تبیان، دستیار زندگی
همه ما در طول زندگیمان سفرهای متفاوتی را تجربه كرده‌ایم. گاه به سفری كوتاه و چند ساعته و گاه به سفری طولانی و چند روزه رفته‌ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه چمدانی بخریم؟


همه ما در طول زندگیمان سفرهای متفاوتی را تجربه كرده‌ایم. گاه به سفری كوتاه و چند ساعته و گاه به سفری طولانی و چند روزه رفته‌ایم. یكی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی كه بسیاری از گردشگران را چند ساعت و گاه چند روز قبل از سفر، درگیر می‌كند، آماده كردن وسایل و لوازم مورد نیاز است. معمولا هركدام از ما حداقل یكبار با سوال‌هایی در رابطه با بستن بار و بنه‌مان روبه‌رو بوده‌ایم.
چمدان

در این مطلب سعی می‌كنیم به مشكلات كلی بستن بار و بنه و راهكارهای متناسب با آن پرداخته شود.

نخستین گام، انتخاب مناسب‌ترین‌ها

بهتر است متناسب با نوع سفر خود، توشه راهتان را انتخاب كنید. گاه نوع سفر، طول مدت اقامت، نوع وسیله حمل و نقل، اهداف سفر و... ایجاب می‌كند شما از برداشتن چمدان صرف‌نظر كرده و به یك كوله‌پشتی یا یك ساك دستی بسنده كنید. گاه نیز این امكان را دارید كه چند چمدان بزرگ به همراه ببرید. آنچه اهمیت دارد، توجه به این نكته است كه چمدانتان را متناسب با سفرتان انتخاب كنید. پس پیش از انتخاب به این موارد دقت كنید:

ابعاد چمدان

چمدان‌ها را به طور معمول براساس تركیبی از ابعادشان (طول، عرض و ارتفاع) و میزان وزنی كه می‌توانند حمل كنند دسته‌بندی می‌كنند.

چمدان‌های سایز كوچك: این چمدان‌ها با حداكثر ابعاد داخلی 114 سانتی‌متر، وسیله قابل حمل و مناسبی محسوب می‌شود كه می‌توانید براحتی در كابین بالای‌سر خود در هواپیما آن را جا دهید. اما یادتان باشد كه در این چمدان‌های كوچك، حداكثر 11 كیلو بار می‌توان جا داد. به این دلیل برای سفری دو، سه روزه مناسب هستند.

چمدان‌های سایز استاندارد: به طور معمول از چمدان‌های استاندارد می‌توان در سفرهای پنج تا هفت روزه بهره برد. این چمدان‌ها با ابعاد حداكثری 157 سانتی متر، 22 كیلو بار را در خود جای می‌دهند.

چمدان‌های سایز بزرگ: اگر به سفری طولانی‌تر از یك هفته می‌روید و ترجیح می‌دهید تمام بار و بنه‌تان را در یك چمدان به همراه داشته باشید، از چمدان‌های بزرگ سایز كه 34 كیلو بار را براحتی در ابعاد 187 سانتی خود جای می‌دهند، استفاده كنید.

جنس چمدان

‌كیف‌های سامسونت: فضای زیادی ندارند اما وسیله‌ای مناسب برای سفرهای یكی دو روزه برای آقایان، خصوصا در سفرهای كاری به حساب می‌آیند. دارای دوامی عالی هستند؛ تنها كمی در برابر خراش مقاومت كم داشته و معمولا پس از دو، سه سفر تقریبا خراشیده می‌شود. اما می‌توانید اطمینان داشته باشید كه با خرید یك سامسونت مرغوب، تا حداقل 10 سال از خرید دوباره آن بی‌نیاز هستید. سامسونت‌ها معمولا گران هستند اما دوام آنها می‌تواند دلیل مناسبی برای خریدشان باشد.

چمدان‌های تیتانیومی: این نوع چمدان از نایلون سخت ساخته شده است. اغلب این چمدان‌ها یك زیپ خارجی گسترش دهنده فضا نیز دارند. داشتن دو دسته در بالا و كناره‌های همه چمدان‌های چرخدار امكان جابه‌جایی آنها را آسان كرده و تقریبا جزو حداقل استانداردشان به حساب می‌آید؛ نكته مهم در خصوص دسته‌ها توجه به میزان كیفیت آنهاست. باز و بسته كردن چمدان‌های تیتانیومی به دلیل جنس سخت بدنه، سخت و گاه عذاب‌آور است. اما همین ظاهر سخت به دلیل عرضه در رنگ‌های متنوع و براق و همچنین سهولت شست‌وشو، بسیار مورد توجه خانم‌ها قرار دارد. اگر هنگام خرید كیفیت زیپ‌ها و دسته‌ها مورد توجه قرار گیرد، به علت سختی بدنه‌شان، پنج و گاه در موارد بسیار باكیفیت تا 10 سال برایتان عمر می‌كند. به دلیل تنوع زیاد این نوع چمدان در بازار، قیمت آن بسته به مارك و كیفیتش متفاوت است.

