تبیان، دستیار زندگی
چهار هزار فرشته برای یاری کردن او فرود آمدند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنان امام رضا (ع) در فضیلت محرم و عاشورا


ای فرزند شبیب اگر می‏خواهی با ما در درجات بلند قرار گیری، در هنگام اندوه ما اندوهگین باش، و در وقت خوشحالی ما خوشحالی کن، اکنون به ولایت ما چنگ زن و بدان اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد خداوند روز قیامت او را با همان سنگ محشور می‏کند.


حسین بن فضال گوید: حضرت رضا (ع) فرمود:

سخنان امام در فضیلت محرم

هر کس حوائج خود را در روز عاشورا ترک کند خداوند حوائج دنیا و آخرت او را روا می‏کند، هر کس روز عاشورا را روز مصیبت و حزن خود قرار دهد خداوند او را روز قیامت خوشحال و شادمان می‏کند و در بهشت با دیدن ما دیدگانش روشن می‏گردد.

و اگر کسی روز عاشورا را روز فعالیت کند و برای خود اندوخته تهیه نماید از آن ذخائر استفاده نخواهد کرد، و در روز قیامت با یزید و عبیدالله و عمر بن سعد علیهم اللعنة محشور خواهد شد.

ابراهیم بن ابی‏محمود گوید: حضرت رضا (ع) فرمود: مردمان جاهلی در محرم جنگ را حرام می‏دانستند، و لیکن خون ما در آن ماه حلال شد و احترام ما هتک گردید، و فرزندان و زنان ما در آن اسیر شدند، و خیمه‏های ما را در آن آتش زدند، و اموال ما را در آن غارت کردند، و حرمت رسول خدا صلی الله علیه و آله را نگاه نداشتند.

روز حسین علیه‏السلام دیدگان ما را زخم کرد و اشکهای ما را جاری ساخت و عزیزان ما را خوار نمود، ای زمین کربلا برای ما محنت و غم و بلا باقی گذاشتی، و تا روز قیامت باید گریه کنندگان بگریند.

گریه کردن بر سیدالشهداء گناهان بزرگ را محو می‏کند، سپس فرمود پدرم صلوات الله علیه هنگامی که محرم داخل می‏شد خندان دیده نمی‏شد، و محزون بود تا روز عاشوراء، در روز عاشوراء گریه می‏کرد و می‏فرمود: در این روز حسین (ع) کشته شد.

ریان بن شبیب گوید: در روز اول محرم خدمت حضرت رضا (ع) رسیدم، فرمود: ای فرزند شبیب آیا روزه هستی؟ گفتم: روزه ندارم.

فرمود: در این روز زکریا (ع) دعا کرد و از خداوند خواست تا به او فرزندی بدهد، خداوند دعای او را اجابت فرمود و به فرشتگان امر کرد تا هنگامی که زکریا در محراب مشغول عبادت است وی را مژده دهند که خداوند به او فرزندی خواهد داد، اینک هر کس امروز روزه داشته باشد و از خداوند هر چه بخواهد مورد اجابت قرار خواهد گرفت همان طور که دعای زکریا مستجاب شد.

ای فرزند شبیب اگر می‏خواهی بر کسی گریه کنی بر حسین بن علی گریه کن که او را مانند گوسفند سر بریدند، و هیجده نفر از خاندان او را که مانند آن‏ها در زمین نبود با وی کشته شدند، آسمان و زمین برای کشته شدن او گریه کردند.

چهار هزار فرشته برای یاری کردن او فرود آمدند و او را کشته یافتند، و آنها محزون و غبارآلود در کنار قبر او می‏باشند تا وقتی که قائم قیام کند، در هنگام ظهور قائم آن فرشتگان وی را یاری می‏کنند و شعار آنان «یا آل ثارات الحسین» علیه‏السلام می‏باشد. در آن هنگام از آسمان خاک و خون خواهد بارید.

سخنان امام در فضیلت محرم

ای فرزند شبیب اگر گریه کنی بر حسین بن علی علیهماالسلام گریه کن تا اشکهایت بر گونه‏هایت جاری شود، خداوند همه گناهان تو را می‏آمرزد، بزرگ باشد یا کوچک، اندک باشد یا زیاد.

ای فرزند شبیب اگر می‏خواهی خداوند را ملاقات کنی در حالی که گناه نداشته باشی حسین علیه‏السلام را زیارت کن.

ای فرزند شبیب اگر می‏خواهی در بهشت جای گیری و با محمد و آلش هم‏نشین گردی قاتلان حسین علیه‏السلام را لعنت کن.

ای فرزند شبیب اگر می‏خواهی ثواب شهدای کربلا را داشته باشی، هرگاه یاد آنها را کردی بگو: «یا لیتنی کنت معکم فأفوز فوزا عظیما».

ای فرزند شبیب اگر می‏خواهی با ما در درجات بلند قرار گیری، در هنگام اندوه ما اندوهگین باش، و در وقت خوشحالی ما خوشحالی کن، اکنون به ولایت ما چنگ زن و بدان اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد خداوند روز قیامت او را با همان سنگ محشور می‏کند.

محمد بن فضیل صیرفی از حضرت رضا علیه‏السلام از پدرش و او از پدرانش علیهم‏السلام روایت می‏کرد که حضرت رسول (ص) روز اول محرم دو رکعت نماز می‏گذارد، و هنگامی که از نماز فارغ می‏شد دست خود را به طرف آسمان بلند می‏کرد و این دعا را سه بار می‏خواند:

«اللهم أنت الاله القدیم و هذه سنة جدیدة» تا آخر.


منبع: كتاب اخبار و آثار حضرت رضا (ع)

بخش حریم رضوی