تبیان، دستیار زندگی
محققان بسیاری معتقدند که دوران طلایی کامپیوترهای شخصی به پایان رسیده است و دیگر باید شاهد اوج‌گیری تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند در دنیای رایانش باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولد دوباره‌ی کامپیوترهای شخصی؟


محققان بسیاری معتقدند که دوران طلایی کامپیوترهای شخصی به پایان رسیده است و دیگر باید شاهد اوج‌گیری تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند در دنیای رایانش باشیم. اما مدیر ارشد فناوری اینتل، شرکتی که در واقع بخش عمده ای از پیشرفت دنیای فناوری را به دوش می‌کشد، معتقد است که ما با دگردیسی کامپیوترهای شخصی و تولد دوباره آنها روبه‌رو هستیم.

جاستین راتنر (Justin Rattner) که در نمایشگاه CES امسال شرکت کرده بود، اعلام کرد که در میان این گجت‌های جدید و متنوع، کامپیوترهای سنتی شانسی برای زنده ماندن ندارند. وی افزود که ما در عصر تولد دوباره کامپیوترهای شخصی به سر می‌بریم و اکنون، بهترین زمان برای یک تغییر چشمگیر است. راتنر همچنین گفت: فکر می‌کنم با این تغییر در واقع کامپیوترهای شخصی دارند به ابزاری اینترنتی تبدیل می‌شوند. زیرا در عصری به سر می‌بریم که اتصال به اینترنت به طور پیش‌فرض در تمامی ابزارها تعریف شده است.

تولد دوباره‌ی کامپیوترهای شخصی؟

در این سخنرانی که دو مدیر اجرایی دیگر اینتل نیز حضور داشتند، در مورد آخرین دستاوردهای این شرکت در زمینه کامپیوترهای شخصی به ویژه در مورد تلفیق و ادغام لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها صحبت شد. نوین شنوی (Navin Shenoy)، معاون مدیرعامل و مدیر ارشد اینتل پیش‌بینی کرد که تا 12 ماه آینده با نوآوری‌های بیشتری در زمینه کامپیوترهای شخصی مواجه باشیم؛ نوآوری‌هایی که در 12 ماه آینده بروز می‌کنند با نوآوری‌های این صنعت در 18 سال گذشته برابری خواهند کرد.

راتنر در ادامه صحبت‌های وی گفت که نوآوری‌های دو دهه گذشته چندان قوی نبودند و نتوانستند فرصت بزرگی را در این صنعت به وجود آورند. وی افزود: رایانش ادراکی که آینده رایانش را رقم خواهد زد و این شرکت تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام داده است، به کاربران امکان می‌دهد که از کیبوردها و ماوس‌ها خلاص شوند و به جای آن، با حرکت سر، دستورات صوتی و حتی حالات چهره کامپیوترهای‌شان را کنترل کنند. وی پیش‌بینی کرد که زمان زیادی تا مواجه شدن با لپ‌تاپ‌هایی که باتری‌های‌شان تمام روز دوام می‌آورند، نمانده است.

وی همچنین گفت: خیلی جالب است که در گذشته، کاربران کامپیوترهای شخصی حتی به سه تا چهار ساعت عمر باتری نیز راضی بودند. به زودی ابزارهای اینترنتی به بازار می‌آیند که تقریبا تمام روز کاربران خود را آنلاین نگه می‌دارند و دیگر لازم نیست که شما دایما به دنبال پریز برق برای شارژ آنها باشید.

اینتل اخیرا اصطلاح جدیدی وارد دنیای کامپیوتر کرده است. اصطلاحی که معنای آن وارد شدن صدا، حرکات طبیعی دست و تشخیص چهره افراد به دنیای رایانه‌هاست. رایانش ادراکی (Perceptual Computing) فناوری است که اینتل مدت‌ها به دنبال آن بوده است

وی افزود: زمانی که در اینتل جلسه داریم، می‌بینم که همه لپ‌تاپ‌های‌شان را به برق زده‌اند. من اصلا از این وضع خوشم نمی‌آید و دوست ندارم که در قید و بند شارژ کردن دایم لپ‌تاپم باشم. راتنر همچنین روزی را پیش‌بینی کرد که لپ‌تاپ‌ها تمام روز روشن هستند و حتی زمانی که خاموش (shut down) هستند، دریافت ایمیل را به کاربر خود گوشزد می‌کنند. وی همچنین گفت: برای اینکه هر زمان ممکن بتوانیم ایمیل‌مان را چک کنیم، باید زیرسیستم شبکه بی‌سیم‌مان را شب و روز روشن نگه داریم، اما لپ‌تاپ‌های آینده خودشان به اینترنت وصل می‌شوند و خودشان ورود ایمیل به صندوق نامه‌های الکترونیکی‌مان را خبر می‌دهند. در این صورت است که از خواب بیدار می‌شویم، ایمیل‌مان را چک می‌کنیم و دوباره می‌خوابیم.

