تبیان، دستیار زندگی
گرچه هر كدام از معصومین علیهم‌السّلام، وسیله‌‏اى براى بندگان خدا در جمیع حوائج هستند، ولى هر یک خصوصیتى را براى بعضى از حاجات دارا مى‏باشند. در این میان، امام حسن عسكرى علیه‌السّلام خصوصیتى براى برآورده شدن حاجات اخروى دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : داریوش عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین واسطه برای حاجات اخروى

امام حسن عسگری


در ابتدا بد نیست نوشته‏اى از امام حسن عسكرى (علیه السّلام) كه در آن گوشه‏اى از فضایل اهل بیت (علیهم السّلام) آمده است را نقل كنم: «ماییم كه با گامهاى نبوت و ولایت، قله‏هاى حقیقت را فتح نموده و هفت طبقه كوههاى بلند فتوى را، با هدایت روشن نمودیم. ماییم شیران درنده نبرد و كسانى كه دشمن را از پا مى‏ اندازند. امروز شمشیر و قلم از آن ماست و فردا پرچم ستایش و علم از ما. نوه‏ هاى ما هم پیمانان دین، جانشینان پیامبران، چراغهاى مردم و كلیدهاى كرم هستند. «همسخن» خدا بخاطر گواهى ما به وفاى او، لباس برگزیدگى را پوشیده و «روح القدس» از میوه نوبر باغهاى ما چشید. شیعیان ما اهل نجات، پاك، یاور و محافظ ما و دشمن ستمكاران مى‏باشند. و بعد از سختى‏ ها چشمه ‏هاى زندگى براى آنها مى‏جوشد، تا «الم» و «طه» و «طواسین» را تمام نمایند. {(امضا) حسن بن على العسكرى. سال دویست و پنجاه و چهار} »

روز هشتم ماه ربیع الاول‏ سال 260 هجری قمری

روایت شده شهادت امام حسن عسكرى (علیه السلام) در این روز در سن 28 سالگی است. پس بهتر است در این روز اندوهگین بودن، بخصوص با در نظر گرفتن این مطلب كه صاحب مصیبت حجت عصر و امام زمان (علیه السلام) - جان جهانیان فداى او، و رحمت خدا بر او و بر پدرانش باد – مى ‏باشد.

امام حسن (علیه السّلام) را با هر زیارتى كه به ذهن مى‏رسد زیارت نموده و به امام زمان (علیه السّلام) تسلیت گفته شود. سپس از خداوند بخاطر جانشینى امام زمان (علیه السّلام) تشكر نموده و بخاطر غیبت و دسترسى نداشتن به آن حضرت متأثر شده و زمان ظهور و فوائد نورهاى او و خیر و بركت آن را در ذهن مجسم نماییم.

شیعیان ما اهل نجات، پاك، یاور و محافظ ما و دشمن ستمكاران مى‏باشند. و بعد از سختى‏ ها چشمه ‏هاى زندگى براى آنها مى‏جوشد، تا «الم» و «طه» و «طواسین» را تمام نمایند

خصوصیتهاى معصومین علیهم السّلام در حوایج مختلف‏

امام حسن عسكرى (علیه السّلام) خصوصیتى براى برآورده شدن حاجات اخروى دارد. معصومین (علیهم السّلام) گرچه هر كدام از آنان وسیله ‏اى براى بندگان خدا در جمیع حوائج مى ‏باشند، ولى هر كدام خصوصیتى براى بعضى از حاجتها دارا مى‏باشند - چنانچه دعاى توسل شاهدى بر این مطلب است - :

رسول خدا و دختر بزرگوارش و امام حسن و امام حسین (علیهم السّلام) در حاجتهاى مربوط به بدست آوردن طاعت خدا و خوشنودى او خصوصیتى دارند.

امیر المۆمنین (علیه السّلام) خصوصیتى در مورد انتقام از دشمنان و برطرف نمودن ظلم ظالمین دارد.

امام سجاد (علیه السّلام) خصوصیتى در مورد ستم پادشاهان و القاءات و وسوسه‏هاى شیطان دارد.

امام باقر (علیه السّلام) و امام صادق (علیه السّلام) خصوصیتى در كمك گرفتن در مورد آخرت دارند.

