمان این هم نیست که تنبلی به خرج دهید. اگر آن قدر خورده‌اید که نفستان در نمی‌آید دراز نکشید و نخوابید. بهترین راه این است که برای هضم غذایتان پیاده روی کنید.

اشتباه شماره‌ی چهار: به خوابتان اهمیت نمی‌دهید

نتایج پژوهشی که اخیراً در دانشگاه کلمبیا انجام شده نشان می‌دهد افرادی که فقط چهار ساعت در شب می‌خوابند بیشتر به سراغ مصرف مواد غذایی نامناسب و فست‌فودهایی مانند پیتزا، کیک و شیرینی‌جات و هله‌هوله‌ها می‌روند. اما افرادی که هشت ساعت می‌خوابند از این دردسر دور می‌مانند. دلیلش هم این است زمانی که کمتر می‌خوابید مغز برای رفع خستگی خود به دنبال جذب کربوهیدرات‌های زود جذب می‌رود. در نتیجه به سمت شیرینی‌جات و غیره می‌روید. برای پیشگیری از پرخوری شب‌ها خوب و به اندازه یعنی حدود 8 ساعت بخوابید.

اشتباه شماره پنج: به خودتان می‌گویید دیگر لب به شیرینی نمی‌زنم

پرخوری کرده‌اید و عذاب وجدان گرفته‌اید. یا اینکه از پرخوری و چاقی می‌ترسید و پیش خودتان می‌گویید دیگر لب به گلوسیدها، سرخ کردنی‌ها یا شیرینی‌جات نمی‌زنم. شاید چند روز و حتی چند هفته روی حرفتان بمانید اما نتیجه‌ی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بهترین رژیم غذایی رژیمی است که گاهی شیرینی‌جات و هله‌هوله نیز در آن باشد. به جای اینکه خودتان را تنبیه کنید و به خودتان سخت بگیرید و یا تصمیم‌های غیر قابل اجرا بگیرید عادت‌های درست غذایی همیشگی‌تان را در پیش بگیرید. همیشه روی میوه و سبزیجات تازه حساب کنید و هیچ وقت خودتان را از خوردن مواد غذایی سالم محروم نکنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

9 علتی که بدن شما فکر می‌کند گرسنه است

4 باور رایج که رژیم غذایی شما را خراب می‌کند

شما به این 4 دلیل پرخوری می‌کنید

نقش هورمون‌ها در گرسنگی و سیری

غذاهایی که گرسنگی را مهار می‌کند

8 ماده‌ی غذایی برای کاهش اشتها

می‌خواهید اشتهای تان کم شود؟

کنترل اشتها

11 توصیه برای کاهش اشتها

کاهش اشتها با روغن زیتون

بهانه‌های پُرخوری

تفاوت کنترل اشتها در مردان و زنان

کاهش اشتها برای لاغر شدن

جویدن آدامس، اشتها را کاهش می‌دهد

بی اشتهایی و پرخوری عصبی، ریشه روحی دارد

لذت کمتر از غذا = چاقی بیشتر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.