تبیان، دستیار زندگی
کلاف سردرگم کارلوس کی‌روش برای فوتبال ایران هر روز پیچیده‌تر می‌شود. مردی که قرار بود آرزوهای فوتبال کم توقع ایران را بر آورده کند، حالا به کابوسی برای سران فدراسیون تبدیل شده است. مصاحبه با بی بی سی فارسی و گذر از خط قرمزی که در این چند ساله یکی از تابوه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گام‌های لرزان کارلوس کی‌روش


کلاف سردرگم کارلوس کی‌روش برای فوتبال ایران هر روز پیچیده‌تر می‌شود. مردی که قرار بود آرزوهای فوتبال کم توقع ایران را بر آورده کند، حالا به کابوسی برای سران فدراسیون تبدیل شده است.
مصاحبه با بی بی سی فارسی و گذر از خط قرمزی که در این چند ساله یکی از تابوها بوده آخرین شاهکار سرمربی پرتغالی تیم ملی بوده و انگار هیچ چیز هم جلودارش نیست. در شرایطی که نه فدراسیون فوتبال و نه وزرات ورزش موضعی در قبال این قانون‌گریزی کی‌روش نگرفته‌اند، نقوی یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از برخورد با کی‌روش خبر داده است.

کی روش

* کی‌روش چه می‌خواهد؟

در روزهایی که کی‌روش به دلیل ترجمه خبر گاردین در یکی از خبرگزاری‌های داخلی و طرح این اتهام که سرمربی تیم ملی ایران در انتقال غیر قانونی یک بازیکن بی نام و نشان از دسته سوم پرتغال به منچستریونایتد نقش اساسی داشته، کی‌روش مدعی شد که هنگام امضای قراردادش با ایران به او گفته شده به دلیل رابطه بد ایران و انگلیس رسانه‌های ایرانی از استفاده از اخبار رسانه‌های بریتانیایی منع شده‌اند. هر چند حرف کی‌روش از پایه و اساس اشتباه است اما همین حرف اشتباه هم نشان می‌دهد کی‌روش نسبت به تبعات حضورش در استودیوی بی بی سی فارسی اشراف داشته و می‌دانسته با انجام این مصاحبه اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد. حالا وقتی این آگاهی و البته قانون‌گریزی مسلم را بگذارید کنار وضعیت اضطراری تیم ملی ایران در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2014 و خبرهایی که درباره پیشنهادهایی از لیگ امریکا و لیگ برتر انگلیس مطرح شده به یک نتیجه می‌رسید و آن اینکه کی‌روش از ماندن در ایران پشیمان است و می‌خواهد هر چه زودتر اسباب اخراجش را با دست خودش فراهم کند، آن هم نه به دلایل فنی بلکه به دلایل سیاسی!

* راه چاره فدراسیون؟

دو ماه دیگر مدت زمان حضور کی‌روش در فوتبال ایران دو سال می‌شود؛ زمانی که حداقل یک چیز را برای فوتبال ایران به اثبات رسانده. اگر قرار است مربی بزرگی به فوتبال ایران بیاید، مدیران فوتبال هم باید به همان اندازه بزرگ و نامدار باشند و الا اتفاقی می‌افتد مانند آنچه در حال حاضر رخ داده است. کی‌روش از زمانی که پایش را در فوتبال ایران گذاشته همه چیز را بر وفق مرادش دیده. نه مدیری از فدراسیون فوتبال از او پاسخی می‌خواهد و نه اینکه کمتر کسی است که جرات انتقاد از او را داشته باشد.

در روزهایی که کی‌روش به دلیل ترجمه خبر گاردین در یکی از خبرگزاری‌های داخلی و طرح این اتهام که سرمربی تیم ملی ایران در انتقال غیر قانونی یک بازیکن بی نام و نشان از دسته سوم پرتغال به منچستریونایتد نقش اساسی داشته، کی‌روش مدعی شد که هنگام امضای قراردادش با ایران به او گفته شده به دلیل رابطه بد ایران و انگلیس رسانه‌های ایرانی از استفاده از اخبار رسانه‌های بریتانیایی منع شده‌اند. هر چند حرف کی‌روش از پایه و اساس اشتباه است اما همین حرف اشتباه هم نشان می‌دهد کی‌روش نسبت به تبعات حضورش در استودیوی بی بی سی فارسی اشراف داشته و می‌دانسته با انجام این مصاحبه اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد

