تبیان، دستیار زندگی
اگر قدری وقت بگذارید و در دنیای مجازی یا در میان کتاب‌ها و مقالات جستجو کنید و دریابید که فست‌فودها چگونه و از چه موادی تهیه می‌شود، حتماً با خودتان می‌گویید «دیگر از این غذاها نمی‌خورم!»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فست فود، خوشمزه و پر دردسر!


اگر قدری وقت بگذارید و در دنیای مجازی یا در میان کتاب‌ها و مقالات جستجو کنید و دریابید که فست‌فودها چگونه و از چه موادی تهیه می‌شود، حتماً با خودتان می‌گویید «دیگر از این غذاها نمی‌خورم!»


پیتزا

البته این یک نتیجه‌گیری عقلانی و صحیح است که با آنچه در واقع می‌بینیم و با آن روبه‌رو هستیم، تفاوت دارد. با توجه به تحقیقات و مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته، حالا همه می‌دانیم كه فست‌فودها برای سلامت ما مضر است و مشکلات متعددی برایمان ایجاد می‌کند، اما با این حال، متأسفانه هنوز هم این غذاها طرفداران زیادی دارد؛ پس یک پرسش اساسی باقی می‌ماند و آن این است که چرا با وجود این همه مشکل و دردسر، باز هم فست‌فود می‌خوریم و به فکر سلامت خود نیستیم؟!

خیلی‌ها در پاسخ به این پرسش می‌گویند: فست‌فودها هم خوشمزه است و هم راحت تهیه می‌شود، پس به راحتی نمی‌توان از آن گذشت؛ برای همین هم انواع سالم‌تر آن‌ها را انتخاب می‌کنیم. اما آیا واقعاً فست‌فود سالم و مفید هم داریم؟!

فست‌فود به معنای غذایی است که سریع آماده می‌شود. البته نمی‌توان گفت تمام غذاهایی که به سرعت آماده می‌شود، در گروه فست‌فودها قرار می‌گیرد و مضر است. مثلاً نان و پنیر و گردو یکی از غذاهایی است که از دیر باز در فرهنگ ایرانی وجود داشته و افراد زیادی هم از آن استفاده می‌کرده‌اند؛ این غذا با این که خیلی سریع و راحت آماده می‌شود، اما ارزش غذایی بالایی دارد.

در اصطلاح عامیانه، غذاهایی در گروه فست‌فودها قرار می‌گیرد که ارزش غذایی بالایی ندارند. انواع ساندویچ‌ها، پیتزاها، سوخاری‌ها و... که بیشتر در رستوران‌ها ارائه می‌شود در گروه فست‌فودها قرار داشته و بسیاری از افراد با توجه به شیوه زندگی‌شان تمایل دارند، از آن‌ها استفاده کنند.

بسیاری از مشتریان فست‌فودها تصور می‌کنند كه این غذاها چندان هم مضر نیستند و برای تهیه آن، از مواد غذایی معمول و متداولی استفاده می‌شود که در خانه وجود دارد.

مضرات این خوشمزه‌ها را بشناسید

بسیاری از مشتریان فست‌فودها تصور می‌کنند كه این غذاها چندان هم مضر نیستند و برای تهیه آن، از مواد غذایی معمول و متداولی استفاده می‌شود که در خانه وجود دارد.

تمام غذاهای آماده‌ای که در گروه فست‌فودها قرار می‌گیرد و در رستوران‌ها تهیه می‌شود، از دو بخش اساسی تشکیل شده که می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند؛ چربی و روغن‌های موجود در این غذاها و همچنین نمک، ادویه‌جات و افزودنی‌هایی که به فست‌فودها اضافه می‌شود، عواملی است که سبب بروز عوارض و مشکلاتی برای مشتریان فست‌فودها می‌شود.

هیچ تحقیقی مبنی بر مفید بودن مصرف فست‌فودها وجود ندارد و علاوه بر این، باید بدانیم ادویه‌جات و افزودنی‌هایی که به این غذاها اضافه می‌شود، می‌تواند موجب وابستگی و عادت فرد مصرف‌کننده شود. به همین دلیل اگر یک روز از این غذاها استفاده کنید، در روزهای بعد هم به مصرف این مواد تمایل خواهید داشت.

فست فود

افرادی که از فست‌فودها استفاده می‌کنند، حتماً باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که با این کار، سلامت خود را به خطر خواهند انداخت و این موضوع به ویژه برای افرادی که در دوره‌های خاصی از زندگی هستند، اهمیت بیشتری دارد.

تحقیقات نشان داده است كه رگه‌های چربی در سنین کمتر از 10 سال شکل می‌گیرد و به همین دلیل علت بروز بسیاری از سکته‌های ناگهانی میان جوانانی که در سنین 20 تا 35 سال هستند، استفاده از رژیم غذایی نامناسب در دوران کودکی بوده است.

پس نباید فراموش کنیم، فست‌فودها هم چنین شرایطی را ایجاد می‌کند و کسانی که از دوران کودکی این غذاها را مصرف می‌کنند، مستعد تجمع چربی در عروق بوده و به احتمال زیاد در سال‌های جوانی به حملات قلبی و مغزی مبتلا خواهند شد.

خانم‌های باردار گروه دیگری هستند که باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند و لازم است بدانند مصرف فست‌فودها و به ویژه موادی که حاوی نیترات است، در این دوران به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. علاوه بر این، با توجه به این که سلول‌های بدن سالمندان به سمت پیری رفته، مصرف فست‌فودها برای این گروه هم مناسب نیست.

