تبیان، دستیار زندگی
خدای متعال قادر است و این صفت عین ذات...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدرت خدا در كلام امام رضا (ع)


خدای متعال قادر است و این صفت عین ذات اوست و اشیاء را به قدرت خارج از ذاتش خلق نکرده است و اینکه همه‏ی صفات کریمه - همان طوری که در علم کلام دلیل آورده‏ایم - عین ذات اوست.


محمد بن عرفه از امام علیه‏السلام پرسید: آیا خدا اشیاء را با قدرت آفرید یا بدون قدرت؟

امام پاسخ داد: جایز نیست گفته شود که او اشیاء را با قدرت آفرید، زیرا وقتی گفتی اشیاء را با قدرت آفرید، مانند این است که قدرت را یک چیز دیگر قرار داده و آن را آلتی دانسته‏ای برای آنکه به آن اشیاء را به وجود آورده است و این شرک است، و وقتی گفتی اشیاء را با قدرت خلق کرد وصف او را کرده‏ای که آن را به اقتدار بر آن قرار داده و لکن او ضعیف نیست و عاجز نیست و نیاز به غیر ندارد.

قدرت خدا در کلام امام رضا(ع)

و معنی کلام امام علیه‏السلام این است که خدای متعال قادر است و این صفت عین ذات اوست و اشیاء را به قدرت خارج از ذاتش خلق نکرده است و اینکه همه‏ی صفات کریمه - همان طوری که در علم کلام دلیل آورده‏ایم - عین ذات اوست. و امام در کلامش بر این نکته تأکید کرده است:

«پاک و منزه است کسی که خلق را به قدرتش خلق کرد و آنچه را که خلق کرده بود و به حکمتش محکم ساخت و با علم خود هر چیزی را در جای خویش قرار داد. پاک و منزه است آن که خیانت چشمها را می‏داند و از آنچه در سینه‏ها مخفی است آگاه است، و چیزی مانند او نیست، و او شنوا و بیناست»


منبع: كتاب پژوهشی دقیق در زندگانی امام علی بن موسی الرضا جلد اول

بخش حریم رضوی