همه‌ی اختیارات هم در عنان خودش است. کی‌روش به راحتی بساط کمیته فنی را بر می‌چیند، پست سرپرستی تیم ملی را حذف می‌کند و بدون اینکه کسی به او کاری داشته حکم به اخراج مدیر رسانه‌ای تیم ملی می‌دهد. این همان چیزی است که صدای همه را در آورده و حتی خداداد عزیزی با زبان منحصر به فردش در انتقاد از این شیوه کاری می‌گوید "اگر به کی‌روش باشد، آبدارچی فدراسیون فوتبال را هم خودش انتخاب می‌کند."؛ جمله‌ای که هر چند با اغراق همراه است اما به خوبی می‌تواند حیطه اختیارات کی‌روش را در فدراسیون فوتبال ایران مشخص کند.

* مرخصی‌های دردسرساز

عباس ترابیان یکی از نقش‌های اصلی را برای حضور کی‌روش در فوتبال ایران ایفا کرد و به واسطه همان ارتباط خوب اولیه مدتی سرپرست تیم ملی شد. او که در جریان ریز قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال قرار دارد، چند وقت پیش گفته بود که مدت زمان مرخصی‌های کی روش بر اساس عرف بین‌المللی است، یعنی سه تا چهار هفته در سال اما اگر شما جزو کسانی باشید که همه اتفاقات فوتبال را رصد می‌کنید، حتما متوجه شده‌اید که کی‌روش بیشتر از آنچه در ایران باشد در کشورش موزامبیک یا پرتغال است.

عباس ترابیان یکی از نقش‌های اصلی را برای حضور کی‌روش در فوتبال ایران ایفا کرد و به واسطه همان ارتباط خوب اولیه مدتی سرپرست تیم ملی شد. او که در جریان ریز قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال قرار دارد، چند وقت پیش گفته بود که مدت زمان مرخصی‌های کی روش بر اساس عرف بین‌المللی است، یعنی سه تا چهار هفته در سال اما اگر شما جزو کسانی باشید که همه اتفاقات فوتبال را رصد می‌کنید، حتما متوجه شده‌اید که کی‌روش بیشتر از آنچه در ایران باشد در کشورش موزامبیک یا پرتغال است

هوشنگ نصیرزاده که اخیرا در کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال سمت گرفته با اشاره به مرخصی‌های طولانی مدت کی‌روش گفته فدراسیون می تواند به صورت یک طرفه قرارداد موجود را فسخ کند. هر چند با مدیریت نه چندان قاطع فدراسیون کفاشیان خیلی بعید است که آنها چنین تصمیمی بگیرند اما رفته رفته مرخصی‌های کی‌روش دردسرساز می‌شود، آن هم در شرایطی که وضعیت تیم ملی به طور کل ناامید کننده است و خروجی میلیاردها تومان برای فوتبال ایران ثبت نخستین شکست‌های تاریخ فوتبال کشورمان برابر ازبکستان و لبنان بوده است. عجیب‌تر اینکه تا کی‌روش پایش را از ایران بیرون می‌گذارد، یک به یک دستیارانش هم می‌روند تا مسابقات لیگ برتر و جام حذفی به دور از چشمان کادر فنی تیم ملی برگزار شود. شاید همین نبودن‌ها باعث شده کی‌روش در مصاحبه‌ی جنجالی‌اش با بی‌بی سی فارسی مدعی شود فوتبال ایران خالی از استعداد است!

کارلوس کی روش

به هر حال کی‌روش قرار است امروز به ایران برگردد و  بازگشت او از مرخصی بلند مدت می‌تواند ثابت کند که آیا مسوولان فدراسیون فوتبال توان برخورد با سرمربی تیم ملی را دارند یا خیر؟ دوره‌های قبلی بازخواست از کی‌روش به دلیل ثبت نخستین باخت‌های تاریخ فوتبال ایران به کشورهایی نظیر لبنان و ازبکستان که کوچکترین خروجی به همراه نداشت و سرمربی تیم ملی هم به جای عذرخواهی از مردم ایران ترجیح داد با دست‌چین کردن چند رسانه و انجام مصاحبه‌های نمایشی به منتقدانش حمله کند اما حالا باید دید که آیا مسوولان فدراسیون فوتبال، کی‌روش را به خاطر عبور از خط قرمزهای ایران و بهانه‌گیری‌های عجیبش درباره ناکامی تیم ملی مجبور به عذرخواهی می‌کنند یا نه.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان