تبیان، دستیار زندگی
تابلوی بوستان، اثر هانری ماتیس، که در سال ١٩٨٧ دزدیده شده و ارزش آن ١ میلیون دلار برآورد شده بود، در انگلستان پیدا شد. در ادامه می توانید با شرح خبر و بیوگرافی هنرمند آشنا شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابلوی یک میلیون دلاری ماتیس


تابلوی بوستان، اثر هانری ماتیس، که در سال 1987 دزدیده شده و ارزش آن 1 میلیون دلار برآورد شده بود، در انگلستان پیدا شد. در ادامه می توانید با شرح خبر و بیوگرافی هنرمند آشنا شوید.

پیدا شدن تابلوی یک میلیون دلاری ماتیس

این تابلوی اثر ماتیس به نام "باغ" یك میلیون دلار معادل 760 هزار یورو قیمت دارد و روز گذشته پس از 25 سال در انگلستان پیدا شد.

این تابلوی رنگ و روغن متعلق به سال 1920 هنگامی كه چارلز رابرتز دلال آثار هنری قصد فروش آن را داشت دوباره پیدا شد.

این تابلو از موزه هنرهای معاصر استکهلم دزدیده شده بود و در همان زمان سارقان تلاش کرده بودند که آن را با قیمتی گزاف به همان موزه بفروشند.

در آن مقطع رئیس موزه گفته بود که این تابلو شناخته‌شده‌تر از آن است که سارقان بتوانند آن را به راحتی در بازار بفروشند، به همین دلیل با پرداخت باج به سارقان مخالفت کرده بود.

کریستوفر مارینلو، کارشناس هنری که در جریان کشف و بازپس‌گیری تابلو از دلالی در انگلستان بوده، می‌گوید که نظر رئیس موزه کاملا صحیح بوده است.

رابرتز برای اطمینان تحقیقی را در مورد آثار مسروقه توسط اطلاعات "آرت لاس رجیستر" انجام داد و كارشناسان فورا این تابلو را كه در 11 مه 1987  از موزه هنرهای مدرن استكهلم به سرقت رفته بود ، شناسایی كردند.

اكنون تابلوی"باغ" در یك گاوصندوق امن قرار دارد تا به موزه سوئدی مسترد شود.

چارلز رابرتز گفت: یك مشتری لهستانی كه از سالهای دهه 1990 این تابلو را در اختیار داشت از وی خواست تا تابلو را برایش بفروشد زیرا می خواست پول حاصل را به نوه هایش بدهد.

وی افزود: تصور نمی كردم این تابلو مسروقه باشد و به محض اطلاع از این موضوع  دیگر هیچ بحثی جز بازگرداندن آن باقی نمی ماند.

به گفته رابرتز، مشتری لهستانی هنگام خرید تابلو از مسروقه بودن آن بی اطلاع بوده است. هنگامی كه از این موضوع مطلع شد بسیار حیرت كرد و پرسید: پس تابلو واقعا اصل بوده است؟

انتظار می‌رود حال که این تابلو پیدا شده، به موزه هنرهای معاصر استکهلم بازپس داده شود.

چارلز رابرتز گفت: یك مشتری لهستانی كه از سالهای دهه 1990 این تابلو را در اختیار داشت از وی خواست تا تابلو را برایش بفروشد زیرا می خواست پول حاصل را به نوه هایش بدهد.

هانری ماتیس

هانری ماتیس، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی و یکی از برجسته‌‌ترین هنرمندان تجسمی پیشروی آغاز قرن به شمار می‌رود.

هانری ماتیس (31 دسامبر 1869 - 3 نوامبر 1954) بر نقاشی اوایل قرن بیستم تأثیر بسیاری گذاشت. وی به سبب نوآوری هایش و اثر گذاری اش بر معاصران، یکی از مهمترین هنرمندان سده بیستم به شمار می آید.اهمیت تاریخی کشف‌های او در عرصه رنگ ناب را میتوان در حد دستاورد کوبیسم در آزادسازی فرم از قید بازنمایی عینی دانست.ماتیس در رشته حقوق تحصیل کرد و ابتدا در همین رشته مشغول به کار شد، ولی در بیست و دو سالگی به دنیای هنر گام نهاد.او در مسیر نقاشی دست به تجربه مجسمه سازی زد و از هنرمندان برجسته گروه دَدگر یا فوویست به شمار می رفت.

زندگی

وی در لوکاتو-کامبرزی، در شمال فرانسه متولد شد. در رشتهء حقوق تحصیل کرد؛ در 1891 در شهر پاریس در آکادمی ژولین زیر نظر گوستاو مورو به فراگیری هنر پرداخت. در 1900 با دُرن آشنا شد. در 1904 نخستین نمایشگاه خود را در ولار برگزار کرد. تابستان ها را با نقاشی کردن در جنوب فرانسه می‌گذراند. در سال‌های 1905 و 1906 همراه نقاشان دیگری با عنوان فووها آثار خود را در سالن پاییز به نمایش گذاشت. به ایتالیا، آلمان، اسپانیا، مراکش و مسکو سفر کرد. نخستین جایزه خود را در نمایشگاه بین‌المللی کارنگی در پیتزبورگ در 1927، و سپس در بی ینال ونیز در1950 دریافت کرد . وی در ونس، در جنوب فرانسه با زندگی وداع کرد.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منبع:

دانشنامه مانی فام

روزنامه جام جم