تبیان، دستیار زندگی
اگر به هر دقیقه از روز خود اهمیت می‌دهید و برنامه‌ریزی دقیقی دارید، یا نه، خیلی هم زمان برایتان مهم نیست و برنامه‌های خود را به صورت روزانه می‌چینید، در هر دو صورت، تقویم گوگل مناسب شما خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌ریزی دیجیتال زندگی


اگر به هر دقیقه از روز خود اهمیت می‌دهید و برنامه‌ریزی دقیقی دارید، یا نه، خیلی هم زمان برایتان مهم نیست و برنامه‌های خود را به صورت روزانه می‌چینید، در هر دو صورت، تقویم گوگل مناسب شما خواهد بود.

این تقویم فوق‌العاده كه از همه جا قابل دسترسی است، می‌تواند اولویت‌بندی‌ دلخواه هر فرد را در اختیارش قرار دهد. این تقویم هوشمند همچنین به طور دائم به‌روز می‌شود و گوگل قول داده است 99 درصد مواقع قابل دسترس باشد.

برنامه‌ریزی دیجیتال زندگی

تقویم گوگل برای افراد تازه‌كار نیز می‌تواند بسیار مناسب باشد و فقط مخصوص قرارهای كاری نیست. گفتنی است بخش Labs در تقویم گوگل، مرتب به‌روز می‌شود و بهتر است برای استفاده از آخرین قابلیت‌های گوگل همواره به این بخش سر بزنید.

كار سریع‌تر و تمركز

1-استفاده از میانبرهای كیبورد

به دنبال ماوس یا تاچ پد خود نروید. گوگل فهرست بلندی از میانبرهای كیبورد دارد كه می‌تواند به میزان زیادی در استفاده از تقویم گوگل موثر بوده و در وقت نیز صرفه‌جویی كند. مثلا برای ایجاد یك رویداد، كافی است كلید C را فشار دهید.

2ـ یافتن سریع تاریخ

اگر می‌خواهید تاریخ خاصی را چك كنید، بهتر است افزونه Jump to Date را دریافت كنید و گزینه Save را بزنید. این ابزار در سمت راست تقویم نشان داده می‌شود و می‌توان بسرعت تاریخ روز را مشاهده كرد.

3 ـ مرور بهتر تقویم

در ظاهر پیشفرض تقویم گوگل، می‌توانیم بیشتر از یك هفته یا یك ماه را در تقویم خود ببینیم. كافی است به تقویم مینی موجود در سمت چپ تقویم اصلی برویم و میزان زمانی را كه می‌خواهیم، مشاهده و انتخاب كنیم. تقویم اصلی به همان بازه زمانی تبدیل می‌شود. همچنین می‌شود این حالت نمایش را به عنوان حالت پیشفرض انتخاب كرد تا هر دفعه بعد از مراجعه به تقویم، این عمل را تكرار نكنید.

برنامه‌ریزی دیجیتال زندگی

4ـ برنامه روز چیست؟

اگر به این تقویم بسیار وابسته هستید و به گونه‌ای كاربر حرفه‌ای آن به شمار می‌روید و آن را با تعداد زیادی از همكاران و دوستان به اشتراك گذاشته‌اید، قطعا روزهای شلوغ‌تری در آن خواهید داشت. با كلیك روی گزینه Agenda در بالای تقویم می‌توان برنامه روز را با طرح‌بندی مناسبی دید و به ترتیب به آنها پرداخت.

5 ـ كمرنگ‌كردن كم اهمیت‌ترها

لحظه را دریابید. چه اهمیتی دارد كه هفته گذشته چه اتفاقی افتاده است. برای همین بهتر است مواردی را كه گذشته‌اند یا تكراری‌اند و به صورت روتین تكرار می‌شوند، در مقایسه با مواردی كه مهم‌ترند كمرنگ‌تر كنیم تا توجهمان به اولویت‌ها نیز باشد. با افزودن گزینه Event Dimming در بخش Setting می‌توان این كار را در تقویم گوگل انجام داد.

تقویم گوگل برای افراد تازه‌كار نیز می‌تواند بسیار مناسب باشد و فقط مخصوص قرارهای كاری نیست. گفتنی است بخش Labs در تقویم گوگل، مرتب به‌روز می‌شود و بهتر است برای استفاده از آخرین قابلیت‌های گوگل همواره به این بخش سر بزنید

6 ـ آخر هفته‌های بی‌فایده

تقویم گوگل معمولا برای كار استفاده می‌شود و می‌توان روزهای آخر هفته را در بخش General”‰Setting و بعد انتخاب گزینه Hide weekends حذف كرد تا فضای بیشتری برای برنامه‌ریزی كاری وجود داشته باشد.

7 ـ حساب كار را جدا نگه دارید

اگر با حساب كاری جیمیل خود مشغول كار با تقویم هستید و می‌خواهید موردی را به تقویم اضافه كنید، اما نمی‌خواهید با تنظیمات Public و Private آن درگیر شوید، كافی است در بالای صفحه گزینه Add Account را انتخاب و بعد حساب شخصی جیمیلتان را وارد كنید تا دو تقویم مجزا، یكی برای كار و دیگری برای امور شخصی داشته باشید.

8 ـ برنامه‌ریزی یك‌خطی

تقویم گوگل به آسانی حرف‌ شما را می‌فهمد و می‌توان با وارد‌كردن یك خط دستور، یك رویداد را ایجاد كرد. همانند یك گزارش كه پنج پرسش كلیدی چه كسی، چه موضوعی، كجا و چه وقت را طرح می‌كند، می‌توان رویدادهای مختلف را وارد كرد.

9ـ تشخیص اوقات بیكاری دیگران

می‌توانید تقویم دیگران را در سمت چپ تقویم خودتان مشاهده كنید. مثلااگر بخواهید با همكارانتان كار كنید، می‌توانید تقویم آنها را در تقویم خود اضافه كنید. برای این كار كافی است آدرس جیمیلشان را جستجو كنید تا گوگل به صورت خودكار آنها را بیابد. دسترسی به تقویم كاری دیگران می‌تواند در تعیین قرار ملاقات با آنها مفید باشد.

برنامه‌ریزی دیجیتال زندگی

10ـ برنامه‌ریزی دوباره

از طریق Labs، گزینه Smart rescheduler را فعال كنید. این ابزار فوق‌العاده برای زمانی كه می‌خواهید یكی از قرار ملاقات‌هایتان را به زمان دیگری موكول كنید، فوق العاده عمل می‌كند. به عنوان مثال فرض كنید یك تیم پنج‌نفره قرار است دور هم جمع شوند اما برنامه به هر دلیلی به هم می‌خورد. این ابزار خودش در میان هر پنج تقویم می‌گردد و یك زمان خالی مشترك در نزدیك‌ترین حالت ممكن پیدا می‌كند.

11 ـ پنهان‌كردن قرارهایی كه نمی‌روید

این جمله را با قرارهایی كه فراموش می‌شود، اشتباه نگیرید. روی آیكون چرخ دنده كلیك كنید و در بخش Calendar Setting به تب General بروید. گزینه Show events you have declined را روی No بگذارید.

12ـ پاسخگویی خودكار از سمت گوگل

اگر می‌خواهید در وقت خود با ارسال پاسخ”‰نه صرفه‌جویی كنید این كار را هم به گوگل بسپارید، می‌توانید با مراجعه به بخش Labs گزینه Automatically Decline events را فعال كنید. دفعه بعد اگر كسی برایتان دعوتی در زمان نامناسب فرستاد، فورا پاسخ منفی را دریافت می‌كند.

13 ـ قرار بعدی را از دست ندهید

با فعالسازی Next meeting در Labs می‌توان به باكس جدیدی در سمت راست صفحه دست یافت كه به صورت شمارش معكوس تاریخ قرار بعدی را به اطلاع كاربر می‌رساند.

برنامه‌ریزی دیجیتال زندگی

14ـ آزاد یا مشغول

همكاران را به فهرست آزاد یا مشغول خود اضافه كنید. این نكته برای كسانی خوب است كه حتما تقویم خود را با یكدیگر به اشتراك گذاشته‌اند. اگر چنانچه افزونه Free or Busy را از بخش Labs فعال كرده باشید، باكس جدیدی در سمت راست صفحه ایجاد می‌شود كه با ایجاد آدرس ایمیل همكار، می‌توان پیام آزاد یا مشغول او را در همین لحظه دید و در صورتی كه آزاد است، به تبادل پیغام پرداخت.

15ـ تقویم شمسی

بزرگ‌ترین دغدغه استفاده از این سرویس بین‌المللی، تقویم شمسی است كه به صورت پیشفرض در آن تعبیه نشده است. البته می‌توان تقویم شمسی را بسادگی به آن وارد كرد. كافی است در بخش Settings، به دنبال تقویم جدیدی با نام تعطیلات ایران (Iranian Holidays) بگردید. متاسفانه پشتیبانی كامل از فارسی هنوز انجام نشده و لیبل رویدادها انگلیسی است.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک