تبیان، دستیار زندگی
به خداوند سوگند اگر مردم قدر و منزلت روز غدیر را...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضیلت روز غدیر در كلام امام رضا (ع)


کسانی که ولایت علی (ع) را پذیرفتند مانند آن‏هائی هستند که آدم را سجده کردند، و کسانی که ولایت علی را قبول نکردند مانند شیطان هستند.


حضرت رضا علیه‏السلام فرمود: هنگامی که روز قیامت برپا شود، چهار روز را زینت می‏دهند همانطور که عروس را آرایش، می‏کنند، گفته شد: این چهار روز کدام ایام هستند؟

فرمود: روز عید قربان، روز فطر، روز جمعه، و روز غدیر، اما روز غدیر در بین اضحی و فطر و روز جمعه مانند ماه در بین ستارگان است، و آن روزی است که ابراهیم علیه‏السلام از آتش نجات پیدا کرد و برای شکرگذاری آن روز را روزه گرفت.

روز عید غدیر همان روزی است که خداوند دین را کامل گردانید و حضرت رسول صلی الله علیه و آله علی علیه‏السلام را به عنوان خلافت و حکومت برای مردم برگزید، و فضیلت و وصایت او را آشکار کرد، و آن روز را روزه می‏گرفت.

روز غدیر را روز کمال می‏گویند، و روزی که شیاطین رانده می‏شوند، روزی که در آن اعمال شیعیان و دوستان آل محمد پذیرفته می‏گردد، و آن روزی است که در آن خداوند اعمال مخالفین را رد می‏کند و آن‏ها را ناچیز می‏شمارد.

روز عید غدیر روزی است که جبرئیل علیه‏السلام کرسی مخصوصی را که خداوند کرامت کرده در مقابل بیت المعمور قرار می‏دهد و بالای آن می‏رود، و فرشتگان پیرامون وی را فرامی‏گیرند، و بر محمد درود و تهنیت می‏فرستند و برای شیعیان علی و اولاد او علیهم‏السلام و دوستان آنها استغفار می‏کنند.

فضیلت روز غدیر در کلام امام(ع)

غدیر روزی است که خداوند کاتبان اعمال مردم را فرمان می‏دهد که از نوشتن اعمال دوستان اهل‏بیت و شیعیان آنها خودداری کنند، و به احترام محمد و علی از آنان درگذرند.

غدیر روزی است که خداوند آن را برای محمد و آل او مخصوص گردانیده و کسانی که در آن روز عبادت کنند و یا بر اهل و عیال خود انفاق نمایند و به دوستان خود نیکی کنند مورد لطف و احسان پروردگار قرار می‏گیرند، خداوند در آن روز سعی و کوشش شیعیان را تقدیر می‏کند و گناهان آنها را می‏آمرزد، و اعمال آنها را قبول می‏کند.

آن روزی است که اندوه‏ها در آن برطرف می‏شود و گناهان فرو می‏ریزد، و روزی است که در آن عطاها و بخششها داده می‏شود.

غدیر روزی است که در آن علم و فضیلت نشر می‏گردد، و روز مژده و بشارت و عید اکبر است، و در آن دعا مستجاب است.

غدیر روزی است که در آن باید جامه‏ی نیکو پوشید و لباسهای سیاه را از بدن دور کرد، و آن روزی است که غمها در آن زدوده می‏شود، و گناهان شیعیان امیرالمۆمنین علیه‏السلام آمرزیده می‏شود.

غدیر روزی است که در آن نسبت به کارهای خیر باید سبقت گرفت، و روزی است که در آن باید به محمد و آل محمد بسیار صلوات فرستاد.

غدیر روزی است که خداوند در آن روز دین اسلام را کامل کرد و آن را پسندید، و روز عید آل محمد علیهم‏السلام می‏باشد، و روز قبول اعمال و استراحت مۆمنین است، و روزی است که باید از خداوند درخواست‏های زیادی کرد، و با یکدیگر داد و ستد نمود.

روز غدیر روز دوستی و رسیدن به رحمت خداوند است.

غدیر روز پاکی و ترک گناهان بوده و روزی است که در آن باید خداوند را عبادت کرد و روزه‏داران را افطار داد، هر کسی در روز غدیر روزه‏دار مۆمنی را افطار دهد مانند این است که گروهی را افطار داده باشد.

غدیر روز تبریک و تهنیت است که گروهی را تبریک می‏گویند و هرگاه مۆمنی برادرش را ملاقات کند می‏گوید: الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمۆمنین و الائمة علیهم‏السلام».

روز غدیر باید در چهره‏های مردم تبسم کرد و با مۆمنین با روی گشاده گفتگو نمود، هر کس روز غدیر با برادران ایمانی خود با چهره خندان روبرو شود خداوند نیز روز قیامت با نظر رحمت به وی نگاه خواهد کرد، و هزار حاجت او را روا خواهد نمود، و برای او در بهشت قصری از لۆلۆ سفید خواهد ساخت، و چهره‏اش را نورانی می‏کند.

