تبیان، دستیار زندگی
در یك بعد كلی می ‌توان گفت انسان ها، به دلایل گوناگون تفاوت ‌های بسیاری با یكدیگر دارند. اما تفاوت ‌ بین زن و مرد، تفاوت عمده‌ای است كه برخی از آنها ریشه در عوامل فیزیولوژیكی و زیستی دارند و بعضی، نشأت گرفته از عوامل فرهنگی و اجتماعی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناخت تفاوت‌های زن و مرد


در یك بعد كلی می ‌توان گفت انسان ها، به دلایل گوناگون تفاوت ‌های بسیاری با یكدیگر دارند. اما تفاوت ‌ بین زن و مرد، تفاوت عمده‌ای است كه برخی از آنها ریشه در عوامل فیزیولوژیكی و زیستی دارند و بعضی، نشأت گرفته از عوامل فرهنگی و اجتماعی هستند.


تفاوت های زن و مرد

این تفاوت‌ها به قرار زیر می ‌باشند:

1- دیدگاه زنان و مردان نسبت به ارتباط و مسائل زناشویی كاملاً متفاوت است. این تفاوت كه در واقع مهم ‌ترین تفاوت دیدگاهی بین زن و مرد می‌باشد، ریشه زیستی دارد این رابطه در زنان با عواطف مثبت و احساسات گره خورده است، در حالی كه برای مردها، بیشتر جنبه‌ فیزیولوژیكی دارد. دیگر آن‌كه، جنبه‌های عاطفی در مردها، بسیار كمتر از زن‌هاست. این تفاوت‌ها و عدم آگاهی از آنها، گاهی موجب سوء تفاهم و بر هم خوردن روابط میان زن و شوهر می‌ شود.

2- استقلال برای مردان اهمیت بسیاری دارد. استقلال مردها از موارد قابل توجه در زندگی مشترك است.

آنها مایلند و می‌خواهند در مورد مسائل مالی، معاملات و سایر موارد مشابه، مستقل عمل كنند و مخالفت همسر یا عدم توجه وی به این نكته، مشكلات و موانعی در زندگی مشترك ایجاد خواهد كرد؛ زیرا مرد تصور می‌كند به احساس استقلالش لطمه خورده است.

3- زنان می‌ خواهند مورد حمایت باشند و به این حمایت اهمیت می ‌دهند. چانچه زن حس كند از طرف همسرش مورد بی ‌توجهی و بی ‌مسۆولیتی قرار گرفته، به شدت آزرده می ‌شود و واكنش ‌های عاطفی شدیدی نشان می‌ د‌هد؛ زیرا برای زن ها اهمیت بسیاری دارد كه همسرشان به آنان احترام بگذارد و به سلامت و عقیده آنان اهمیت دهد.

4- مدیریت خانه برای مردها بسیار مهم است. با مراجعه به فرهنگ ‌های مختلف در جوامع گوناگون، خواهیم دید كه «مرد» به عنوان قدرت اول خانواده شناخته شده است كه البته این مسأله را باید جدای از تبعیض ‌های میان زن و مرد به حساب آورد. در خانواده ‌هایی كه زن بدون نظرخواهی و مشورت همسرش درباره مسائل خانوادگی تصمیم گیری می كند، یا این كه قدرت اول خانواده است، معمولاً مشكلات گوناگونی مشاهده می ‌شود كه یكی از آنها آسیب دیدن احساس مرد از خود می ‌باشد.

البته این كه مرد، قدرت اول خانواده باشد، بدان معنا نیست كه در یك نقش دیكتاتور ظاهر شود؛ بلكه منظور مدیریتی است كه باید بر عهده او قرار گیرد.

5- صحبت كردن و ارتباطات اجتماعی برای زنان مهم است. زن ها با دور هم جمع شدن و صحبت كردن، بسیاری از نگرانی ‌ها، استرس ‌ها و ناراحتی ‌های خود را تعدیل و تخلیه می‌كنند. تمایل به ارتباطات اجتماعی و حرف زدن در زنان بیشتر از مردان است و اگر درك و آگاهی زن و مرد نسبت به این خصوصیت ضعیف باشد، مطمئناً آنان را دچار سوء تفاهم ‌های جدی در زندگی مشترك خواهد نمود.

نگاه مردان به مسائل، كلی‌تر است. مردها معمولاً وارد جزئیات و نكات ظریف نمی ‌شوند، در حالی كه زنها به عمق مسائل و اجزای ریز در ارتباطات و دیگر موارد، توجه زیادی دارند. این خصوصیات متفاوت معمولاً موجب می‌شود زن تصور كند مرد نسبت به بسیاری از مسائل بی ‌دقت و بی ‌توجه است

6- نگاه مردان به مسائل، كلی‌تر است. مردها معمولاً وارد جزئیات و نكات ظریف نمی ‌شوند، در حالی كه زنها به عمق مسائل و اجزای ریز در ارتباطات و دیگر موارد، توجه زیادی دارند. این خصوصیات متفاوت معمولاً موجب می‌شود زن تصور كند مرد نسبت به بسیاری از مسائل بی ‌دقت و بی ‌توجه است و مرد نیز همسرش را فردی حساس و ریزبین بداند كه همیشه ذهن خود را درگیر موارد و مسائل پیش ‌پا افتاده و كم ‌اهمیت، می‌كند.

7- جذابیت ‌های فیزیكی و آراستگی‌ برای مردها بسیار اهمیت دارد. مردها بیش از زنها تحت تأثیر جذابیت ‌های فیزیكی و آراستگی زن قرار می‌گیرند كه این نیز یكی دیگر از تفاوت ‌های مهم آنهاست.

8- زنها عاطفی ‌تر از مردها هستند. یكی دیگر از تفاوت ‌های عمده زن و مرد، عاطفی ‌تر بودن زنان است و این انتظاری است كه زنها از مردها نیز دارند! مثلاً زنی كه همواره تاریخ دقیق روز ازدواج، تاریخ تولد همسر، مكان آشنایی و ... را به یاد دارد.

فرآوری: اكرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


منبع: دنیای سلامت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.