امام كاظم (علیه السّلام) خصوصیتى در مورد سلامتى كامل از بیماریها و دردهایى كه مردم از آن گریزانند دارد.

امام عسگری

امام رضا (علیه السّلام) خصوصیتى در مورد ترسهاى مسافرت در دریا و خشكى و زمینهاى بى ‏آب و علف و بدون آبادى و سكنه دارد.

امام جواد (علیه السّلام) خصوصیتى در مورد توسعه روزى و بى‏نیاز شدن از آنچه در دست مردم است دارد.

امام هادى (علیه السّلام) خصوصیتى در مورد قضاى نافله ‏ها و احسان به برادران مۆمن و به كمال رسیدن طاعتهاى پروردگار دارد.

امام حسن عسكرى (علیه السّلام) خصوصیتى در كمك نمودن در مورد آخرت دارد.

و امام عصر ما، پناهگاه، امید و حافظ ما، نور ما و زندگى ما، امام مهدى (عج) جامع تمام خصوصیات مذكوره بوده و براى حاجات دیگر نیز توسل به او مناسب است.

علامات مۆمن از نگاه امام یازدهم

شیخ در تهذیب و مصباح روایت كرده از حضرت امام حسن عسكرى (علیه السلام) كه فرموده: علامات مۆمن پنج چیز است پنجاه و یك ركعت نماز گزاردن كه مراد هفده ركعت فریضه و سى و چهار ركعت نافله است در هر شب و روز، و زیارت اربعین كردن و انگشتر در دست راست كردن و جبین را در سجده بر خاك گذاشتن و بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن.

گرچه هر كدام از معصومین علیهم‌السّلام، وسیله‌‏اى براى بندگان خدا در جمیع حوائج هستند، ولى هر یک خصوصیتى را براى بعضى از حاجات دارا مى‏باشند. در این میان، امام حسن عسكرى علیه‌السّلام خصوصیتى براى برآورده شدن حاجات اخروى دارد.

برادران امام

معروف است كه در نزد قبر عسكریین (علیهما السلام) قبور جمله ‏اى از سادات عظام است كه از جمله آنها است حسین پسر امام على نقى (علیه السلام)، حسین، سیدى جلیل القدر و عظیم الشان بوده، زیرا كه از بعضى روایات استفاده می شود كه؛ از مولاى ما حضرت امام حسن عسكرى (علیه السلام) و برادرش حسین بن على تعبیر به سبطین مى‏كردند و تشبیه مى‏كردند این دو برادر را به دو جدشان دو سبط پیغمبر رحمت امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) و در روایت أبو الطیب است كه صداى حضرت حجت صلوات الله علیه شبیه بود به صداى حسین و در شجرة الاولیاء تالیف سید فقیه محدث حكیم السید احمد اردكانى یزدى در ذكر اولاد حضرت امام على نقى (علیه السلام) است كه حسین فرزند آن حضرت از زهاد و عباد بود و به امامت برادر خود اعتراف داشت.

و نیز برادر دیگر امام حسن عسگری (علیه السلام)، امامزاده سید محمد فرزند حضرت امام على نقى (علیه السلام) در نزدیكى بلد یك منزلى سامره مزارى است مشهور و به جلالت شأن و کرامات زیاد معروف، عامه مردم به زیارتش مشرف مى‏شوند و نذرها و هدایاى بسیار به آنجا مى‏برند و حاجات مى‏طلبند و اعراب آن حدود تمامى از او خوف دارند و حساب مى‏برند، كرامات بسیار از آن بزرگوار نقل شده كه مقام ذكرش نیست و بس است در جلالت آن جناب كه قابلیت و صلاحیت امامت را داشت و فرزند بزرگ هادى علیه السلام بود و در فوت او حضرت امام حسن عسكرى (علیه السلام) گریبان خود را چاك فرمود و شیخ ثقه الاسلام نورى، اعتقاد عظیمى به زیارت آن بزرگوار داشته و در تعمیر بقعه و ضریح مباركش سعى فرمود.

داریوش عشقی                

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منابع:

1-      ترجمه‏المراقبات ص :  70 ‏

2-      مفاتیح‏الجنان ص :  468

3-      منتهی الامال ج2

4-      میزان الحکمه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.