چمدان‌های برزنتی: از انعطاف بیشتری نسبت به چمدان‌های تیتانیومی برخوردارند. باز و بسته كردنشان راحت است. لك نمی‌شوند و نیازی نیست مرتب رویشان دستمال كشید. تا چند سال متوالی نیز همراهیتان خواهند كرد. اما مراقب باشید؛ خیلی برای مكان‌های مرطوب، پرباران و برفی مناسب نیستند. سطح خارجی آنها نسبت به آب خیلی مقاومت ندارد و هرچقدر هم هزینه صرف خرید بهترین كیفیت این چمدان‌ها كنید، باز در آخر گرچه وسایلتان را به خوبی از گزند آب در امان می‌دارند، اما ظاهری زشت و خیس به خود می‌گیرند. البته باید بوی نامطبوع را نیز در چمدان‌های بی‌كیفیت به این ظاهر بهم ریخته اضافه كرد.

‌چمدان‌های چرمی: قصد دارید به سفری تجملی بروید؟ پس بدون هیچ پیش‌فرضی به سراغ چمدان‌های چرمی بروید. چمدان‌های چرمی در سفرهایی كه خیلی پرمخاطره نیستند و معمولا با وسایل نقلیه راحت‌تری چون هواپیما و گاه ماشین شخصی انجام می‌شوند، ایده‌آل هستند. این چمدان‌ها علاوه بر ظاهر زیبا و پرستیژی كه به مسافران می‌بخشند نقاط مثبت بسیاری چون دوام بالای ظاهر، سهولت باز و بسته كردن، مراقبت مناسب از وسایلی كه در خود جای می‌دهند و همچنین سهولت در شست‌وشو دارند. اما خرید این چمدان‌ها تجربه، دقت و پول زیادی طلب می‌كند. بسیار اتفاق افتاده كه افراد بدون تحقیق قبلی و تنها با گشتن در مراكز خرید بنابر حرف فروشنده چمدان چرمی را انتخابی كرده كه بعد از مدتی به دلیل نامرغوبی سطح آن پوسته پوسته و حتی با كوچك‌ترین تماسی پاره شده است. پس اگر تمایل به خرید چمدان چرمی دارید پیش از اقدام به خرید، خوب پیرامون آن تحقیق كنید و مارك‌های شناخته شده در این حوزه را بررسی كنید.

داشتن یك یا چند چمدان مناسب در خانه به نوعی یك سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است. چرا كه چمدانی مرغوب و متناسب علاوه بر آنكه از وسایل شما در طول سفر بخوبی مراقبت می‌كند، به میزان قابل توجهی از استرس‌های پیش از سفر كه بخش عمده‌ای از آن مربوط به بستن بار است، می‌كاهد

و توصیه‌هایی دیگر

اگر برای سفری مشخص، قصد خرید چمدان دارید، بسته به میزان جابه‌جایی و همچنین نوع وسیله نقلیه، چمدانتان را انتخاب كنید، معمولا چمدان‌های كوچك‌تر دو چرخ و یك ضامن دارند. اما اگر به سفری طولانی و پرمخاطره می‌روید كه طی آن چمدان‌تان باید مدت زمان زیادی روی چرخ‌هایش به دنبالتان بیاید، سعی كنید با صرف كمی هزینه بیشتر چمدان چهار چرخی بخرید تا هم آسیب كمتری به وسایلتان وارد شود و هم جابه‌جایی بار برایتان آسان‌تر گردد.

باتوجه به این‌كه در بیشتر سفرها، بویژه سفرهای هوایی محدودیت وزنی برای وسایل مسافران در نظر گرفته می‌شود، امروزه تهیه و ساخت چمدان‌هایی سبك وزن‌تر، كوچك‌تر ولی در عین حال جادارتر، از فاكتورهای اصلی رقابت در بازار چمدان محسوب می‌شود. پس هنگام خرید چمدان به وزن خالی آن نیز توجه كنید.

برخی سازندگان با زیباسازی ظاهر چمدان خصوصا با طراحی زیپ‌های متعدد بیرونی قصد فریفتن خریدار را دارند. چرا كه این زیپ‌های متعدد فاقد قفل هستند؛ درنتیجه امنیت زیادی ندارند. از طرف دیگر به میزان زیادی از فضای داخلی چمدان (كه امكان قفل كردنش هست) می‌كاهند. پس هنگام خرید به این نكته توجه داشته باشید كه یك چمدان با ظاهری ساده، بسیار كاراتر از چمدان‌های پرزرق و برق است.

داشتن یك یا چند چمدان مناسب در خانه به نوعی یك سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است. چرا كه چمدانی مرغوب و متناسب علاوه بر آنكه از وسایل شما در طول سفر بخوبی مراقبت می‌كند، به میزان قابل توجهی از استرس‌های پیش از سفر كه بخش عمده‌ای از آن مربوط به بستن بار است، می‌كاهد. پس سعی كنید در زمان فراغت و با آسودگی پیرامون خرید چمدان با خانواده به تحقیق و مشورت بپردازید.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: جام جم