تبیان، دستیار زندگی
مراجع تقلید درباره‌ی چاپ ترجمه آیات قرآن می‌گویند: اگر مورد بی‌احترامی واقع نشود اشکالی ندارد. با این حال، برخی از فقها (آیات عظام سیستانی و صافی گلپایگانی) معتقدند اگر ترجمه لفظ «الله» یا اسامی پیامبران در این کار، باشد بی‌احترامی بوده و چاپ آن، جایز نیس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم چاپ آیات قرآن روی لباس

لباس


آنچه در نظرات مراجع معظم تقلید نسبت به قرآن و اسامی امامان معصوم (علیهم السلام) حرام شمرده می‌شود، هر گونه عملی است که موجب هتک و بی احترامی به آنها باشد.


در این مقاله چند سوال در مورد لزوم حرمت به اسامی ائمه معصومین علیهم السلام و آیات قرآن را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

سوال: چاپ ترجمه آیات قرآن، روی تی‌شرت و لباس چه حکمی دارد؟

ملاک در این مسئله، رعایت احترام آیات قرآن است؛ لذا مراجع تقلید درباره‌ی چاپ ترجمه آیات قرآن می‌گویند: اگر مورد بی‌احترامی واقع نشود اشکالی ندارد. با این حال، برخی از فقها (آیات عظام سیستانی و صافی گلپایگانی) معتقدند اگر ترجمه لفظ «الله» یا اسامی پیامبران در این کار، باشد بی‌احترامی بوده و چاپ آن، جایز نیست.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی)

چاپ ترجمه آیات اشکال ندارد، اما اگر نام خدا در آن باشد نجس کردن و دست بی‌وضو زدن به نام خدا جایز نیست.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی)

اگر ترجمه کلمه (الله) در آن نباشد اشکال ندارد، در غیر این صورت این کار هتک حرمت به لفظ جلاله می‌باشد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی)

اگر مورد بی‌احترامی واقع نشود اشکالی ندارد.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی)

چنانچه مشتمل بر اسم جلاله و اسامی پیامبران باشد اشکال دارد و در غیر این صورت هم چون در معرض توهین است، خالی از اشکال نیست. سعی کنید از اشعار فارسی که در بردارنده پند و اندرز و نصیحت است استفاده نمایند.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی)

در صورتی ‌که موجب هتک قرآن باشد جائز نیست.

(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست انجام گرفته است)

سوال: گذاشتن سر بر روی قسمتی از مهر که اسم خداوند یا ائمه اطهار بر آن است و یا گذاشتن مهر بر روی کتابچه قران و دعا و سجده بر آناشکال دارد؟

آنچه در نظرات مراجع معظم تقلید نسبت به قرآن و اسامی امامان معصوم (علیهم السلام) حرام شمرده می شود، هر گونه عملی است که موجب هتک و بی احترامی به آنها باشد. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، م 135 تا 140 )

بنابر این آنچه در سۆال ذکر شده است اگر مصداق این امر باشد حرام است.

البته گذاشتن سر بر مهری که اسم خدا یا معصومی بر آن نوشته شده است، در بین مردم بی احترامی نمی باشد، اما اگر این عمل بی وضو صورت گیرد از این جهت حرام خواهد بود. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 187، م 319)

سوال: به کار بردن نام امامان و پیامبران برای ساختن ایمیل چه حکمی دارد؟

همانطور که در مطالب بالا نیز ذکر کردیم آنچه در نظرات مراجع معظم تقلید نسبت به آیات قرآن و اسامی امامان معصوم (علیهم السلام) حرام شمرده می شود، هر گونه عملی است که موجب هتک و بی احترامی به آنها باشد. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، م 135 تا 140)

بنا بر این آنچه در سۆال ذکر شده است اگر مصداق این امر باشد (مثل اینکه این اسامی بر سایت یا ایمیلی قرار گیرد که محتویات نامناسبی داشته باشد)، حرام است و الا اشکالی ندارد.

در استفتا از حضرت آیت الله خامنه ای در مورد مشابهی، چنین آمده است:

سۆال: استفاده از متن لاتین اسامى متبرکى [مانند نام امامان و پیامبران] که احترام آنها لازم است، براى شرکت یا مۆسسه چه حکمى دارد؟

پاسخ: استفاده از عبارت و آرم مذکور، در مورد سۆال به‌گونه‌اى که بى‌احترامى و هتک حرمت محسوب نشود، اشکال ندارد. (بر گرفته از سایت معظم له)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اسلام کوئیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.