تبیان، دستیار زندگی
چند سالی است در شب اول ماه ربیع الاول حرکتی در بعضی مساجد باب شده است، که در شب اول ماه ربیع الاول از حدود نیمه شب تا اذان صبح افرادی با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با کوبیدن به درب مساجد و خواندن اذکاری، توسل جسته و حاجات خود را طلب می نمایند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلاف نظر شیعه و سنی

لعن

سوال: لعنت بر خلفای ثلاثه (ابوبکر، عمر، عثمان) جایز است یا مستحب؟ و در صورت استحباب چه نوع استحبابی؟

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

خداوند در قرآن ظالمین را لعنت کرده است.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

در موارد تقیّه جایز نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

از کارهایی که موجب تفرقه بین صفوف مسلمین می شود بپرهیزید مخصوصاً در شرایط فعلی.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

اختلاف نظر شیعه و سنی

سوال: به جز در امامت، شیعه و سنی در چه مسائلی اختلاف نظر دارند؟

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

در بسیاری از مسائل اعتقادی و فرعی اختلاف نظر دارند بلکه خود اهل سنّت با یکدیگر و علمای شیعه نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

در اصول دین برخی از اهل سنت عدالت را به نحوی معنا می کنند که به نظر علمای شیعه عدالت نیست. و در فروع دین هم اختلاف عمده  با اهل سنت در این است که ما طبق روایات امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام و سایر معصومین علیهم السلام عمل می کنیم. و آن ها این روایات را کنار گذاشته و به روایات ابوهریره و دیگران عمل می کنند. و اختلافات دیگری در نحوه استدلال هم چون قیاس وجود دارد که در کتاب های تفصیلی آمده است.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

دقّ الباب مساجد در شب اول ربیع

سوال: احتراماً باستحضار می رساند چند سالی است در شب اول ماه ربیع الاول حرکتی در بعضی مساجد باب شده است که به نظر می رسد شائبه بدعت و یا ترویج نوعی خرافه باشد. ماجرا از این قرار است که در شب اول ماه ربیع الاول از حدود نیمه شب تا اذان صبح افرادی که غالباً خانم ها هستند با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با کوبیدن به درب مساجد و خواندن اذکاری، توسل جسته و حاجات خود را طلب می نمایند، البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه می دهند و خصوصاً این حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود می رسد، قابل ذکر است از هر کدام که نسبت به علت این کار سوال می شود، آن را مستند به شنیده های خود از بعضی خانم های جلسه ای و جهت رفع همّ و غم و برآورده شدن حاجات و تسلّی دادن دل حضرت زهرا علیهاالسلام می گویند و معتقدند بدین وسیله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربیع الاول را خبر می دهند.

عمل فوق الاشاره مستند روائی ندارد، و شیوه قابل تأیید نیست، اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است، آقایان علماء اعلام دامت اقاضاتهم و مومنین ایدهم الله تعالی با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب گردد جلوگیری نمایند

لذا از حضرتعالی استدعا دارد نظر خود را نسبت به چند سوال ذیل اعلام فرمایید:

1) آیا چنین عملی مستند روایی دارد؟

2) آیا چنین عملی (که در حال گسترش می باشد) می تواند به عنوان یک حرکت شایسته مورد تأسی دیگران قرار گیرد؟

3) در صورتی که عمل فوق از جمله خرافات و یا خدائی نکرده نوعی بدعت باشد وظیفه ما (ائمه جماعت و متدینین) در این خصوص چیست؟

4) با توجه به مزاحمتی که این گونه اعمال برای همسایگان مساجد دارد، آیا ایجاد مزاحمت در نیمه شب برای همسایگان مساجد برای انجام عمل فوق الذکر مجوّز شرعی دارد؟

آیة الله خامنه ای (دام ظلّه)

عمل فوق الاشاره مستند روائی ندارد، و شیوه قابل تأیید نیست، اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است، آقایان علماء اعلام دامت اقاضاتهم و مومنین ایدهم الله تعالی با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب گردد جلوگیری نمایند.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

بخش احکام اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.