تبیان، دستیار زندگی
ترشی و انواع شور را بهتر است در خانه و با رعایت مسائل بهداشتی تهیه کنید. در این مطلب هم یک نوع شور بسیار خوشمزه و لذیذ را به شما آموزش می‌دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرز تهیه شور خانگی


ترشی و انواع شور را بهتر است در خانه و با رعایت مسائل بهداشتی تهیه کنید. در این مطلب هم یک نوع شور بسیار خوشمزه و لذیذ را به شما آموزش می‌دهیم.


شور

مواد لازم:

خیار، کرفس، گل کلم، هویج، سبزیجات معطر شامل ترخون، شوید، سیر، فلفل سبزتند، سرکه، پودر گل‌پر

طرز تهیه:

ابتدا ظرف‌های مخصوص را به خوبی شسته و خشک کنید، سبزیجات فوق را به جز خیار، گل کلم، سیر و فلفل خرد کرده و پس از شست‌وشو، در معرض هوا قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

فلفل‌ها و خیارها را به صورت درسته كامل و گل کلم‌ها را نیز به همان ترتیب و با حفظ فرم اصلی با دست از یکدیگر جدا کنید تا به صورت گل کلم‌های کوچکی درآیند. خرد کردن گل کلم‌ها با چاقو، زیبایی شور را از بین می‌برد. سیرها را نیز به حالت حبه‌ای مورد استفاده قرار دهید. سبزیجات معطر را نیز پاک کرده و خوب بشویید سپس به قطعات حدود 10 سانتی متری با ساقه خرد کنید.

پس از آنکه کلیه مواد آماده شد، خیار و سبزیجات دیگر، شامل گل کلم، هویج، کرفس و همچنین سبزیجات معطر، سیر، فلفل و پودر گل پر را به صورت لایه لایه، درون ظرف قرار دهید به ترتیبی که یک ردیف مواد شور و ردیف دیگر با سبزیجات معطر، سیر، فلفل و پودر گل‌پر، پُر شود.

سپس قابلمه‌ای را از آب پر کرده و به میزان هر 2 لیوان آب، 1 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. در صورت تمایل، می‌توانید به مواد فوق مقداری سرکه نیز بیفزایید، سرکه طعم خوبی به شور می‌دهد. برای هر شیشه یک کیلوگرمی شور، نصف استکان سرکه کافی است. البته میزان سرکه رابطه مستقیمی با ذائقه افراد دارد.

لطفاً در تهیه این چاشنی شور، مراقب شوری آن باشید!
در صورتی که نمی‌خواهید از سرکه استفاده کنید، آب را درون قابلمه آلومینیومی بجوشانید، زیرا که در غیر این صورت، قابلمه سیاه خواهد شد.

پس از آنکه محلول آب و نمک و در صورت تمایل سرکه به نقطه جوش رسید، قابلمه را از روی حرارت برداشته و برای مدت کوتاهی صبر کنید تا دمای آن پایین‌تر آید.

هنگامی که دما از 100 درجه سانتی‌گراد به 80 یا 70 درجه رسید، یا به اصطلاح از حرارت افتاد، محلول حاصل را درون ظرف پر از مواد شور، تا اندازه‌ای بریزید که ظرف شما لبالب با محلول پر شده و روی سطح مواد را کاملاً بپوشاند.

شور

سپس در ظرف را محکم بسته و دو یا سه روز در محلی گرم و در صورت امکان در مقابل تابش خورشید قرار دهید. پس از طی این مدت زمان، آن را به یخچال یا محل سرد دیگری منتقل کنید.

چند تجربه خانه‌داری مرتبط:

1 _ مراقب باشید تمام مواد و حتی ظرف آن‌ها خوب خشک شده باشند. وجود نم و قطره‌ای آب، ‌ممكن است سبب کپک زدن شور شما بشود.

2 _ کاربرد ظروف شیشه‌ای از ظروف پلاستیکی بهتر است.

3 _ برخی معتقدند استفاده از چند عدد نخود خام در لابه لای مواد، سرعت آماده شدن شور را بالا می‌برد.

4 _ عده‌ای هم با قرار دادن تکه‌ای نان سنگک بر روی کلیه مواد و در دهانه ظرف از آن به عنوان مخمر استفاده می‌کند.

5 _ برای انداختن خیار شور، از خیارهای سالم و ترد استفاده کنید. نحوه درست کردن خیار شور نیز همان روش فوق است.

6 _ به سبزیجات معطر یاد شده، برگ کرفس و گشنیز هم می‌توان اضافه کرد.

پی‌نوشت باشگاه كاربران:

هر چند كه این چاشنی، یكی از مخلفات مورد علاقه ایرانیان است، اما همه ما باید به این نكته توجه كنیم كه زیاده‌روی در مصرف نمك، همیشه برای سلامتی زیان آور است؛ پس لطفاً در تهیه این چاشنی شور، مراقب شوری آن باشید!


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: میثم ومپایر

مطالب مرتبط:

ویژه ‌نامه «کدبانوی تبیانی سلام»

لذت نشستن سر سفره ایرانی

آشنایی با خواص ترشی

ترشی سالاد مشهدی

طرز تهیه ترشی نازخاتون

طرز تهیه خیارشور فوری

سالاد کلم سفید و قرمز

طرز تهیه دوغ گازدار

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن