تبیان، دستیار زندگی
این بار هم مثل همیشه، با نزدیک شدن به زمان برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب، شایعات و فضاسازی ها علیه ایران شدت گرفته است. سناریویی که این بار طراحی شده، این ادعا را مطرح می کند که ایران تا نیمه سال ۲۰۱۴ به توانایی ساخت سلاح هسته ای د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران تا 2014 بمب هسته‌ای می‌سازد!


این بار هم مثل همیشه، با نزدیک شدن به زمان برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب، شایعات و فضاسازی ها علیه ایران شدت گرفته است. سناریویی که این بار طراحی شده، این ادعا را مطرح می کند که ایران تا نیمه سال 2014 به توانایی ساخت سلاح هسته ای دست خواهد یافت.

هسته ای

این بار هم مثل همیشه، با نزدیک شدن به زمان برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب، شایعات و فضاسازی ها علیه ایران شدت گرفته است. سناریویی که این بار طراحی شده، این ادعا را مطرح می کند که ایران تا نیمه سال  2014 به توانایی ساخت سلاح هسته ای دست خواهد یافت.

به گزارش «تابناک»، یک اندیشکده معروف آمریکایی مدعی شده به واسطه ناکامی تحریم های بین المللی در متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، این کشور قادر خواهد بود تا نیمه سال 2014  مواد لازم برای ساخت دستکم یک بمب هسته ای را تولید نماید.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، «موسسه علوم و امنیت بین المللی» که این گزارش را تهیه کرده، به دولت ایالات متحده توصیه کرده با اعمال تحریم های اقتصادی شدیدتر و فشار بر شرکای تجاری عمده ایران، زمینه را برای توقف برنامه هسته ای ایران فراهم نماید.

این خبرگزاری می نویسد آنچه موسسه مذکور در گزارش خود مورد توجه دارد، «توانایی حساس» ایران، یعنی نقطه ای است که ایران با رسیدن به آن می تواند اورانیوم با غنای بالای لازم و یا پلوتونیوم مجزا برای ساخت یک بمب یا بیشتر را پیش از اینکه نهادهای بین المللی باخبر شوند، به دست بیاورد.

این خبرگزاری می نویسد آنچه موسسه مذکور در گزارش خود مورد توجه دارد، «توانایی حساس» ایران، یعنی نقطه ای است که ایران با رسیدن به آن می تواند اورانیوم با غنای بالای لازم و یا پلوتونیوم مجزا برای ساخت یک بمب یا بیشتر را پیش از اینکه نهادهای بین المللی باخبر شوند، به دست بیاورد

در این رابطه، این موسسه در گزارش خود می نویسد: «بر اساس روند کنونی برنامه هسته ای ایران، ما تخمین می زنیم که ایران بتواند تا نیمه سال 2014  به این توانایی حساس دست پیدا کند».

این موسسه مدعی است تخمین خود را بر مبنای رشد ذخیره اورانیوم غنی شده و شمار سانتریفیوژهای ایران و نیز آنچه موضع غیرهمکاری جویانه ایران در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی خوانده، انجام داده است.

موسسه علوم و امنیت بین المللی مدعی است بدبینی های عمیقی نسبت به پتانسیل جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای توسط ایران وجود دارد و نتایج چنین امری را نیز بسیار بد توصیف کرده است. از جمله، این موسسه مدعی است که ساخت سلاح هسته ای، «خشونت و تخریبگیری» ایران را افزایش خواهد داد.

این گزارش همچنین می افزاید ساخت سلاح هسته ای می تواند سبب تحریک عربستان سعودی به حرکت در مسیری مشابه شده و موجب شود در منطقه ای که رژیم اسرائیل تنها دارنده سلاح هسته ای است، اشاعه سلاح های هسته ای به راه بیفتد.

یک اندیشکده معروف آمریکایی مدعی شده به واسطه ناکامی تحریم های بین المللی در متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، این کشور قادر خواهد بود تا نیمه سال 2014  مواد لازم برای ساخت دستکم یک بمب هسته ای را تولید نماید

اما این گزارش در حالی از سوی موسسه مذکور منتشر می شود که بر اساس بیان صریح آژانس و تأیید سازمان های اطلاعاتی آمریکا، ایران هیچ گونه برنامه ای برای ساخت سلاح هسته ای نداشته و تاکنون قدمی در این مسیر حرکت نکرده است.

بر این اساس، گزارش هایی از این دست را که تنها بر مبنای حدس و گمان و تخمین های غیرمستند تهیه شده و در رسانه های غربی بازتاب گسترده می یابند را تنها می توان در راستای تلاش برای افزایش فشار بر ایران و دامن زدن به جو ابهام درباره برنامه هسته ای کشور ارزیابی کرد؛ تلاشی که البته هر بار با نزدیک شدن به زمان مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب، شکل آشکارتر و شدیدتری به خود می گیرد.

بخش سیاست تبیان

منبع: تابناک