وی افزود: این امر به خودی خود باعث تحولاتی در تراشه‌های وای‌فای و امواج رادیویی سلولی خواهد شد و بازدهی آنها را بالا خواهد برد. اما تمامی این تغییرات زمانی رخ خواهند داد که ما درباره کاربری کامپیوترهای شخصی‌مان باز هم فکر کنیم. راتنر فقط به این پیش‌بینی‌ها بسنده نکرد و در ادامه گفت که براساس تحقیقات اینتل، به زودی لپ‌تاپ‌هایی با دو صفحه‌نمایش با کاربردهای متفاوت وارد بازار خواهند شد که یکی از آنها به صورت دم دستی و برای کارهای جزیی قرار می‌گیرد و دیگر روی بدنه اصلی لپ‌تاپ یعنی جایی که معمولا کیبورد وجود دارد، قرار می‌گیرد. در واقع، کاربر می‌تواند روی صفحه عمودی آن فیلم نگاه کند و روی صفحه اصلی آنکه مجهز به فناوری لمسی است، پیام‌هایش را توییت کند.

تولد دوباره‌ی کامپیوترهای شخصی؟

 رایانش ادراکی چیست؟

اینتل اخیرا اصطلاح جدیدی وارد دنیای کامپیوتر کرده است. اصطلاحی که معنای آن وارد شدن صدا، حرکات طبیعی دست و تشخیص چهره افراد به دنیای رایانه‌هاست. رایانش ادراکی (Perceptual Computing) فناوری است که اینتل مدت‌ها به دنبال آن بوده و با همکاری چند شرکت بزرگ به نتایج خوبی رسیده است.

هدف اینتل این است که کامپیوترها توان درک حرکات و صدای انسان را داشته باشند و چهره‌‌‌ کاربر را برای امنیت بیشتر، تشخیص دهند. اصطلاح جدید رایانش ادراکی نیز به همین منظور توسط اینتل به کار برده می‌شود. تصمیم اینتل این است که امسال سه قابلیت تشخیص صدا، چهره و حرکات دست را از طریق پلات‌فورم خاص خودش وارد کامپیوترهای موجود کند.

هدف اینتل ساده و طبیعی کردن روش استفاده از کامپیوتر است و تاکنون در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است. اینتل با همکاری Naunce، شرکتی که در زمینه نرم‌افزارهای تبدیل نوشتار به گفتار و بالعکس فعالیت می‌کند، تصمیم گرفته که قابلیت پیشرفته‌ تشخیص صدا را وارد کامپیوترهای شخصی کند؛ قابلیتی که از 9 زبان در 27 کشور دنیا پشتیبانی می‌کند.

تولد دوباره‌ی کامپیوترهای شخصی؟

از امکانات دیگر آن، یک مشاور صوتی شبیه سیری اپل است که به کاربر اجازه انجام فعالیت‌هایی مثل پست کردن اخبار و به‌روزکردن حساب کاربری‌اش در فیس‌بوک و توییتر، جست‌وجو در ویکی‌پدیا و کنترل کردن بازی‌ها را می‌دهد. همکاری اینتل با کمپانی کریتیو نیز منجر به تولید دوربین سه‌بعدی 150 دلاری شده که توان تشخیص ژست‌های حرکتی شبیه به کینکت که با حرکت دست در فاصله‌ 15 الی 91 سانتی‌متر انجام می‌شوند را دارد. نمونه‌ای از این دوربین جالب در نمایشگاه CES رونمایی شده بود. دوربین کریتیو برای انجام بازی خاصی که در آن سکه‌های مجازی برداشته می‌شد، به کار گرفته شده و نتیجه این بود که حرکات پنج انگشت را به درستی تشخیص می‌داد.

اینتل معتقد است که تشخیص چهره برای حفظ امنیت کامپیوتر امر مهمی است. با استفاده از رایانش ادراکی می‌توان رمز عبوری از ترکیب چهره و صدا ایجاد کرد که شکستن آن غیرممکن است. قابلیت تشخیص چهره به صورت سه‌بعدی پیشرفت زیادی کرده و حالا به سطحی رسیده که چندین ماهیچه‌ صورت را در آن واحد بررسی می‌کند و نمی‌توان با یک عکس و حتی ویدیو آن را گمراه کرد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: فناوران اطلاعات