غدیر روز زینت است، هرکس روز غدیر خود را زینت کند خداوند گناهان او را می‏آمرزد، و فرشتگان را مبعوث می‏کند تا برای او حسنات بنویسند، و درجات او را بالا برند، و اگر در آن سال بمیرد شهید مرده است، و اگر زنده بماند خوشبخت می‏شود.

اگر در روز غدیر مۆمنی را اطعام کند مانند این است که همه پیامبران و صدیقان را اطعام کرده باشد، و اگر به زیارت برادر ایمانی خود رود، خداوند هفتاد نور در قبر او روشن می‏کند و گورش را وسعت می‏دهد روزی هفتاد هزار فرشته او را زیارت کرده و به بهشت مژده‏اش می‏دهند.

در روز غدیر خداوند ولایت را بر اهل آسمانها عرضه کرد و اهل آسمان هفتم در این امر پیشدستی کردند، و خداوند به وسیله عرش آن را زینت داد، سپس آسمان چهارم پذیرفت خداوند به وسیله بیت‏المعمور آن را زینت داد، پس از آن آسمان دنیا این امر را پذیرفت خداوند آن را به وسیله ستارگان زینت داد.

بعد از این ولایت را بر زمین عرضه داشت، مکه نخست منطقه‏ای بود که پذیرفت و خداوند به وسیله کعبه آن را بر دیگر مناطق برتری داد.

سپس مدینه پذیرفت و آن را به مصطفی محمد صلی الله علیه و آله برتری داد، بعد از آن کوفه قبول کرد و آن را به امیرالمۆمنین علیه‏السلام زینت داد.

بعد از آن بر کوه‏ها عرضه داشت نخست سه کوه از میان کوهها آن را قبول کردند: کوه عقیق، کوه فیروزه و کوه یاقوت از این جهت آن‏ها بهترین کوه شناخته شدند.

سپس کوه‏های دیگری قبول کردند که در آن‏ها معادن طلا و نقره پدید آمد، و هر کوهی که اقرار نکرد از معادن و منافع خالی ماند و چیزی در آن نروئید، سپس بر آبها عرضه شد، هر آبی که پذیرفت شیرین و گوارا شد، و هر آبی که قبول نکرد تلخ و بی‏مزه شد.

بعد از این بر گیاهان عرضه شد، هر گیاهی که قبول کرد شیرین و خوشمزه شد، و آن که نپذیرفت تلخ گردید، سپس بر پرندگان عرضه شد هر کدام از آنها که قبول کردند فصیح شدند، و هر کدام که نپذیرفتند گنگ گردیدند.

فضیلت روز غدیر در کلام امام(ع)

کسانی که ولایت علی (ع) را پذیرفتند مانند آن‏هائی هستند که آدم را سجده کردند، و کسانی که ولایت علی را قبول نکردند مانند شیطان هستند، و در این روز نازل شد: «الیوم أکملت لکم دینکم» خداوند همه پیامبران را در روزی مانند غدیر مبعوث فرمود.

حرمت غدیر در نزد خداوند همین بس که برای پیغمبر خود در این روز جانشین انتخاب کرد.

ابونصر بزنطی در یک حدیث مفصلی از حضرت رضا (ع) روایت می‏کند که آن جناب فرمود: ای فرزند ابونصر روز غدیر هر جا هستی خود را نزد قبر امیرالمۆمنین برسان.

خداوند متعال گناهان شصت ساله مۆمنین را در آن روز بیامرزد و دو چندان نفر را که در ماه رمضان و شب قدر و فطر بخشیده است در این روز می‏بخشد، اگر در آن روز یک درهم به مستحق بدهد مانند این است که هزار درهم داده است، در این روز به برادران ایمانی خود کمک کن و همه را خوشحال ساز.

سپس فرمود: ای اهل کوفه شما خیر بسیاری در دست دارید و قدر آن را بدانید، شما از آن‏هایی هستید که خداوند قلب آن‏ها را در معرض امتحان قرار داده است.

شما را از هر طرف اذیت می‏کنند و بلایای زیادی بر شما فرود می‏آورند، و لیکن بدانید که خداوند همه این بلاها را از شما دفع می‏کند.

به خداوند سوگند اگر مردم قدر و منزلت روز غدیر را می‏دانستند فرشتگان روزی ده بار با آنها مصافحه می‏کردند و اگر نبود که از تطویل کلام کراهت دارم از فضائل امروز بسیار سخن می‏گفتم.


منبع: كتاب اخبار و آثار حضرت رضا (ع)

بخش حریم رضوی