همه افراد و به ویژه کودکان، سالمندان و خانم‌های باردار باید مصرف فست‌فودها را به حداقل میزان ممکن کاهش دهند.

فست‌فودِ خوب هم داریم؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر از غذاهایی مانند پیتزای سبزیجات استفاده کنند، نه‌تنها مشکلی برایشان پیش نمی‌آید، بلکه با مصرف سبزیجات متنوع، به حفظ سلامت شان هم کمک کرده‌اند، اما آیا واقعاً چنین طرز فکری صحیح است و فست‌فودهای خوب و مفید هم داریم؟

با توجه به مضرات فست‌فودها بهتر است تا حد امکان، کمتر از این گونه مواد غذایی استفاده کنید، ولی چنانچه روزی تصمیم گرفتید یا ناچار شدید چنین موادی را مصرف کنید باید با آگاهی از مضرات هر یک از فست‌فودها، مواد غذایی‌ای را انتخاب کنید که حداقل ضرر کمتری داشته باشد.

خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر از غذاهایی مانند پیتزای سبزیجات استفاده کنند، نه‌تنها مشکلی برایشان پیش نمی‌آید، بلکه با مصرف سبزیجات متنوع، به حفظ سلامت شان هم کمک کرده‌اند، اما آیا واقعاً چنین طرز فکری صحیح است و فست‌فودهای خوب و مفید هم داریم؟

مثلاً با توجه به این که همه پیتزاها پنیر دارد و این پنیر هم حاوی اسیدهای چرب اشباع است، باید بدانید تمام انواع آن برای سلامت انسان مضر خواهد بود. بنابراین بهتر است ترکیبات پیتزا طوری انتخاب شود که سبزیجات بیشتری داشته و حاوی سوسیس و کالباس (که شامل نیترات است) نباشد. همچنین، چون به سلامت و نوع روغن مصرفی رستوران هم اطمینان نداریم، بهتر است کمتر از مواد غذایی سرخ کردنی استفاده کنیم.

به گفته وی اگر فردی می‌خواهد از مواد غذایی سرخ‌شده استفاده کند، بهتر است غذایش را از میان گوشت‌هایی که برای سلامت مفید است، انتخاب کند؛ مثلاً ماهی سوخاری بهتر از انواع دیگر گوشت‌های سرخ‌شده و سوخاری است.

اگر زمانی تصمیم می‌گیرید از فست‌فودها استفاده کنید، حواستان باشد در کنار این غذای اصلی، سالادهای چرب، نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و... را سفارش ندهید، چرا که سفارش دادن این مواد غذایی همراه با هم موجب افزایش کالری دریافتی می‌شود.

درست است که مصرف نوشابه‌های رژیمی موجب چاق شدن نمی‌شود، ولی چون این نوشابه‌ها حاوی فسفر است، می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به پوکی استخوان کند. همچنین، باید توجه داشته باشید كه نوشابه، چه از نوع رژیمی باشد و چه غیر رژیمی، اشتها را بیشتر کرده و منجر به افزایش دریافت مواد غذایی می‌شود.

فست فود

همراه اجباری با فست فود!

متأسفانه،‌ شیوه‌های جدیدی دیده می‌شود که طی آن همراه با ساندویچ یا غذایی خاص، فرد مجبور است سیب‌زمینی سرخ‌کرده، سالاد، نوشابه و... را هم تهیه و مصرف کند. توصیه می‌شود تا حد امکان چنین غذاهایی را که موجب افزایش کالری دریافتی می‌شود، سفارش ندهید؛ در واقع شاید تصور کنید حجم ساندویچ خیلی زیاد نیست و مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما پنیر و انواع سس‌هایی که به ساندویچ اضافه می‌شود، می‌تواند مقدار کالری را به شدت افزایش دهد.

به عنوان نمونه، یک ساندویچ همبرگر همراه با پنیر و سس، به طور متوسط می‌تواند حدود 1400 کیلوکالری انرژی داشته باشد که ما در تمام طول یک روز به این میزان کالری نیاز داریم، نه در یک وعده و همین موضوع نشان می‌دهد مصرف این نوع غذاها تا چه حد می‌تواند برای سلامت دردسرساز شود.

بهتر است تا حد امکان از این مواد غذایی استفاده نکنید و چنانچه به هر دلیلی می‌خواهید فست‌فودی انتخاب کنید، انواع کوچک‌تر و بدون سس و نوشابه‌های گازدار را سفارش دهید.

همراه با فست‌فودها، سبزیجات بخورید

مصرف مواد غذایی حاوی نیترات مانند سوسیس و کالباس، می‌تواند موجب تولید ماده‌ای سرطان‌زا شود. زمانی که در کنار انواع ساندویچ‌هایی که نیترات دارد، از منابع ویتامین C مانند گوجه‌فرنگی و کاهو استفاده شود، این ویتامین تا حدی میزان تولید ماده سرطان‌زا را کاهش می‌دهد.

به همین دلیل توصیه می‌شود همیشه همراه با مواد غذایی حاوی افزودنی، از منابع ویتامین C مانند فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و کاهو هم استفاده کنید.

جام‌جم

میترا زراتی، کارشناس ارشد علوم تغذیه


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: ahmadchalepey

مطالب مرتبط:

روش درست‌ سرخ‌کردن مواد‌غذایی

فست فود یا غذای فوری چیست؟

علم در خدمت فست‌فود!

مصرف مداوم فست‌فود و كاهش بهره هوشی

زندگی‌های با نمک!

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن