تبیان، دستیار زندگی
از جله مسائلی كه در روایات ما به آن پرداخته شده است مسئله نزول حضرت عیسی(علیه السلام) از آسمان هنگام ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و اقتدای حضرت عیسی(علیه السلام) در نماز به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو پرسش پیرامون ظهور امام زمان(عج) و حضرت مسیح(علیه‌السلام)

ظهور

پرسش: آیا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و حضرت عیسی(علیه السلام) در یک زمان ظهور می کنند؟

پاسخ: مقدمه اول: حضرت عیسی(علیه السلام) به نص و تصریح قرآن كریم از دنیا نرفته است و هنوز هم زنده است و خداوند او را به آسمان‌ها برده است «زمانی كه دشمنانش می‌خواستند او را بكشند كس دیگری را اشتباهاً به جای حضرت عیسی(علیه السلام) به دار آویختند». قرآن در این مورد می‌فرماید: «... وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَ إِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَكٍّ مِنْهُ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ اتِّباعَ الظَّنِّ وَ ما قَتَلُوهُ یَقِیناً * بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ ... ؛ ... او را نكشتند و او را به صلیب نكشیدند، بلكه این بر آنان مشتبه شد (كسی شبیه حضرت عیسی كشته شد). و خداوند او را به سوی خود بالا برد... »(نساء158-157).

مقدمه دوم: حضرت عیسی(علیه السلام) قبل از فوتش نزول می‌كند. چنان كه در بعضی روایات آمده كه حضرت عیسی(علیه السلام) در آخر الزمان از آسمان می‌آید و یهود و نصاری در آن روز به وی ایمان می‌آورند. (ترجه المیزان، ج5، ص220 ذیل آیه 159 سوره نساء). (و ایمان به حضرت عیسی(علیه السلام)مصداق پیدا نخواهد كرد مگر زمانی كه ایمان به پیامبر خاتم بیاورند. چون حضرت عیسی(علیه السلام)بشارت به آمدن وجود مبارك پیامبر اسلام داده بود.).

مقدمه سوم: این نزول از آسمان در زمان ظهور حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهد بود.

حال به اصل سۆال و جواب می‌پردازیم:

از جله مسائلی كه در روایات ما به آن پرداخته شده است مسئله نزول حضرت عیسی(علیه السلام) از آسمان هنگام ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و اقتدای حضرت عیسی(علیه السلام) در نماز به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. این روایات كه متعدد است هم در كتب شیعه آمده است و هم در كتب اهل سنت. ما به چند روایت بسنده می‌كنیم.

ما بر اساس روایات، معتقدیم ائمه معصومین از همه انبیای گذشته (به جز پیامبر اسلام) بالاتر بودند. و ثانیا حضرت عیسی(علیه السلام) هر چند پیامبر خدا و صاحب شریعت است. ولی دوره شریعت او پایان یافته و با آمدن دین اسلام دین او نسخ شده است. حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز در حال حاضر مقام زعامت و پیشوایی را به عهده دارد. و از طرف خداوند به عنوان وصی پیامبر، احیاگر دین اسلام بوده و واسطه‌ فیض الهی است. از این رو نماز خواندن حضرت عیسی(علیه السلام)پشت سر ایشان شگفت آور نخواهد بود

1. در صحیح مسلم كه از اصلی‌ترین كتب حدیثی اهل سنت است آمده است كه جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر(صلی الله علیه وآله) نقل می‌كند كه حضرت فرمودند: «دائماً طایفه‌‌ای از امتم بر حق و ظاهرند تا روز قیامت. سپس فرمود: عیسی بن مریم از آسمان فرود آید. امیر آنها به حضرت عیسی می‌گوید پیش آی و برای ما امامت كن او در جواب می‌گوید: «خیر به راستی بعضی از شما بر بعضی دیگر امیر است به جهت اكرام خدا بر این امت»».(صحیح مسلم، ج1،ص 137)

2. ابو سعید خدری از رسول خدا(صلی الله علیه وآله) نقل می‌كند كه آن حضرت فرمودند: «منا الذی یصلی عیسی بن مریم خلفه؛ از ماست كسی كه عیسی بن مریم به او اقتدا كرده و نماز می‌گزارد.»(مسند احمد، ج1، ص84)

3. امام باقر(علیه السلام) فرمودند: .... خداوند عزوجل به واسطه او دینش را ظاهر می‌كند. هر چند مشركان به آن كراهت داشته باشند. روی زمین جای خرابی نیست مگر آن كه آباد می‌شود. و روح الله عسی بن مریم فرود می‌آید و پشت سر او آقامه نماز خواهد كرد. (و ینزل روح الله عیسی بن مریم فیصلی خلفه).(بحار الانوار، ج52، ص191، حدیث 24)

گفتنی است آنچه از روایات استفاده می‌شود اصل نزول حضرت عیسی (علیه السلام) و نماز‌ خواندن ایشان پشت سر امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. و در رابطه وقت نزول حضرت عیسی هنگام ظهور، سخنی به ما نرسیده است.

پرسش: نقش حضرت عیسی (علیه السلام) پس از ظهور امام مهدی چیست؟ این که گفته می شود عیسی(علیه السلام) پشت سر حضرت می ایستند درست است آیا مقام پیامبر بالاتر از امام نیست؟

از جله مسائلی كه در روایات ما به آن پرداخته شده است مسئله نزول حضرت عیسی(علیه السلام) از آسمان هنگام ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و اقتدای حضرت عیسی(علیه السلام) در نماز به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است

پاسخ: آنچه در روایات آمده، نماز خواندن حضرت عیسی(علیه السلام) پشت سر امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و در این زمینه دلیلی اقامه نشده است. اما با توجه به كثرت جمعیت مسیحیان، این نماز باعث می‌شود حقانیت دین اسلام ثابت شود و عده‌ زیادی از مسیحیان به اسلام بپیوندند و این امر هم سبب پیشرفت بسیار سریع‌تر و قیام حضرت شده و هم جلوی مخالفت و احیاناً جنگ را می‌گیرد.

در مورد بخش دوم سۆال باید توجه داشت كه اولا ما بر اساس روایات، معتقدیم ائمه معصومین از همه انبیای گذشته (به جز پیامبر اسلام) بالاتر بودند. و ثانیا حضرت عیسی(علیه السلام) هر چند پیامبر خدا و صاحب شریعت است. ولی دوره شریعت او پایان یافته و با آمدن دین اسلام دین او نسخ شده است. حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز در حال حاضر مقام زعامت و پیشوایی را به عهده دارد. و از طرف خداوند به عنوان وصی پیامبر، احیاگر دین اسلام بوده و واسطه‌ فیض الهی است. از این رو نماز خواندن حضرت عیسی(علیه السلام) پشت سر ایشان شگفت آور نخواهد بود.

البته این نكته فراموش نشود كه در نزد ما مقام امامت از مقام نبوت بالاتر است؛ چنان كه حضرت ابراهیم(علیه السلام) پس از موفقیت در امتحانات الهی به مقام امامت نیز نایل آمد.(بقره، آیه 124)

بخش مهدویت تبیان


منبع:

راسخون

پایگاه اطلاع رسانی مهدویت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.