تبیان، دستیار زندگی
هدف این بخش از درس پنجم این است که دانش آموز بفهمد خود آگاهی در پرتو رابطه فرد با دیگران حاصل می شود و نیز این تعامل در شکل گیری خود آگاهی فرد مؤثر است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکل گیری خودآگاهی

شکل گیری خودآگاهی

تعلیمات اجتماعی / اول دبیرستان /درس پنچم، تاثیرات گروه بر فرد / شکل گیری خودآگاهی

اهداف درس

در این درس دانش آموز باید بتواند :

١- بفهمد که افراد در پرتو گروه از صفات خود آگاه می شوند.

٢- درک کند که انسان صفات خود را در ارتباط با دیگران می یابد.

٣- توضیح دهد که روابط با دیگران در شکل گیری خود آگاهی فرد تاثیر دارد.

٤- ارتباط بین صفات و ارزش های مرتبط با آن را توضیح دهد.

٥- مفهوم "جهت گیری" در گروه را توضیح دهد.

مدت:

50 دقیقه

وسایل لازم:

گچ و تخته

برگه کار در کلاس 1

طرح درس

هدف این بخش از درس پنجم این است که دانش آموز بفهمد خود آگاهی در پرتو رابطه فرد با دیگران حاصل می شود و نیز این تعامل در شکل گیری خود آگاهی فرد مؤثر است. از دیگر منظر، بفهمد که هر صفتی که در پرتو رابطه با دیگران شناخته می شود، با ارزش های ویژه ای همراه است. هم چنین دانش آموز بفهمد عضویت در گروه جهت گیری های خاصی را برای او به دنبال دارد.

شکل گیری خودآگاهی

برای بیان مفهوم خودآگاهی به دانش آموزان، دبیر می تواند از مثال های ملموسی در این موضوع استفاده نماید. می تواند از قهرمانان ورزشی یا اجتماعی و مانند آن ها استفاده نماید. برای مثال معلم نام چند قهرمان ورزشی را بیان کند و از دانش آموزان بخواهد این قهرمان را با همین توانایی ها، از بدو تولد در شرایطی مانند رابینسون کروزوئه تصور کنند.

شکل گیری خودآگاهی

خیلی از افرادی که دارای توانایی های ویژه ای هستند، به دلیل عدم حضور در گروه های ویژه اجتماعی فرصت بروز و ظهور این توانایی ها و صفات را نمی یابند و خود نیز از این صفات آگاهی نمی یابند.

دبیر برای تفهیم بیشتر این موضوع می تواند از دانش آموزان بخواهد فعالیت 1 برگه کار در کلاس را تکمیل کنند.

در این فعالیت دانش آموزان باید بفهمند که توانایی افراد در گروه، شناخته می شود و اگر فرد توانمندی در یک گروه یا جامعه شناخته شده باشد ممکن است در با همان توانایی ها در گروه یا جامعه ای دیگر آن بروز و درخشش را نداشته باشد.

ارتباط بین صفات و ارزش های مرتبط با آن

فرد در ارتباط با دیگران خود را با صفات خاصی می شناسد. این صفات با ارزش های ویژه ای همراه هستند. بنابراین رابطه فرد و گروه بر ارزش و احترام فرد و هم چنین انتظارات او از دیگران تأثیر می گذارد. برای روشن شدن این مطلب دبیر می تواند از مثال های واقعی در جامعه استفاده نماید.

1. اگر هنر پیشه ای در جامعه حاضر شود خیلی ها به او سلام می کنند و دوست دارند از او امضاء بگیرند و این احترامی است که مردم به این هنرپیشه می گذارند و انتظاری است که او از جامعه دارد.

2. ورزشکاری که در المپیک مدال آورده است مورد استقبال هموطنانش در فرودگاه قرار می گیرد. این ارزش ویژه ای است که جامعه برای او قائل است و احترامی است که او انتظار دارد.

برای جلب مشارکت دانش آموزان می توان از فعالیت 2 در برگه کار در کلاس 1 بهره گرفت .

انسان، مستعد تغییر و تصحیح شناخت دیگران

انسان، استعداد تغییر و تصحیح شناخت دیگران از خود را دارد و در صورتی که خود فرد این شناخت را واقعی بداند، پیامد های آن نیز واقعی خواهد بود. و بالعکس

شکل گیری جهت گیری ها

عضویت در گروه، برای فرد جهت گیری های خاصی را به همراه دارد. شخص برای خود نظراتی دارد ولی هنگامی که وارد گروه می شود جهت گیری خاصی را برای فرد ایجاد می کند. دبیر برای تفهیم این موضوع می تواند از مثال های متنوعی استفاده نماید.

افرادی که عضو گروه شهروندی می شوند، از ریختن زباله در خیابان به شدت ناراحت می شوند. چرا که حقوق شهروندان را زیر پا می گذارد. این نوع جهت گیری به خاطر عضویت در "ما"ی شهروندی است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: ضیائیان

تنظیم: مریم فروزان کیا